Cameraprofielen voor Capture One

Voor Adobe Camera Raw en Lightroom Classic kun je met de ColorChecker Passport van X-Rite profielen voor je camera maken. We schreven daar eerder HIER over. Voor Capture One, dat op een andere manier werkt, waren deze profielen zinloos. Adobe werkt met DNG-profielen, Capture One met ICC-profielen. Met ColorChecker Passport kon je tot nu toe geen ICC-profielen maken. Met een nieuwe – bèta – versie van deze software is dat sinds deze week wel mogelijk. Je kunt nu zelf cameraprofielen maken voor Capture One.

ICC-profielen

Bij het ontwikkelen van een Raw-bestand wordt gebruik gemaakt van een cameraprofiel. Adobe maakt zelf profielen voor de camera’s en Capture One doet hetzelfde. Adobe Standaard is een voorbeeld van een profiel. Voor elke nieuwe camera wordt een eigen profiel gemaakt. Het recept waarmee een foto van een Nikon D750 wordt ontwikkeld, is anders dan het recept voor een Fuji X-T2, al heet het profiel in beide gevallen Adobe Standaard. Capture One maakt ook profielen voor camera’s. Adobe gebruikt DNG-profielen, Capture One ICC-profielen. ColorChecker Passport kon tot nu toe alleen DNG-profielen maken. Sinds deze week kun je ook ICC-profielen creëren.

Instellingen

De instellingen voor het exporteren van het Tiff-bestand dat nodig is voor het maken van het ICC-profiel.

Het maken van een cameraprofiel voor Capture One is eigenlijk even eenvoudig als voor het maken van profielen voor Lightroom. Je fotografeert het target met de kleurstalen en importeert dit bestand in Capture One. Je zet de instellingen in Capture bij ICC Profiel op No ColorCorrection en de Curve op Linear response. Exporteer het bestand als 16 bit Tiff, uncompressed met als embedded profiel het Camera Profile. Dat bestand gebruik je in de ColorChecker Passport-software. Daar moet je wel eerst kiezen voor ICC. Na het genereren van het profiel herstart je Capture One en verschijnt je profiel bij Anders.

Het toegepaste nieuwe profiel in Capture One.

De bèta-software kun je downloaden bij X-Rite. Hieronder kun je een instructiefilmpje bekijken van het maken van een eigen cameraprofiel voor Capture One:

Capture One is een prima alternatief voor Lightroom.Het heeft deels hetzelfde nadeel als Lightroom: een abonnement. Je kunt het wel kopen als pakket, het is echter een stuk duurder dan Lightroom Classic. Alle blogposts over ‘Alternatieven voor Lightroom’ vind je HIER.

Een gedachte over “Cameraprofielen voor Capture One”

  1. Het werd tijd! Zowel X-rite als Adobe waren vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de ICC-standaards voor kleurmanagement en profieltechnologie. Het waren de Duitsers Michaël Has en Stefan Brües die namens het Fogra Instituut zich beijverden om één wereldstandaard te maken voor kleurmanagement. Zij overtuigden Linotype (de patenthouder die o.a. ColorSync aan Apple licenseerde), Apple zelf, Adobe, Agfa, Fuji, Kodak en Microsoft dat de wereld behoefte had aan slechts één systeem van profilering waarbij CIE-Lab het uitgangspunt was en alle profielen een techniek aan boord hadden om in beide richtingen te kunnen werken. Vooral dat laatste (het Intelligent Color Model) is uitermate belangrijk voor conversie/transformatie en maakt o.a. Device Link Profiles mogelijk. Achteraf kun je constateren dat die beslissing om slechts één techniek te gebruiken essentieel was voor het succesvolle gebruik van kleur in kleurmanagement voor zowel traditionele media (druk- en printwerk) als internet. Het moet nog maar eens gezegd worden dat de techneuten van Apple én Microsoft veel beter in de gaten hadden waar de markt behoefte aan had dan hun collega’s uit de marketingafdelingen. Unicode is nog zo’n voorbeeld van een wereldstandaard die ontstond uit de behoefte los te komen van Windows- of Macintosh gerelateerde encodings met vrij willekeurige charactersets. Het was in Zeist op het PrePress Computing seminar (zo’n 25 jaar geleden) dat Stefan Brües zijn eigen software voorstelde en de voordelen van ICC-profielen uitvoerig beschreef aan Nederlandse drukkers en lithografen. Zijn software werd later verkocht aan het Zwitserse Gretag. Dat fuseerde later met Macbeth (ja, die van de oorspronkelijke ColorChecker) en die combinatie werd overgenomen door X-rite. Begin 1992 was duidelijk dat digitale beeldschermweergave voor beoordeling van kleur dé toekomst was. Bijna onvoorstelbaar in die tijd, presenteerde ik niet veel later in Artis aan vele Nederlandse vakfotografen deze techniek waarbij ik de systemen van de concurrenten Linotype én Kodak moeiteloos door elkaar kon gebruiken want toen was al duidelijk dat beide bedrijven één techniek zouden gaan gebruiken. Latere pogingen van zowel Linotype als Kodak om samen met Canon nog eigen oplossingen te bedenken voor digitale fotografie waren dan ook gedoemd te mislukken. De marketingbonzen hadden het weer mis! De markt zegt integrale systemen te willen maar geeft er uiteindelijk de voorkeur aan om losse componenten te kopen die ze (mét behulp van gestandaardiseerde koppelingsmogelijkheden) zelf aan elkaar sleutelen. Fijn om te constateren dat ook hier de icc-techniek uiteindelijk wordt toegepast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.