De invloed van AI op marketing

In vervolg op het succesvolle boek Hallo, ik ben ChatGPT schreef Bob van Duuren wederom samen met ChatGPT het vervolgboek Geavanceerd ChatGPT. Het boek is bedoeld voor de meer ervaren gebruiker die nóg meer uit deze veelzijdige technologie wil halen. Bob en ChatGPT behandelen onder andere functionaliteit van de (betaalde) Plus-versie en interviewden experts op het gebied van ethiek, privacy en auteursrecht, AI, marketing en klantenservice. Uit het boek plaatsen we op dit blog het interview met Patrick Petersen over de invloed van AI op marketing. (H.F.)

Patrick Petersen begon als tiener met C- en SQL-programmering en later met assemblytalen. Hij stapte over naar LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP), ASP.net en MsSQL, en gebruikte zijn technische achtergrond voor handmatige grafische codering. Zijn studiekeuze combineerde digitale marketing met technologie vanwege de opkomst van internet. Hij behaalde wetenschappelijke mastertitels in marketingstrategie in Londen en consumentengedrag en mixedrealitytechnieken in Genève. Eerder studeerde hij communicatie(systemen) aan de hogeschool in Utrecht, waar hij afstudeerde met eigen internetmodellen die technologie en marketing integreerden. Patrick is internetondernemer en oprichter van AtMost(TV), gespecialiseerd in complexe contentmarketing en onderwijsontwikkeling. Daarnaast is hij onderzoeker (HR, HHS, UvA), auteur, spreker en docent met een brede expertise in marketing, content en technologie.

Voordelen van (Generatieve) AI in Marketing

Wat zijn volgens jou de belangrijkste voordelen om (generatieve) AI in te zetten bij marketing?

Natuurlijk de tijdwinst, maar vooral het feit dat je binnen enkele minuten een creatie hebt die als inspiratie kan dienen voor een marketingcampagne, contentmarketingmix of storytelling. Bovenal kan ook een aanpak, stappenplan of marktbewerking – in de basis – door toepassingen worden gegeneerd. Het feit dat je, voor goede content van hoge kwaliteit, intensief bezig moet zijn met de juiste ontwikkeling van de prompts geeft de marketeer onbewust een les op gebied van contentontwikkeling en vooral van storytelling. Waar de stories in de contentmarketingmix veelal bij het opstellen van de marketingcampagne nog tekstueel en weinig “pakkend” zijn, kunnen de generatieve AI-toepassingen de content en verhalen visualiseren om zo de campagnes vatbaar, duidelijk en natuurlijk visueel te maken. Het zijn toch altijd de afbeeldingen die intern en de doelgroep doen overtuigen, anders dan wat modellen met wat tekstjes erbij. Een plaatje zegt meer dan duizend worden, zeg maar.

Drawbacks en Beperkingen van AI in Marketing

Zijn er ook drawbacks? Wat zijn mogelijke redenen voor een bedrijf om (generatieve) AI niet (volledig) in te zetten bij marketing?

Veel AI-toepassingen blokkeren gelukkig het genereren van afbeeldingen die uitingen creëren die wel eens strijd met de wet kunnen zijn. Nadeel kan zijn dat er veel op het web gedeelde prompts worden gebruikt waarbij de content die wordt gegenereerd, natuurlijk in variaties, niet altijd zeer creatief oogt. De marketeer (en andere gebruikers) zullen moeten gaan scripten en zich echt in de werking van de prompts gaan verdiepen, waarbij veel toepassingen gelukkig in hun interfaces mogelijkheden kennen om (grafische) content via hulpopties samen te stellen. De interessante content wordt gemaakt op basis van doordachte prompts en een input die echt (live) datagestuurd is. Daarbij kennen we natuurlijk nog de vaagheid rondom het uiteindelijke copyright als content daadwerkelijk 1-op-1 in campagnes wordt ingezet.

Handboek AI voor marketing & groei

Je bent zelf bezig met een boek over AI en marketing. Wat zijn belangrijke zaken die je daarin aanstipt waar volgens jou geen enkele marketeer zonder kan?

Het boek toont naast de achtergrond van AI en de subdomeinen van de technologie, de inzet binnen een digitalemarketingmix. In het hybride Handboek AI voor marketing en groei gaan we aan de slag met toepassingen die helpen bij bijvoorbeeld de creatie van een datagestuurde persona en klantreis op basis van onder andere Google Analytics en socialemediagegevens die live worden gebruikt voor de generatie. Daarbij kijken we naar de voorspellende kant van AI voor bedrijfstoepassingen en natuurlijk de bijzondere AI-toepassingen die helpen bij de generatie van visuele en tekstuele content, en vooral de toepassingen die kijken naar de verbetering van de klantbeleving. Het boek legt continu de link tussen de AI-toepassingen en digital marketing en plakt bijvoorbeeld het visueel genereren van een persona-avatar aan de middels data ontwikkelde persona. Vervolgens maken wij van de statische afbeelding een videoanimatie waarbij de persona zichzelf visueel voorstelt en een deel van een marketingplan kan presenteren.

Favoriete AI-tools

Dit boek gaat over ChatGPT, maar er zijn natuurlijke talloze andere AI-tools die marketeers kunnen inzetten. Wat zijn enkele van jou favoriete?

De bekende toepassingen, zoals ChatGPT, Bard en het wat meer onafhankelijk Midjourney. We gebruiken binnen ons bedrijf al jaren handige AI-toepassingen, zoals Remove.BG en de generatieve AI-toepassingen in de Adobe-software. Daarnaast Delve.AI voor persona- en klantreisdatasturing en -ontwikkeling, en Murf en Play.ht voor audio, podcast en voice-overs. Daarbij verwacht ik veel van de Voicebox van Meta. Voor data-analyse en BI gebruiken we Data-Robot (met AR-gebruik), Qlik en Pecan.

Waar het gaat om het grafische werk is Playground AI mijn favoriet, gezien de mooie interface met uitgebreid canvas en de uitgebreide mogelijkheden van het gebruik van prompts en bewerking van de content. Playground AI biedt de mogelijkheid om in stukken aan mooie grafische content te werken, waarbij verschillende prompts delen van de content kunnen (na)bewerken. Het is wachten op grote AI-omgevingen waar we de toepassingen eenvoudig aan elkaar koppelen.

De toekomst van het Marketingvak in het AI-tijdperk

Zie jij het vak van marketeer uiteindelijk overbodig worden, omdat AI het “wel even voor ons doet”? Of is dat te doemdenkerig gesteld?

AI is al jaren aanwezig in onze hardware en software. In alle nuchterheid worden de toepassingen op hoge snelheid toegankelijk. Maar we werken we toch al heel lang met AI-achtige toepassingen en de subdomeinen ervan, zoals machine learning en rule learning. 

Het vak van “marketeer” is gelukkig sinds de start in de jaren vijftig continu in ontwikkeling. De instrumenten, toepassingen en middelen zijn volop in beweging. AI helpt vooral betere, klantgestuurde marketingstrategieën te ontwikkelen waarbij de creatie van de content geen grenzen meer lijkt te kennen. De menselijke handelingen van de marketeer – denk aan budgettering, plannen, inzet van de resources, kick-off van de campagnes en projectmanagement – blijven vitaal voor de werkende marketing. Waar je vroeger veel wist uit te besteden aan externe bureaus, “besteed” je dat nu intern uit aan een mix van handige AI-toepassingen. Een goede marketeer is een data-analist en creatief denker. AI helpt ons daarbij.

Geavanceerd ChatGPT

In vervolg op het succesvolle boek Hallo, ik ben ChatGPT klom Bob van Duuren wederom in de pen en schreef hij samen met ChatGPT Geavanceerd ChatGPT, dat bedoeld is voor de meer ervaren gebruiker die nóg meer uit deze veelzijdige technologie wil halen. Het boek gaat voorbij aan de basis en veronderstelt een algemene kennis van en handigheid met ChatGPT. De auteurs behandelen onder andere functionaliteit van de (betaalde) Plus-versie, waaronder de mogelijkheden van de live internettoegang, de krachtige Code Interpreter, de spiksplinternieuwe custom instructions en het toepassen van talloze plug-ins waarmee de mogelijkheden van ChatGPT enorm worden uitgebreid.

Daarnaast is er veel aandacht voor verfijnde promptingtechnieken: antwoorden die ChatGPT geeft worden nauwkeuriger en completer naarmate je betere prompts gebruikt. Naast tips en technieken krijg je ook talloze voorbeelden van goede en geteste prompts verdeeld over verschillende onderwerpen en toepassingen, die je in je dagelijkse werkzaamheden kunt toepassen. Dit interview is afkomstig uit het boek.



Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.