Lang zitten voor thuiswerkers voorkomen

Lang zitten voor thuiswerkers voorkomen

Lang zitten voor thuiswerkers voorkomen is van ‘levensbelang’ voor de gezondheid. Hoe je al te veel ellende voorkomt lees je in mijn boek Effectief thuiswerken en online vergaderen van Victor Peters.

Ik zit vaak achter een beeldscherm en het meeste van de tijd is dat mijn iMac-werkpaard op kantoor. Het is vrijwel altijd ook te lang dat ik zit. Gevolg: te weinig beweging, stramme spieren – ik ben geen twintig meer – en ook te weinig drinken in de loop van de dag. Mensen klagen vaak over hoofdpijn door te weinig koffie ’s morgens, maar een gebrek aan water in de loop van de dag kan dat ook veroorzaken. Dat laatste is overigens makkelijk te tackelen: bij elke kop koffie een kop of twee water drinken. Je bent dan toch al in de keuken.

Het is nu eenmaal zo: als je plezier hebt in wat je doet, vliegt de tijd ongemerkt voorbij. Je merkt het pas als je opstaat uit je stoel. Om die reden zijn zogeheten break reminders bedacht. Voor Windows en Mac zijn de nodige applicaties gemaakt, waarvan nogal wat applicaties verder gaan dan alleen maar jou waarschuwen, en het liefst je persoonlijke lijfarts willen zijn (inclusief data verzamelen over je werkgedrag). Twee applicaties doen het eenvoudig en betaalbaar en proberen niet een medisch dossier aan te leggen. En dat leidt tot lang zitten voor thuiswerkers voorkomen.

Rest Timer

De applicatie Rest Timer blokkeert je computer – niet volledig, je kunt het uitzetten of uitstellen – en laat meteen wat rek- en krimpoefeningen zien die je op of naast je bureaustoel kunt uitvoeren. Rest Timer werkt bijzonder eenvoudig en kost € 5,50.

Lang zitten voor thuiswerkers voorkomen
In Windows en Mac, op de achtergrond actief, tot het tijd is om even op te staan. Je kunt zien hoelang je nog hebt.

Time Out

Time Out bevat meer opties, is gratis, maar biedt in-app aankopen aan. Op zich is dat geen ramp. Je kunt bij Time Out korte en lange werkperiodes instellen met bijbehorende korte en lange pauzes. Dus elke tien minuten even opstaan, benen rekken en dan weer verder, en elke twee uur een pauze van een kwartier. Je scherm blokkeert, maar je houdt de mogelijkheid om gewoon verder te werken. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je ineens door Time Out uit een vergadering wordt geknikkerd. Je kunt met een gedimd scherm zelfs verder typen, alleen de muis wordt door een klein venstertje geblokkeerd.

Lang zitten voor thuiswerkers voorkomen
Wel typen, niet meer klikken, maar met één muisklik te omzeilen. Dat moet voldoende zijn.

Dit klinkt betuttelend, alsof je zelf niet in staat bent om pauze te nemen en de computer jou als een akela moet vertellen wat je wel en niet mag doen. Heb je dat niet nodig? Hulde. Betrap je jezelf erop dat je te vaak te lang achter het beeldscherm zit, zet dan Rest Timer of Time Out eens een tijdje aan. Na verloop van enkele dagen ga je het echt waarderen.

Zitten en staan

Als je de ruimte hebt in je werkkamer, heb je een goed bureau neergezet met een goede bureaustoel. Bezuinig niet op de bureaustoel en zoek ook niet het mooiste luie model uit. Je zit er urenlang in en hebt een stoel nodig die een actieve houding ondersteunt.

Ook goed voor de gezondheid is een zit/stabureau. Een bureau dat je met een druk op de knop tot stahoogte kunt opkrikken en net zo makkelijk weer kunt laten zakken, zodat je staan en zitten achter je bureau afwisselt. Die afwisseling van zitten en staan houdt je lichaam actief en je spieren in betere conditie. Lang zitten voor thuiswerkers voorkomen Kan dus op allerlei manieren, kies hetgeen je ‘t meest gezond houdt.

Lang zitten voor thuiswerkers voorkomen
Afwisselend zitten en staan achter je bureau stimuleert een goede bloeddoorstroming en voorkomt stramme spieren en gewrichten.

 

thuiswerken en ergonomieIn mijn nieuwe boek Effectief thuiswerken en online vergaderen duik ik in deze ‘nieuwe’ manier van werken die voor velen een blijvertje zal blijken. Ik besteed aandacht aan onder meer communicatietools, beeld en geluid en software om mee samen te werken. Vanzelfsprekend worden Office 365 en Google Docs hierbij niet vergeten. Beide pakketten beschikken over een arsenaal aan tools die thuiswerken vereenvoudigen. En omdat we ook maar mensen zijn, werp ik ook een blik op de nu virtuele vrijdagmiddagborrel. Kortom: hét boek voor een ieder die nu – al dan niet noodgedwongen – thuis moet werken.

 


Goed om te zien dat het artikel je tot het einde toe heeft kunnen interesseren. De meeste artikelen op dit blog worden geschreven door de auteurs van uitgeverij      Van Duuren Media.
Ben je geïnteresseerd in verdere verdieping of meer praktische toepassingen? Klik op onderstaande banner voor het meest actuele overzicht.


Goed om te zien dat het artikel je tot het einde toe heeft kunnen interesseren. De meeste artikelen op dit blog worden geschreven door de auteurs van uitgeverij Van Duuren MediaBen je geïnteresseerd in verdere verdieping of meer praktische toepassingen? Klik op onderstaande banner voor het meest actuele overzicht.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.