Google One en de chat-hulp

Gebruik jij je Google Drive voor het opslaan van documenten? Als je een Google-account hebt/neemt, krijg je automatisch 15 GB opslagruimte voor documenten. 15 GB opslagruimte in de Google-cloud. Die gratis 15 GB zit zó vol met van alles en nog wat. Dan is het logisch om opslagruimte bij te kopen. Dat ging bij Google via de Google Drive. Sinds kort heeft Google een overkoepelende service voor het geheel van de betaalde en onbetaalde opslag: Google One.

Google Drive-abonnement heet nu Google One

Gisterenavond kreeg ik mailtje van Google dat mijn Google Drive-abonnement omgezet was naar Google One: ‘Je Google Drive-abonnement is officieel geüpgraded naar Google One. Behalve opslag, krijg je toegang tot Google-experts, geniet je van een paar extra’s en deel je het allemaal met je familie.’ Ik heb een abonnement voor 100 GB aan opslag en daar betaal ik maandelijks €1,99 voor. Daarnaast heb ik ook nog wat gratis opslag erbij gekregen toen ik mijn Chromebook kocht. In totaal heb ik de beschikking over 304 GB. Zeker bij het gebruik van een Chromebook, waarbij het de bedoeling is dat je voornamelijk via de Cloud werkt, is voldoende online opslagruimte een must.

Het overzicht van de 304 GB waarvan ik bij Google One gebruik kan maken.

Delen met je familie

De opslagruimte van Google One delen met je familie.

Wat is er nu precies veranderd met Google One? Misschien de belangrijkste vernieuwing is de mogelijkheid om je opslagruimte te kunnen delen met je familie. Van die 304 GB kan ik dus een portie delen met mijn vrouw of kinderen. Nou ja, eigenlijk met elke bevriende Google-account. Als extra vernieuwing kun je met een Google Expert chatten of mailen met vragen en/of problemen die je met Google diensten hebt. Dat lijkt me nu handig! Ik heb al sinds ik een nieuwe iPad kocht – december vorig jaar – problemen met het synchroniseren van de foto’s in Google Foto’s.

iPad-probleem met Google Foto’s

Chatten met Judy van Google One.

Ik ga de chat met iemand van Google proberen om dit probleem op te lossen. Het probleem: de iPad-app van Google Foto’s synchroniseert geen nieuwe foto’s. Ik zie ze wel op mijn Chromebook, op mijn Nokia 7 Plus-telefoon en bij Google Foto’s in de browser (photos.google.com) maar niet in de iPad-app. Een serieus probleem waar ik al flink online op heb gezocht, maar geen oplossing voor heb gevonden. Ik zit nu – as we speak – te chatten met Judy van Google die het voor me gaat uitzoeken. Oplossen hoop ik ook. Ik ben geduldig en zij is het ook.

Chatten met Judy

Nu ben ik al bijna anderhalf uur bezig. Ik heb de cookies en beeld verwijderd van de ChromeBrowser op de iPad, maar dat heeft er natuurlijk niets mee te maken. Judy probeert me nu te laten uitloggen met mijn Google account in Google Foto’s in de app. Dat gaat niet. Het is blijkbaar geen veel voorkomend probleem, hoewel ik tijdens mijn zoektochten online wel het probleem ben tegengekomen. Zonder oplossing. Nu ja. Of Judy het vandaag kan oplossen is de vraag. Het is prettig dat je via Google One nu met iemand van Google in contact kan komen. Alleen daarom is die €1,99 per maand al prima.

Nog niet opgelost…

Judy zit blijkbaar met haar handen in het haar. Ik heb inmiddels op de iPad Google Foto’s er afgehaald en weer opgezet. Dat lost het synchronisatieprobleem tijdelijk op, maar dat wist ik al. Nadat je de app opnieuw installeert ben je weer even up-to-date. Foto’s die je daarna neemt verschijnen echter niet. Checking, zegt Judy nu. Ik ga het geloof ik vandaag opgeven met dit probleem. Wacht. Judy is weer aan het typen. Judy vraagt me om de komende dagen veel foto’s met Google Foto’s te synchroniseren. Zij gaat me een mail sturen waarop ik over een paar dagen kan laten weten of het probleem is opgelost.

So far, so good. Als ik via Google One dit probleem opgelost krijg zou dat erg fijn zijn. Ik geef niet op en Google – Judy in mijn geval – hoop ik ook niet. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met deze Google One-service. Ik hoor het graag in de reacties. Op de oplossing van het iPad-probleem kon ik volgende week terug.

Update 5 februari…

Volgende week? Nou dat is het niet geworden. Op de iPad is de update-functie in de Google Foto’s-app  nog steeds niet in orde. Ik had inmiddels wel alweer contact met Judy, maar die had nog geen oplossing. Wordt vervolgd…

Op dit blog schrijven we veel over Google Foto’s. Als je vragen hebt over Google Foto’s kun je die altijd in een reactie op een blogpost stellen. Veel antwoorden staan al in het boek Zo werkt Google Foto’s uit de serie ‘Haal meer uit je smartphone’. Maar ook daar staan ongetwijfeld niet alle antwoorden in. Zeker als Google de mogelijkheden van de app verandert of vernieuwt, staan die antwoorden – nog – niet in het boek. Dit blog is dé plek om je vragen over Google Foto’s te stellen (al weten wij ook niet overal het antwoord op, maar misschien andere lezers wel).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.