Dít is de versie die je moet hebben: Lightroom Classic CC

Adobe en de Grote Verwarring

Tja, dan toch maar gezwicht voor die vervelende Adobe Cloud. De eerste kennismaking was echter geen prettige. Adobe lijkt een meester geworden in het creëren van verwarring…

Lightroom is Lightroom. Zou je zeggen. Zo niet voor Adobe. Ten eerste hebben ze volgens vele gebruikers ‘hoogverraad’ gepleegd als het gaat om de RAW-editor. Het was de bedoeling dat het programma namelijk altijd los verkrijgbaar zou zijn. Dus zonder een abonnement te hoeven afsluiten op de clouddienst van Adobe. Die belofte werd zonder verder mogelijk weerwoord ingetrokken met de komst van de nieuwste versie van Lightroom. Tegelijkertijd werd een nieuwe versie van het programma gepresenteerd. Ergo: er zijn nu dus twee versies van het pakket. Ten eerste Lightroom CC en daarnaast Lightroom Classic CC. En precies daar gaat het meteen helemaal mis na afsluiten van het abonnement. Als klant krijg je namelijk meteen de download voor CC gepresenteerd. Klinkt ook logisch, want Classic klinkt toch wat cheesy ouderwets. Probleem is dat CC de meer gelimiteerde versie is en Classic de versie die je moet installeren om alle vertrouwde mogelijkheden te krijgen.

Alles in de cloud, Adobe? Nee, bedankt!

Je kent het wel: even snel een programma installeren en aan de slag. Tot verbazing van ondergetekende ging Lightroom CC echter direct bij het toevoegen van foto’s heel stevig aan het uploaden naar de Adobe Cloud. Maar dat wíllen we helemaal niet! Sterker nog: er is speciaal een goedkoper abonnement afgesloten met een cloudopslag van slechts 20 GB. Leuk in geval van nood, als er eens een paar foto’s van een mobieltje overgeheveld moeten worden. Maar ook niet meer dan dat. Voor de uitgebreide fotoverzameling staat een NAS paraat. Nog los van privacybezwaren is cloudopslag verhoudingsgewijs traag, zeker bij foto’s in RAW-formaat en hoge resolutie. Kortom: wáár is Lightroom nu mee bezig??? Al snel komt de aap uit de mouw na een verhelderend gesprek met collega Hans: de verkeerde versie van Adobe is geïnstalleerd, het moet toch echt Classic zijn en niet CC. Even overheen gekeken vanwege de downloadlink die direct na het plaatsen van de bestelling verscheen.

Chaos

Adobe
Vanuit de Voorkeuren in Lightroom Classic, bij het tabblad Lightroom synchroniseren, je Cloud-opslag opschonen.

Waarom Adobe de beperkte en heel veel syncende cloudversie zo pusht is onduidelijk. Vervelend (en dat is nog zacht uitgedrukt) is het wel. Velen hebben er problemen mee en de verwarring op de diverse forums is groot. Het blijkt voor een hoop gebruikers onmogelijk om geüploade foto’s weer uit de cloud te verwijderen. Dat klopt, want CC werkt helemaal niet zonder cloudopslag. Pas als je CC verwijdert en Classic installeert kan je vanuit Classic de cloudopslag opschonen. Extreem chaotisch dus en een tamelijk onbegrijpelijke actie van Adobe. Maar dat bedrijf staat natuurlijk al langer bekend als eigenwijs. Blijkbaar kom je daar nog lang mee weg als (voormalig?) trendsetter op het gebied van software voor beeld- en geluidsbewerking. Jammer. En zonde van de tijd allemaal.

Meer tips en trucs met en over Lightroom lezen? Meer lezen over alternatieven voor Lightroom? Je vindt het op de Tips en trucs voor Lightroom-pagina van dit blog.

Lightroom tips en trucsWil je Lightroom goed beheersen? Dat kan met de boeken van  Hans Frederiks en Pieter Dhaeze: Bewuster en beter werken met Lightroom en Ontdek Lightroom. Van Scott Kelby verschenen er twee boeken over Lightroom: Het Photoshop Lightroom 6 / CC boek voor digitale fotografen en Het Lightroom Mobile-boek.

6 gedachten over “Adobe en de Grote Verwarring”

  1. Picture this: nadat de hele wereld zich enkele decennia heeft vergaapt aan de creatieve capriolen van geroutineerde Photoshoppers, denken ze massaal: “me too” (in de Classic-betekenis, wel te verstaan). Want 1001 mobile en online apps om foto’s te vernachelen zijn kennelijk nog niet niet genoeg. Ze willen “The Real Thing, The Real Tool” !

    Dus mikken managers, marketeers, design-wannabees, Jan en Alleman al dan niet illegale Photoshop op hun PC of Macje, en hopen ze veel mooiere dingen ermee te kunnen gaan maken. Uiteraard automatisch, vanzelf, gewoon effe. En dat valt dus zwaar tegen. Terug naar af ?

    Nee. Want wacht effe, ze merken dat èchte fotografen eigenlijk ook helemaal niet met die nukkige en ingewikkelde Photoshop werken, maar met een veel handiger andere Adobe-dingetje: Lightroom ! Liefst ook met wat plugins erin (zo’n snufje extra mysterie doet het ook altijd goed bij massa-hysterie).

    Dus iedereen die iets met fotootjes wilt, die stort zich nu op Lightroom en wat NIK-plugins, want dan kan je “gewoon effe” hup-klik-hier, en schuif-effe-daar, een zilver-achtige foto van je appeltaart op Instagram toveren. [LIKE !] Kortom: Lightroom is momenteel HOT ! Hotter dan Photoshop.

    Als je iemand een stront-eigenwijze houding mag verwijten, dan is dat wel het gepeupel dat plaatjes wil oppoetsen. Ze luisteren niet naar Adobe die al jarenlang programmaatjes zoals Photoshop Elements en Photoshop Express voor hun op de markt zet(te). Nee, het Volk wil Photoshop. Maar dat veelkoppige ouwe monster blijkt dan moeilijk te temmen – noch door argeloze gebruikers, noch door Adobe. Dat lukt ze nu dus wel met Lightroom !

    Lightroom CC is volgens mij Adobe’s tamelijk rappe reactie op de verschuiving in de markt voor foto-bewerking: van de creatieve Photoshop naar de simpele Lightroom; van de professionele gebruikers naar de plaatjes schietende meute. En daar valt geld aan te verdienen.

    1. Het aantal mensen dat in RAW schiet valt erg tegen hoor. Vergeet niet dat de gemiddelde compact camera alleen in jpg kan bewaren. En het overgrote deel van de spiegelreflexen ook standaard is ingesteld met als opslagformaat jpg. Daar heb je niks aan in Lightroom. Maar ergens zit er zonder meer een kern van waarheid in je betoog. Maar tegelijkertijd zou dat niet moeten betekenen dat een ieder die wel verstand heeft van Lightroom er de dupe van wordt. Los daarvan: ook veel ‘simpele fotografen’ vinden het niet prettig dat hun fotoverzameling zonder verdere toelichting naar de cloud verhuist.

  2. Apple had/heeft er ook een handje van, om hun eigen software te ‘downgraden’, zowel in features als in de beoogde doelgroep. Schrik daar niet van ! Lightroom begon ooit door zich te richten op de professionele fotograaf (of serieuze hobbyist). Maar als je software de aandacht krijgt/verdient van een bredere gebruikersgroep, dan ga je daar niet “nee, ga weg” tegen zeggen. Dat is wat Adobe doet. Het is de “RAW” fase allang gepasseerd. Het heeft nu als voornaamste doel te voorkomen dat foto-knutselaars tools en apps kiezen buiten de Adobe-stal ! Tja, zo gaan dingen…

  3. Overigens: het zonder toelichting naar de Cloud verhuizen flikt Apple ook. Let maar eens op de standaard iCloud-instellingen; voor je ’t weet staat een flink aantal ouwe GB’s uniek in de cloud, en niet meer lokaal. Maar daarover ben ik het roerend met je eens – daar moeten ze veel duidelijker over zijn.

  4. @Studea: Ik begrijp best dat Adobe zich bezig houdt met de doelgroep die voornamelijk online bezig is. Lightroom CC (Eigenlijk gewoon Lightroom Mobile, maar dan ook voor de Windows en macOS dekstops) is een goede applicatie en cloud-omgeving. Hadden ze het misschien gewoon Lightroom Mobile moeten noemen? Ik denk van wel. Geen verwarring met de ‘oude’ Lightroom, die nu ineens Classic heet. Welke marketeer bedacht dit? Boze Classic-gebruikers die nu ineens een ‘oud’ doch klassiek model bezitten. Er wordt inmiddels flink gezocht naar ‘alternatieven voor Lightroom’. Dat kunnen we hier, op dit blog aan de zoekinformatie zien. Je oorspronkelijke doelgroep van je vervreemden is geen verstandige zet. Daar heeft Apple natuurlijk ook een handje van. Aperture, anybody? En krijgt Adobe met Lightroom CC die doelgroep te pakken met een lidmaatschap dat 12 euro in de maand kost? Die doelgroep die ooit zo graag wilde Photoshoppen, vindt genoeg gratis alternatieven om hun foto’s te bewerken en op te slaan…

  5. Tja, de marketeers en brand-managers bij Adobe maken wel vaker rare moves. Hoeveel namen hebben Acrobat Pro c.q. Reader niet gehad ? Hoe zat het nou met dat “Edge” en “Animate”, Typekit en Edge Web Fonts ? En dan alle varianten in de Photoshop-stal: Extended, Lightroom, Classic, CC, Mobile, Elements, Express ? De kluwen wordt voor de argeloze potentiële gebruiker alleen maar verwarrender, dus hoopt Adobe in te spelen op de trend dat de massa op “Lightroom” af stevent en dan gewoon dat tientje per maand dokt.

    Daarnaast zijn er misschien nog andere krachten (op directie-niveau) die de koers en branding bepalen. Adobe is er tegenwoordig veel aan gelegen om Microsoft in de kaart te spelen, en Windows 10 wil het liefst hybride apps. Iets wat mij ook opvalt is het subtiele verschil in ikoontjes voor Lightroom Classic en CC (ronde hoeken), wat ook te zien is bij XD en Dimension; ook zo’n nieuwelingen. Zo van: deze app is ook (en zelfs beter) geschikt voor touch en mobile. InDesign en Illustrator spelen daar ook al flink op in maar zijn er nog niet geheel klaar voor. Lightroom kennelijk wel ?

Geef een reactie