Voor dit blog lees ik veel. Ik volg allerlei sites en blogs met info en artikelen over fotografie, besturingssystemen, beveiliging enzovoort. Regelmatig zie ik een artikel waarvoor ik even geen tijd heb om het goed te lezen, of een artikel dat ik wil bewaren om er later wat info uit te halen. Waar bewaar ik die? Wat is een goede app om notities mee te maken? Die app moet beschikbaar zijn op macOS (in de browser, Chrome in mijn geval), Windows, iOS, Chromebook en op Android, want ja, ik gebruik al die platforms…
OneNote

Lange tijd gebruikte ik OneNote uit de Office-suite van Microsoft. Eerlijk gezegd waren mijn aantekeningen een zooitje. Ik begreep weinig van de interface van OneNote en ik had het idee dat mijn notities soms helemaal niet in OneNote aankwamen. Ik had plotseling twee onderdelen met dezelfde inhoud: Losse Notities en Quick Notes. Ik had een notitieblok van Hans Frederiks, maar ook nog andere notitieblokken. Vreemd. Ik had ook het idee dat ik Office eigenlijk helemaal niet nodig had. Word? Excel? Ik schrijf het allemaal wel op in Google Docs en Google Sheets. Ik besloot mijn abonnement op Office niet te verlengen. Dat scheelde toch weer geld. Maar waar moest ik dan mijn aantekeningen in bewaren? Niet meer in OneNote.
Google Keep
Op mijn iPad en Android-telefoon gebruik ik Feedly. Feedly voedt mij met allerlei nieuws van de sites die ik volg. Meestal wil ik van daaruit wat bewaren. Ik probeerde het met Google Keep. Google Keep is heel handig om snel even wat aantekeningen in te maken. Je kunt ook een link van een site of blog in Google Keep opslaan. Google Keep synchroniseert automatisch met de Google Cloud en het is beschikbaar op al die besturingssystemen die ik gebruik. Die Google Keep van mij is inmiddels één grote brei van allerlei verschillende aantekeningen. Boeken die ik graag nog wil lezen, muziek die ik even moet checken in Spotify, aantekeningen van de vergadering over dit blog enzovoort. Allerlei verschillende zaken, privé, werk, alles door elkaar heen.
What the f**k?

Ook van Google Keep gebruikte ik tot nu toe maar een beperkt deel. En – nu ik het wat beter bestudeer terwijl ik deze blogpost schrijf – zie ik dat je in Google Keep ook onderverdelingen kunt maken. Je kunt je aantekeningen Labels geven, zodat je die onoverzichtelijke brei wat helderder kunt maken. Eerlijk gezegd: ik zie die labels vandaag voor het eerst. Goh… Handig! Ik geloof dat ik met die labels het hele probleem van de onderverdelingen kan oplossen. Ik moet natuurlijk nog wel zelf een onderverdeling in die labels maken, en mijn huidige aantekeningen labelen.
Kom ik zo ooit nog van Google af? Google Docs, Sheets, Foto’s, ze zijn een integraal onderdeel van mijn digitale leven. Mijn plan voor dit jaar was toch om minder informatie over mezelf aan bijvoorbeeld Google prijs te geven?! De hele Office-suite inclusief OneNote van Microsoft dan maar? Ik vertrouw Microsoft net zo min als Google… Nu ja, voorlopig maar alles halen uit Google Keep wat er uit te halen valt. Ik weet nog niet alles. Want wat zijn Notities met naderende herinneringen? Ik kom er nog op terug in een komende blogpost over Google Keep…
Ben jij een gebruiker van Office en lijkt OneNote je wel wat? In Leer jezelf snel Office van Ronald Smit kun je meer over het werken met OneNote lezen. Ben je meer geïnteresseerd in de Google oplossingen met Google Docs, Sheets en Keep? Dan is daar natuurlijk ook een boek voor: Ontdek Google Docs en Drive.
Hans Frederiks is journalist en fotograaf en hoofdredacteur van blog.computercreatief.nl. Hij schrijft over ontwikkelingen op het gebied van computers, van vormgeving op het web en print, en fotografeert al zijn hele leven lang. Zijn specialisaties zijn panorama’s, landschappen en podiumfotografie. Zijn blog vind je HIER, zijn boeken vind je HIER.
Of je nou door de hond of de kat wordt gebeten…
omdat ik ook met Office 365 werk, heb ik gekozen voor OneNote en OneDrive.
Geeft een heleboel rust op mijn laptop, mijn tablet en telefoon omdat Android ook alles ondersteunt.
De webcliënt Outlook heeft uiteindelijk door zijn mooie, handige layout in het donker, de doorslag gegeven.
Blij dat ik een keuze heb gemaakt!
Ik heb omdat ik WordPress, Gravatar en Crowdsignal ook gebruik een tijd gebruik gemaakt van Simplenote, deze heb ik nu vervangen door Google Keep en Dropbox Paper, maar Simplenote is ook zeker een handige notitie-tool, het lijkt erop dat als we onze notities privé willen houden we eigenlijk niks anders meer hebben dan een papieren blokje of een simpel .txt-tekstbestandje (al dan niet gesynchroniseerd natuurlijk) moeten gebruiken, met alle nadelen van dien.