Veel moderne draagbare apparaten beschikken over een oplaadbare batterij. Maar waar moet je rekening mee houden bij het opladen?
Smartphones, tablets, veel muziekspelers en natuurlijk notebooks hebben een ding gemeen: het type batterij. Het betreft hier een Lithium-exemplaar. Ze kenmerken zich door het feit dat ze in een relatief compact volume heel veel energie op kunnen slaan. Maar ook door iets anders: het aantal laadcycli is relatief beperkt, hooguit een paar honderd keer. Daarna gaat het snel achteruit met de capaciteit. In de praktijk valt het overigens vaak best mee, dus staat je ook weer niet blind op elke laadactie. Overigens geldt wel dat het niet uitmaakt of een accu vrijwel leeg of nog bijna helemaal vol is: elke laadactie telt als één keer. Maar het is eigenlijk ook weer niet verstandig om de batterij telkens weer helemaal leeg te trekken.
Vermijd de extremen
Idealiter laad je de batterij steeds op als deze ongeveer halfvol is. Dat levert de minste ‘laadstress’ op en in theorie de langste levensduur. Probleem is natuurlijk dat vrijwel niemand dat doet; je zou bij blijven laden. Meer praktisch is dan ook om ten minste af en toe je apparaat eens rond die 50%-markering bij te tanken. En zeker niet elke dag weer tot de laatste procent te ontladen. Dat is wel te doen lijkt ons. En dan zo héél af en toe eens een keer echt vrijwel volledig leegtrekken schijnt ook gezond te zijn. Kortom: vermijd extremen, daar komt het zo ongeveer op neer.
Vermijd ook ’s nachts opladen van Chinese B-merk gadgets. Vaak zitten daar batterijen van inferieure kwaliteit in, of is de elektronische beveiliging niet goed op orde. Ook de laders zijn soms van twijfelachtige kwaliteit. Als er iets mis gaat terwijl jij op één oor ligt kunnen de gevolgen – nog eufemistisch uitgedrukt – heel vervelend zijn. Zeker als het opladende apparaat ook nog eens naast je bed ligt.
Auto
Opladen van smartphone en tablet in de auto is prima te doen. Maar kies dan wel een lader die de benodigde stroomsterkte kan leveren. Voor het bijtanken van een wat groter apparaat als een tablet is ergens tussen de 2 en 3 Ampere aanbevelenswaardig. Voor laptops bestaan eveneens speciale mobiele laders die je op de welbekende sigarettenaansteker-aansluiting inprikt. Bij al dit soort laadacties geldt overigens dat het alleen goed werkt bij een draaiende motor; de accu alleen levert vaak net te weinig (en in ieder geval veel te kort) het benodigde vermogen. Laad apparaten vooral ook niet aangesloten als de motor niet draait; de kans dat de accu dan wel heel snel leeg raakt is levensgroot. Zeker bij wat kleinere auto’s.

Ronald Smit kan dankzij een combinatie van een elektronica- en een journalistieke opleiding (afstudeerrichting radio en nieuwe media) technische zaken op een heldere en eenvoudige manier uitleggen. Zijn jarenlange schrijfervaring voor onder meer Computer Idee geeft u al snel de ‘aha-erlebnis’ waar u wellicht al zo lang naar op zoek was. En wordt het dan toch allemaal wat ingewikkeld, dan loodst hij de lezer snel en zeker langs eventuele barrières en valkuilen. De boeken van Ronald vind je hier.
Een lithium-batterij is niet oplaadbaar, je bedoelt waarschijnlijk de lithium-ion accu. Ook het verhaal over de oplaadcycli klopt niet. Eén laadcyclus is 100% doorlopen van de accu-capaciteit. Dus als je bijvoorbeeld je smartphone voor 20% bij laat laden, heb je 1/5 cyclus verbruikt. Extremen moet je vermijden, deze voorlichting is extreem slecht.
Over het algemeen spreekt men van een ‘batterij’ als het gaat om accu’s in smartphones, laptops etc. Uiteraard is dat niet helemaal correct, maar ik probeer het zo begrijpelijk mogelijk te houden. Het verhaal van de laadcycli geldt wel degelijk. De slijtage ontstaat namelijk doordat de batterij (ok, accu) tijdens het laden onder meer warmer wordt en er chemische veranderingen optreden. Het maakt daarbij niet uit of het ding volledig of gedeeltelijk geladen wordt.