Alles wat je wilt weten over aanbieden bij fotostockbureaus

We schreven onlangs twee keer (HIER en HIER) over Adobe Stock en hoe Adobe probeert het voor fotografen makkelijk te maken om hun foto’s vanuit Lightroom of Bridge bij Adobe Stock aan te bieden. Als je dat nog nooit gedaan hebt, gaat dat aanbieden met horten en stoten. Soms wordt een foto razendsnel geaccepteerd na aanbieding, een andere keer razendsnel afgekeurd vanwege ‘een artefact probleem’ of vanwege ‘overtreding intellectuele eigendom’. Een lezer reageerde op de twee eerdere blogposts over Adobe Stock. Hij bleek een uitgebreid blog bij te houden over alles wat met stockfotografie te maken heeft. Erg interessant en instructief als je zelf je foto’s wilt gaan aanbieden bij stockbureaus.

De schrijver van het blog Kruwt.nl Stockfotografie, Tromp Willem van Urk, begon in 2009 met het aanbieden van foto’s aan verschillende stockbureaus. Hij stalt zijn foto’s bij meer dan 10 verschillende stockbureaus en gemiddeld zijn dat er 3000 per bureau. Dat genereert voor hem een extra inkomen van $700,- per maand. Niet slecht, vind ik. Als je je realiseert hoeveel werk hij daarin heeft gestoken – al die foto’s uploaden, voorzien van titel, informatie en trefwoorden – dan is het niet slapend rijk worden zoals ik eerder schreef, maar ook gewoon werk. Tot zover de financiële kant van de zaak.

FAQ – Veelgestelde vragen

Als je snel heel veel te weten wilt komen over hoe een stockbureau werkt, de kwaliteit van een foto die je levert, of je een foto mag bewerken, hoe je trefwoorden moet toevoegen, kortom de bekende beginnersvragen, dan is het onderdeel FAQ – Veelgestelde vragen de plek op het blog waar je naartoe moet. Zo zocht ik, naar aanleiding van een geweigerde foto met daarop Science Museum Nemo naar property release. Ik citeer van het blog:

Voor foto’s van bepaalde ‘eigendommen’ is soms toestemming nodig van de eigenaar. Hierbij wordt dan toestemming gegeven voor het gebruik van het beeldrecht van het specifieke onderwerp of object. Met name voor (beroemde) gebouwen en kunstwerken wordt dan vaak een property release gevraagd. Ook op sommige (merk)artikelen rust vaak copyright.
Het is lastig te bepalen wanneer een property release wel of niet nodig is. Van belang is of het betreffende object het hoofdonderwerp is van de foto of niet. Voor publieke gebouwen zijn de regels daarbij minder streng dan voor private eigendommen.
Elk stockbureau interpreteert deze regels echter op zijn eigen manier en daarbinnen wordt er ook per reviewer weer anders geoordeeld. Uitzoeken wat wel en niet toelaatbaar is, is dan vaak ook een kwestie van ‘trial and error’. Sommige stockbureaus hebben op hun site aparte lijsten van onderwerpen met wat wel of niet is toegestaan.

Goede informatie. Er staat ook dat het vaak ondoenlijk is om voor een bepaalde gebouw een property release te bemachtigen en ik zie mezelf ook niet op Nemo afstappen om dat voor elkaar te krijgen. Ik lees ook op het blog dat het ene stockbureau daar weer heel anders mee omgaat dan een ander. Je kunt een foto dus altijd weer bij een ander bureau aanbieden.

Afgekeurde foto's bij Adobe Stock vanwege 'het intellectuele eigendom'.
Afgekeurde foto’s bij Adobe Stock vanwege ‘het intellectuele eigendom’.

Met vallen en opstaan leren

De grootste frustratie in het begin is misschien het afkeuren van een foto. Dus zocht ik op het blog ook daarop. Tromp Willem schrijft daarover: Elke foto wordt beoordeeld. Niet alleen op de technische kenmerken, maar ook op de commerciële waarde ervan. Het kan zomaar zijn dat de foto die jezelf zo geweldig vindt wordt afgekeurd! Kunnen omgaan met weigeringen hoort daarom bij het stockfotografenvak. En iedereen overkomt dat. Niet leuk, maar wel leerzaam. Door het goed bekijken van je weigeringen en de reden waarom zal de kwaliteit van je stockfoto’s steeds beter worden. En dan uiteraard dan ook je verkopen en je verdiensten … :-).

Ik heb van Kruwt.nl Stockfotografie heel veel opgestoken. Bijvoorbeeld dat het veel werk is om al die foto’s bij die stockbureaus aan te bieden en ze geaccepteerd te krijgen. Maar ook dat dat werk zich uiteindelijk uitbetaald. En dat je op een gegeven moment steeds beter weet of een foto wel of niet geaccepteerd gaat worden. En dat je soms een afgewezen foto bij een ander stock bureau kunt aanbieden waar die foto ineens goed gaat verkopen. Ik heb heel veel foto’s in mijn Lightroom catalogus, waarvan ik denk dat ze geschikt zijn voor een stockbureau… Aan het werk!

2 gedachten over “Alles wat je wilt weten over aanbieden bij fotostockbureaus”

  1. Ik heb een recente blog geschreven over negen jaar stockfotografie. Daarin mijn verdiensten en een vergelijk stockbureaus onderling.
    Daarnaast – mede geïnspireerd door dit artikel – een aantal blogs over editoral foto’s en model releases. En verschillende FAQ’s daarover wat opgepoetst.

  2. Ik heb op mijn website nu de ervaringen en verdiensten van negen jaar stockfotografie staan. Ook een paar artikelen over editoral foto’s en modelreleases. En, mede geïnspireerd door deze blog, mijn FAQ pagina’s opgepoetst.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.