Fit en gezond blijven met 60PlusPlaza

Fit en gezond blijven met 60PlusPlaza

Fit en gezond blijven met 60PlusPlazaGeen idee meer waar ik het ooit heb gelezen, maar de oefening op één been staand je tandenpoetsen doe ik elke dag twee keer. Als oudere is het belangrijk om te zorgen dat je evenwichtsgevoel goed blijft. Toen ik dat eenmaal had gelezen en begreep dat ouderen nogal eens vallen was dit een oefening die ik zelden oversloeg. In het nieuwe boek 60PlusPlaza: Fit en gezond is een heel hoofdstuk gewijd aan oefeningen die je evenwichtsgevoel moeten versterken. Maar die evenwichtsoefeningen zijn niet genoeg om gezond en fit te blijven. Het gaat ook om je conditie, je kracht en het afleren van slechte gewoonten. Fit en gezond worden en blijven vraagt een andere levensstijl. En de boeken van 60PlusPlaza.

Ouderdomskwaaltjes

Als 60plusser weet je: je hebt kwaaltjes. Je knieën doen pijn, je hebt last van je heup, je moet beter op je gewicht letten. Hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en suikerziekte: ze liggen allemaal op de loer. De stap nemen om wat aan die problemen te doen is niet zo maar genomen. Vaak moet er eerst wat gebeuren voordat je denkt: ik kan beter wat afvallen. Misschien moet ik wat minder achter de chippies aanzitten. Het boek 60PlusPlaza: Fit en gezond kan je helpen om gezond te worden en te blijven.

Positieve gezondheid

Fit en gezond gaat uit van positieve gezondheid, iets wat ook al aan de orde kwam in het interview met Kasper Boon. In de inleiding wordt het begrip ‘positieve gezondheid’ als volgt omschreven: Vroeger noemden we iemand gezond als die persoon ‘niets mankeerde’. Maar vrijwel iedere senior heeft wel last van een kwaal of een kwaaltje en zou dus volgens die oude definitie ongezond zijn. De nieuwe definitie van gezondheid gaat uit van ‘wat is je toestand en wat kun je uitgaande van die toestand nog doen vanuit een positief gezichtspunt’.

Advertentie

Minder pillen

We weten het eigenlijk ook wel als ‘senior, zoals we in het boek worden aangesproken. Roken en drinken (alcohol bedoelen de auteurs), te weinig bewegen, te vet eten, allemaal niet goed, met als resultaten hoge bloeddruk, diabetes2 en te hoog cholesterol. We weten het, we zitten er voor bij de huisarts en krijgen pilletjes tegen die hoge bloeddruk, tegen dat cholesterol en prikken zenuwachtig onze suikerspiegel. Het kan anders, met minder pillen, als je je levensstijl veranderd.

Slechte gewoonten veranderen

Jongleren met doekjes, uit het hoofdstuk ‘Bewegen, een positieve invloed op de hersenfunctie’.  Met de QR-codes uit het boek kun je video’s van de oefeningen bekijken.

Dingen anders gaan doen dan je jaren gewend bent om te doen is niet zo makkelijk. Aan het doorbreken van dat soort barrières is in het boek een hoofdstuk gewijd. Het doorbreken van een bestaand patroon kan alleen als je beseft dat ‘er iets niet goed is’. Vervolgens moet er een alternatief zijn. Je moet een plan maken om je slechte gewoonten te veranderen. In het boek staan oefeningen die je kunt doen om je conditie op te vijzelen, je coördinatie te verbeteren. En natuurlijk is er het advies: begin rustig.

De hersenen

Een uitgebreid onderdeel in het boek gaat over bewegingsoefeningen die goed zijn voor je hersenen. Lichaam en geest zijn één. Die oefeningen hoeven niet ingewikkeld te zijn. Brisk walking – stevig doorstappen – is er een. Dagelijks een half uurtje stevig doorwandelen is goed voor je hersenen. Dansen, idem, ook al goed voor hersenen. Bij dansen komt heel wat kijken: het afstemmen van bewegingen op een partner, het volgen van een ritme, het evenwicht bewaren, kijken, voelen, luisteren enzovoort. Het is beter dan fietsen op een hometrainer schrijven de auteurs. 

Oefeningen doen

En zo gaat het boek verder. Met een hoofdstuk over wandelen, waarin het o.a. belang van goede wandelschoenen behandeld wordt. Het boek sluit af met twee hoofdstukken. Eentje over krachttraining, en als laatste het trainen van dat belangrijke evenwichtsgevoel. En dan ben je er. Nu ja, je bent er natuurlijk nog niet. Je moet die oefeningen ook gaan doen. En dat niet alleen: je moet eigenlijk ook anders gaan eten. Minder alcoholische versnaperingen nemen. Allemaal moeilijk. Maar ja, je wilt gezond en fit worden en blijven, daar moet je wat voor over hebben.

Gezond ademhalen

Nog meer lezen over je gezondheid? In de serie boeken van 60PlusPlaza en Van Duuren Media verscheen het boek Gezond ademhalen. Goed ademhalen is een effectief middel om stress, vermoeidheid en pijn aan te pakken. En dat is nodig, want veel mensen hebben last van lichamelijke en psychische klachten die in verband worden gebracht met een verkeerd ademhalingspatroon. De onrust en lichamelijke ongemakken die we door verkeerd ademhalen gepresenteerd krijgen, zijn in veel gevallen niet gering. Gezond Ademhalen bevat veel tips en ademhalingsoefeningen waarmee je je herstel op een doodeenvoudige manier kunt aanwakkeren en je gezondheid een flinke boost kan geven. De praktische en effectieve ademhalingsoefeningen in dit boek brengen rust, energie en verlichting. Met deze 2 boeken van 60PlusPlaza kun je fit en gezond blijven…

Geef een reactie Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.