Al dagenlang weigerde Lightroom Mobile op mijn LG G4 mobiele telefoon foto’s te synchroniseren naar Lightroom Desktop. Uploading… 62 pending was al die tijd de mededeling. Er zijn dus 62 foto’s aan het wachten, totdat ze naar de Adobe-Lightroom-servers kunnen worden ge-upload. Waar ze op wachten, geen idee. Ze zijn in ieder geval nog niet aan de beurt. Ik zocht bij Google op Pending uploads Lightroom Mobile en ik zag dat ik niet de enige was die met zijn foto’s in de wachtrij stond. Zat er een oplossing bij de Google-vondsten? Ja en nee.
Er waren allerlei oplossingen in de aanbieding. Allereerst wiste ik de Lr Mobile-app van mijn Android-telefoon en installeerde de app daarna opnieuw vanaf de Play Store. (Overigens is het niet specifiek een probleem van Android, ik zag bij de Google-zoekresultaten ook talloze iOS-apparaten in de wachtrij staan.) Ik logde opnieuw in met mijn Creative Cloud-gegevens, maar dit bleek geen oplossing: Uploading… 62 pending. Om welke foto’s het precies ging, was niet duidelijk. Ik kon met geen mogelijkheid aan Lr Mobile duidelijk maken dat ze uit de wachtrij verwijderd konden worden.
Oplossing met Sync.lrdata
Via Google vond ik Lightroom not syncing changes made on an iPad. Hier stond kort en bondig aangegeven dat het misschien aan een bestandje op je desktop computer zou kunnen liggen: Sync.lrdata. Om het op te lossen moest je eerst Lightroom afsluiten en dan het bestandje weggooien. Dat bestandje zit diep verstopt in Adobe-Lightroom mappen.
Hier vind je het bestandje op de Mac:
Mac: /Users/$USER/Library/Caches/Adobe/Lightroom/Sync Data/
Hier vind je het bestandje op je Windows-computer:
Windows:%USERPROFILE%\AppData\Local\Adobe\Lightroom\Caches\Sync Data\

Op mijn Windows-pc kon ik het bestandje via dit pad niet vinden, dus klikte in in de Verkenner de C-schijf aan en besloot via Search OS om het bestand op deze manier te vinden. Verwijder het bestand en start Lightroom vervolgens opnieuw.
Dat leek te werken, want Lightroom desktop meldde me dat er bestanden gesynchroniseerd werden. Er verschenen nieuwe mappen op de plek waar ik had aangegeven dat de foto’s van Lightroom Mobile bewaard moesten worden. Op mijn telefoon gebeurde echter niets. Uploading… 62 pending. En de mappen, die ineens bij Lightroom desktop waren verschenen, bleven leeg.
Nog een keer installeerde ik Lr Mobile opnieuw op de telefoon, maar die bleef maar Pending. Ik gaf het op. Ik hing de telefoon aan de pc, importeerde de DNG’s van de LG G4 in mijn Lightroom-catalogus en zette de telefoon terug naar de fabrieksinstellingen. Ik had nu alle foto’s in Lightroom, lekker op datum, ze stonden alleen niet meer op mijn telefoon. Ik installeerde Lr Mobile opnieuw en – logisch – de 62 pending foto’s waren verdwenen.
Oplossing Lightroom Queen
Nu ik deze blogpost aan het schrijven ben, zoek ik nog wat verder. Via Google vind ik een thread van juli 2015 bij de Lightroom Forums over deze kwestie: Lightroom stuck syncing 5 photos for days, met daarin antwoorden van Victoria Bampton, alias de Lightroom Queen. Ook zij had hetzelfde probleem. Victoria, een Lightroom certified expert en schrijver van talloze boeken over Lightroom, kwam met een oplossing, die ik nu niet meer kan proberen, maar die jou, als je dit probleem hebt, misschien wel kan helpen. Het gaat om bestanden die niet goed zijn geüpload naar de Lightroom-servers. Bij haar waren dat video-bestanden, die niet goed bij Adobe waren aangekomen. Haar oplossing: ga naar http://lightroom.adobe.com, log aldaar in met je Creative Cloud-gegevens of je Adobe ID. De probleem-bestanden zie je daar als grijze vakjes afgebeeld met een wolkje, met daarin een uitroepteken. Dat zijn bestanden die niet goed zijn ge-upload. Het wissen van die bestanden schijnt een oplossing te zijn.

Ik trof wel een heleboel van dergelijke bestanden aan, maar, omdat ik al drastischer maatregelen had getroffen door het terugzetten van mijn telefoon naar de fabrieksinstellingen, kon ik nu niet proberen of dit voor mij een oplossing was.
Aan het eind van die thread was er ook nog iemand die aangaf dat het aanpassen van de voorkeuren van Lr Mobile in Lightroom op de desktop een oplossing zou kunnen zijn.
Conclusie
Wat de juiste oplossing voor het Pending-probleem is? Geen idee. Het weggooien van Sync.lrdata deed bij mij wel degelijk wat, maar loste het probleem niet op. Ik denk dat het bij mij iets was met de telefoon, die nu weer gewoon aan het synchroniseren is. Als je het Pending-probleem hebt, kun je zonder gevaar beide oplossingen – het Sync.lrdata bestand weggooien en de ‘lege’ bestanden verwijderen bij Lightroom.adobe.com – proberen. De foto’s gaan dan misschien wél synchroniseren. Lightroom Mobile is misschien handig, maar eenmaal in de Pending-problemen, zijn die problemen niet eenvoudig op te lossen. Lr Mobile werkt dan niet soepel, helder of inzichtelijk. Doe er wat aan, Adobe!
Hans Frederiks is journalist en fotograaf en hoofdredacteur van blog.computercreatief.nl. Hij schrijft over ontwikkelingen op het gebied van computers, van vormgeving op het web en print, en fotografeert al zijn hele leven lang. Zijn specialisaties zijn panorama’s, landschappen en podiumfotografie. Zijn blog vind je HIER, zijn boeken vind je HIER.