Artificial Intelligence is de toekomst van de fotografie

Gisteren schreven we over het genot dat een nieuwe mobiele telefoon je kan brengen op het gebied van fotografie. Je hebt altijd een camera bij je, met drie verschillende lenzen! En met een slimme ‘automatiek’ die de scène die je fotografeert interpreteert en vervolgens de belichting en verwerking van de foto aanpast aan die scène. De slimme software maakt die kleine telefooncamera’s zo goed, slimmigheid die we te danken hebben aan AI, Artificial Intelligence ofwel Kunstmatige Intelligentie.

‘Artificial Intelligence zal de fotografie veranderen,’ schrijft Skylum, de maker van Luminar, op hun blog. ‘Meer nog dan de meeste industrieën is de wereld van fotografie enorm beïnvloed door kunstmatige intelligentie. We zien dat AI wordt gebruikt om mensen te helpen bij het bewerken en verwerken van afbeeldingen. Het wordt gebruikt om fotografen te helpen vaardigheden en stijlen na te bootsen. En natuurlijk wordt AI gebruikt op elke foto die op een smartphone wordt gemaakt. Door middel van mechanismen als machine learning, kleurverbetering en andere digitale oplossingen, verbetert AI op subtiele wijze de kwaliteit van de camera van je smartphone. Maar dit is slechts het begin.’

Het moment van de kus

De makers van smartphones hebben het goed begrepen. Het gaat niet alleen om de lens en de sensor, het gaat erom wat je tijdens het maken van de foto en het verwerken van de foto er mee doet. Apple, Samsung, Google en Huawei doen dat goed. Het combineren van verschillende lenzen tijdens één opname om een onscherpe – bokeh – achtergrond te maken. Het combineren van meerdere opnamen om in het halfduister foto’s zonder ruis en detail te maken. Precies op het moment van een kus de foto maken en niet ervoor of er net na. Allemaal mogelijk op een smartphone en niet op je spiegelreflex of systeemcamera.

Slimme verwerking

Die slimme verwerking vind je wel steeds meer terug in de software waarmee we onze foto’s na het schieten bewerken. Lightroom kreeg een redelijk slimme Auto Ontwikkelfunctie en met Upright zet je heel makkelijk gebouwen weer recht. Dat is het wel zo’n beetje bij Lightroom. Natuurlijk Adobe is druk bezig met Sensei, hun AI-technologie, maar het lijkt erop dat ze links en rechts ingehaald worden door andere software-ontwikkelaars. Zoals bijvoorbeeld Skylum.

AI-filters

Links van het midden de oorspronkelijke foto, rechts van het midden het effect van het Accent AI-filter van Luminar Flex.

In die recente blogpost van Skylum steken ze de loftrompet over AI. Nog twee citaten uit die blogpost: ‘Over vijf tot tien jaar wordt alles in de fotografiewereld aangedreven door kunstmatige intelligentie.’ En: ‘AI kan fotografen helpen de kloof te dichten tussen wat onze ogen zien en wat de camerasensor opvangt.’ Bij Skylum zetten ze stevig in op AI. Photolemur is daar een voorbeeld van. Ik deed er HIER een beetje schamper over, maar het is een stap in de goede richting. In Luminar heb je inmiddels twee AI-technieken: het Accent AI-filter en de AI Sky Enhancer, twee filters waarmee je snel en slim een foto kunt aanpassen.

Eerst een interessante foto maken

Wordt je er een goede fotograaf mee? Het is ook zoals ze schrijven: AI zal je geen oog voor fotografie geven – een gevoel van belichting of benadering van je onderwerp. Het zal je niet helpen de compositie goed te krijgen. Het zal je niet helpen emotie in je onderwerp vast te leggen of de juiste hoek te vinden. Nee, wat AI in plaats daarvan doet, is het bereik van fotografie uitbreiden, waardoor het voor meer mensen gemakkelijker wordt om deel te nemen aan dit ambacht op instapniveau – en geweldige foto’s vast te leggen tijdens het proces.

En zo is het. De moderne technieken helpen je om je foto’s te bewerken. Je zult echter eerst een interessant, mooi of ontroerend beeld moeten schieten. Daarna helpt de software je om er het mooiste en beste uit te halen. Dus, Skylum, Ik vind die eerste generatie AI-filters van jullie al erg handig! Kom maar op met dat next generation Accent AI-filter...

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.