Augmented Reality (AR) is breed inzetbaar (bron afbeelding: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Augmented-reality.jpg)

Augmented Reality of Virtual Reality?

De laatste tijd worden we gebombardeerd met de termen Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). Wat zijn de verschillen en wat breekt door?

Virtual Reality is de ‘oudste’ term en staat bekend om de toch wat maffe bril die gebruikers moeten dragen. Die bril is nodig om je volledig onder te dompelen in een 3D-wereld. In de bril zitten LCD-schermpjes die een beeld voor het linker- en rechteroog via een lens tonen. Die lens zorgt ervoor dat het beeld tot meer dan bioscoopformaat wordt opgeblazen en je het gevoel hebt in een echte – zij het virtuele – wereld rond te lopen, vliegen, zwemmen of wat dan ook. Om de ervaring zo goed mogelijk tot z’n recht te laten komen is een hoge resolutie gekoppeld aan een hoge verversingsfrequentie van het beeld noodzakelijk. Wordt aan een of beide voorwaarden niet voldaan, dan levert dat een middelmatige VR-ervaring op die vaak ook nog eens tot misselijkheid leidt. Goede VR-brillen zijn dan ook peperduur en daar komt bij dat het eigenlijk ook nog eens onhandige dingen zijn.

Goedkoper kán, maar is verre van optimaal

Het is dan ook niet voor niets dat bedrijven achter goede VR-brillen er vaak na een tijdje het bijltje bij neergooien: te duur en te weinig klanten. Een goedkope oplossing is er ook: een houder – al dan niet van karton of een net wat beter exemplaar van kunststof – waarin je je smartphone stopt. Middels speciale apps wordt het smartphonescherm in tweeën verdeeld, met een beeld voor het linker- en rechteroog wederom. Groot nadeel is dat de resolutie van deze beelden erg te wensen overlaat; vaak zijn de afzonderlijke pixels te zien. Tenzij je over een 4K-toestel beschikt, maar dan wordt het alsnog weer een dure toestand. Kortom: VR is aardig, maar het lijkt de kant op te gaan van het ooit zo gehypte 3D tv-kijken. Uiteindelijk is het daaromheen ook behoorlijk stil geworden; echt iets voor de liefhebbers zeg maar.

Augmented Reality

Augmented Reality werkt heel anders. De camera van je smartphone of tablet wordt hierbij gebruikt om een live beeld van hetgeen zich voor je afspeelt te tonen. Over dit live beeld worden vervolgens door een app gegenereerde 3D-beelden gezet. Of beter: het geheel wordt gemengd. Zo kan je op je je huiskamertafel virtuele autootjes laten racen, of een poppetje laten dansen en er interactie mee hebben. Een brilletje is niet nodig; kijk gewoon naar het scherm van je apparaat en klaar. Via AR kunnen bijvoorbeeld ook boeken ‘tot leven’ worden gebracht. Richt je apparaat op een boekpagina waarop een code staat afgedrukt en ineens komt er een Eifeltoren tevoorschijn die je rond kunt draaien en meer. In dat opzicht is AR ook prima geschikt als leermiddel.

iOS 11

Apple’s iOS 11 heeft als eerste ingebouwde ondersteuning voor AR en het aantal apps dat er gebruik van maakt groeit razendsnel. Het is voor softwaremakers namelijk een stuk simpeler geworden om AR-capabele apps te maken dankzij de in het besturingssysteem ingebouwde technieken. Overigens vallen onder AR ook apps waarbij je op straat rondloopt en in het live beeld labels ziet verschijnen, met bijvoorbeeld interessante plekken of goede restaurants. Zelfs flight trackers (voor het volgen van vliegverkeer) kunnen via AR zichtbare vliegtuigen van een label met vluchtinformatie voorzien.

AR wint waarschijnlijk

Omdat AR veel eenvoudiger is te implementeren en vrijwel iedereen over de benodigde apparatuur beschikt zal dat ongetwijfeld gaan winnen van VR. In ieder geval voorlopig, tot er een oplossing is gevonden voor de onhandige 3D-brillen. Het állermooiste zou natuurlijk een holodeck uit Star Trek zijn. Maar dat zit er waarschijnlijk allemaal nog even niet aan te komen. Tot die tijd blijft het dus ‘behelpen’. Vergeet ook niet dat we feitelijk nog maar in de kinderschoenen staan rondom alles wat ‘virtueel’ is.

Geef een reactie