Gebruik screenshots in PowerPoint

Gebruik screenshots in PowerPoint

Gebruik screenshots in PowerPoint – het presentatieprogramma van Microsoft Office – om uw betogen en instructies te verduidelijken.

In presentaties zijn afbeeldingen van een computerscherm geen vreemde verschijning. Denk aan een presentatie rondom een training voor nieuwe software of gewoon een schermafdruk van een browser om te laten zien hoe een website er ‘in het echt’ uitziet. U maakt schermafbeeldingen in alle Windows-versies (ook de oudste) door op de toets Print Screen (PrtScn) te drukken.

Windows zet een afdruk van het hele scherm op het Klembord. De toetsencombinatie Alt+Print Screen stuurt een afbeelding van alleen het actieve venster naar het Klembord. Dit werkt ook in Windows Vista, Windows 7, 8 en 10, maar deze Windows-versies hebben een handig hulpprogramma dat u meer vrijheid geeft in het maken van schermafdrukken. Het heet Knipprogramma en u krijgt hier een korte demonstratie van de werking. Het gebruik komt verderop aan bod. Lekker makkelijk allemaal in ieder geval, dus gebruik screenshots in PowerPoint vooral met enige regelmaat!

Onderdeel van Windows

Knipprogramma hoort bij de bureau-accessoires van Windows en daar kunt u het ook vinden.

• Druk op de sneltoets Windows+S en typ knip. Het eerste zoekresultaat is Knipprogramma. Druk op Enter of klik erop om het te starten.

Gebruik screenshots in PowerPoint
Print Screen 2.0: Knipprogramma.

Knipprogramma legt naar wens het hele beeldscherm vast, alleen een programmavenster of een met de muis gesleepte selectie. Wat u vastlegt, stelt u in door op het pijltje naast de knop Nieuw te klikken. Direct nadat u een keus hebt gemaakt, wordt de opname gestart. Wilt u bij een volgende opname dezelfde modus gebruiken, dan hoeft u alleen op Nieuw te klikken.

• Een rechthoek of vrije vorm sleept u met de muis. Zodra u de muisknop loslaat wordt de opname gemaakt.

• Een programmavenster legt u vast door erop te klikken.

• Volledig scherm wordt opgenomen zodra u deze optie in het menu kiest.

Wilt u bijvoorbeeld het systeemvak van Windows (de rechterkant van de taakbalk) bewaren als afbeelding, dan trekt u daar met uw muis een selectiekader omheen (klik, sleep en laat los). Het scherm wordt bevroren zodra u de opname start. Een wit waas bedekt het deel van het venster dat u niet selecteert, zodat uw selectie goed te zien is.

gebruik screenshots in PowerPoint
Een schermafbeelding van het systeemvak.

Bewaren en (of) kopiëren

Na de opname wordt de selectie getoond in Knipprogramma. Met het menu Bestand kunt u de afbeelding opslaan en met het menu Bewerken en Kopiëren naar het Klembord overbrengen. Behalve in de menu’s zijn al deze opties ook in de werkbalk beschikbaar, de keuze is aan u. Ook direct e-mailen is mogelijk.

U kunt onderdelen in de schermafbeelding van een pijl of krabbel voorzien. In PowerPoint gaat dat beter, dus stel die handeling nog even uit.

U hoeft de schermafbeelding niet per se op te slaan, want eenmaal naar het Klembord gekopieerd, kunt u deze in ieder programma gebruiken dat plakken van grafische bestanden ondersteunt. Dat kan een fotobewerkingsprogramma zijn, maar ook PowerPoint.

gebruik screenshots in PowerPoint
Daar is precies het deel van het scherm dat we willen gebruiken.

 gebruik screenshots in PowerPoint

gebruik screenshots in PowerPoint
Professioneel schermafbeeldingen maken tegen een betaalbare prijs.

Gebruik screenshots in PowerPoint

Het op deze manier maken van screenshots komt altijd wel van pas, ook voor andere Office-onderdelen. Gebruik screenshots in PowerPoint echter vooral om dingen in software waarover u praat te verduidelijken. In het onderstaande boek leest u hoe u de gemaakte screenshot weer verder kunt gebruiken in PowerPoint (of een van die andere Office-programma’s natuurlijk).

Het Complete Boek Office 2019, Ook geschikt voor Office 365Bovenstaand artikel is een stukje afkomstig uit Het Complete Boek Office 2019, Ook geschikt voor Office 365; auteurs: Peter Kassenaar, Wim de Groot, Wilfred de Feiter en Ronald Smit. Microsoft Office is de meest gebruikte kantoortoepassing ter wereld. Met programma’s voor tekstverwerking, presentaties, databases, rekenbladen en e-mail is het een complete suite die veel functionaliteit biedt en de productiviteit verhoogt. In dit lijvige werk behandelen de auteurs de toepassingen Word, Excel, Access, Outlook en PowerPoint, zodat u een compleet beeld krijgt van de veelzijdigheid en de kracht van de software. Na het lezen van dit boek bent u een expert!


Goed om te zien dat het artikel je tot het einde toe heeft kunnen interesseren. De meeste artikelen op dit blog worden geschreven door de auteurs van uitgeverij Van Duuren MediaBen je geïnteresseerd in verdere verdieping of meer praktische toepassingen? Klik op onderstaande banner voor het meest actuele overzicht.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.