Ik wil witte rijp, geen groenblauwe!

Er zijn van die momenten, dat je, als je een foto aan het bewerken bent in Lightroom, de betreffende foto voor je ogen steeds lelijker ziet worden in  plaats van mooier. Je probeert uit alle macht het tij te keren, maar wat je ook doet, niets helpt. Je bent op de verkeerde weg. Dat had ik met foto’s van berijpte velden die ik gisteren, in de vroege ochtend tijdens zonsopgang, had geschoten. De sneeuw was ofwel te blauw, ofwel te ‘warm’. Ik kreeg het niet voor elkaar in Lightroom, met het aanpassen van Witbalans en Tint schoot ik niets op. Integendeel.

Sneeuw ziet er voor onze ogen helder wit uit. Voor onze camera is die kleur niet helder wit, maar blauwig. Niet overal: een door de zon beschenen sneeuwvlakte is meestal wel wit, maar de delen van die sneeuwvlakte die in de schaduw liggen hebben een blauwe tint. Een heel klein beetje blauw is niet zo erg, dat geeft de foto een ‘kouder gevoel’, soms wil je echter dat blauw weg hebben, of in ieder geval minder maken.

Rijp is wit

Ik maakte gisteren op een nevelige ochtend een stel foto’s van de zonsopkomst in Polder De Putten, de polder die vóór de Hondsbossche zeewering ligt. Er waren vers berijpte velden, roze lucht, een zon die bloedrood opkwam. Thuisgekomen was ik in eerste instantie tevreden met een aantal foto’s van die ochtend. Toen ik ze later écht wilde gaan bewerken, vond ik de rijp op het gras en de dijk wel een beetje erg blauw-groenig. Mijn Fuji X-Pro1 had die kleurtemperatuur in ieder geval zo gezien. Ik had het anders gezien en ik wilde die rijp witter.

De blauwgroene-versie.

Ik probeerde die blauwe zweem in Lightroom met de Witbalans en de Tint aan te passen. Als ik de foto warmer maakte – bijvoorbeeld van 5000 naar 6500 – dan werd het wel minder blauw, maar ook minder ‘koud’. Schoof ik Tint naar rechts, naar magenta-rood, ook dan werd het warmer, maar kreeg ik ook niet het juiste effect. Ik zocht op Google naar Fix Blue snow en kwam uit bij How to fix blue snow in Photoshop. Op zich kwam ik mooie oplossingen tegen, maar het hielp niet echt, omdat ik geen sneeuwdek had, maar rijp op een grassige ondergrond. En bovendien wilde ik het oplossen in Lightroom, ik wilde in Raw blijven werken.

Blauwe verzadiging

Na overleg met TonF, die ik wat DNG’s had gestuurd van mijn pogingen het blauwgroene probleem op te lossen, kwamen we er samen niet echt verder. De foto werd ofwel te warm of bleef groenblauw. Misschien de verzadiging van het blauw helemaal weghalen? Nu ik dit de volgende ochtend schrijf en weer met de foto van voren af aan begin, probeer ik dat. Een combinatie van iets warmere witbalans, een beetje meer rode tint en bij HSL de verzadiging bij Aqua en Blauw bijna helemaal naar links. Op deze manier begint het erop te lijken. Vind ik dan.

Vier versies. Rechtsonder de laatste versie.

Heb jij betere manieren/andere ideeën hoe je dit zou kunnen oplossen? Ik hoor het graag in de comments. Als je wilt stuur ik je een DNG van de foto waarover het in deze blogpost gaat, zodat je het zelf kunt proberen.

4 gedachten over “Ik wil witte rijp, geen groenblauwe!”

  1. In principe zou je dergelijke correcties ook kunnen uitvoeren met een programma dat in staat is het beeld in Lch te bewerken. In de bewuste tint kun je dan de hue verschuiven zonder dat de andere kleurtinten mee veranderen. In zo’n kleurtint kun je het kleuraandeel veranderen terwijl de intensiteit c en de toon L gelijkblijven. Deze werkwijze kun je echter uitsluitend hanteren in programma’s die naast Lab ook de representatie en correctie in Lch mogelijk maken.
    Soms kun je de c-waarde ook sterk terugbrengen waardoor het blauwige wit neutraal wordt. De L-waarde blijft immers gelijk.
    Op mijn (veel te oude) Linotype scanner werkte ik destijds (toe opa, vertel nog eens) met LinoColor software. Nadat Heidelberg dat product uitfaseerde namen de Laserscan mannen uit Kiel de software over. Adobe heeft – naar verluidt – de rechten om softwaremodules met LCh-correcties te gebruiken. Ik weet echter niet of Adobe er ook werkelijk gebruik van maakt.

  2. Even nog een correctie: De scannervirtuozen die in 1986 vol op scannersoftware inzetten heten Lasersoft en maken o.a. de Silverfast software voor de Canon en Nikon scanners. Ook oude scanners van Hell (destijds ook uit Kiel) en Linotype zijn sinds vele jaren voorzien van software uit de Lasersoftstal en kunnen de Lch-werkwijze van o.a. LinoColor continueren.

  3. “Wat wil je nou, man ?!” zou een Tweede Kamer-politicus tegenwoordig onbeschaafd en onbeschaamd hardop in de Kamer roepen. Het wit wat je in de rijp (of sneeuw) wil terugzien is nu eenmaal een bonte schakering van het directe zonlicht en allerlei weerspiegelingen (en refracties) van die kleuren licht in de verschillende omgevingen en luchtgesteldheden. Prachtig toch ? Ik denk dat je eveneens onbeschaafd en onbeschaamd moet gaan Photo-soppen, waar jij graag je witte rijp of sneeuw wil zien. Deze wens dek je helaas niet met één zweem-correctie voor de hele foto.

    Net zoals in een HDR-foto de beste nuances in een gevarieerde belichting plaatselijk en geleidelijk worden opgehaald, zo zou je voor deze foto de beste witbalans-correctie plaatselijk en geleidelijk moeten toepassen, uitgaande van goede ijkpunten in de gekleurde rijp.

    En dan vanavond full-blown in het NOS-decor bij het weerbericht ?

  4. @Henk Gianotten en @Studea: Ik zou het graag in Lightroom willen oplossen, want als ik moet uitwijken naar bijvoorbeeld Photoshop, dan moet ik een omzetting doen naar bijvoorbeeld tiff en verlies ik de Raw-mogelijkheden. In Lightroom kan ik ook plaatselijk de witbalans corrigeren, maar dat werkte bij deze foto niet.
    En als Adobe de mogelijkheid heeft om Lch te gebruiken, dan moeten ze het maar eens in Photoshop opnemen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.