problemen met macOS 10.15.7

Oplossingen voor problemen met macOS 10.15.7

Problemen met macOS 10.15.7. De vorige week uitgerolde update zorgt voor grote problemen, waaronder strooptrage Mac’s en razendsnel leeglopende accu’s. Hierbij wat mogelijke oplossingen.

Normaal gesproken heb je naar een Mac en bijbehorende updates geen omkijken. Het werkt gewoon. Tot afgelopen week dan blijkbaar. De toch al zeer onverwacht uitgerolde update naar macOS 10.15.7 was erg omvangrijk, bijna 3 GB groot. En dat, terwijl Apple aangaf slechts een kleine Wifi- en Bluetooth-connectiviteitsbug te verhelpen. Dat er veel meer verstopt zat in die update blijkt inmiddels. Maar niet op een positieve manier. Vrijwel iedereen die de update heeft uitgevoerd en verbonden is met iCloud (bijvoorbeeld om automatisch foto’s, agenda’s en meer te syncen) wordt sinds begin deze week geconfronteerd met een snel opwarmende Mac en loeiende fans. In geval van een macBook raakt de accu in no time leeg. Boosdoener is het proces accountsd dat continu tussen de 300 en 600 procent CPU-belasting vormt. De gevolgen laten zich raden van deze bug: grote problemen met macOS 10.15.7. Gelukkig is er soms wat aan te doen!

iCloud-onderdelen de boosdoeners

Vooropgesteld: uiteindelijk is het Apple die zo snel mogelijk voor een fix moet zorgen. Daarbij is het de vraag waar de fout precies zit. Inderdaad in de update? Of is er aan de serverkant iets grondig mis waardoor Macs momenteel nauwelijks bruikbaar zijn? Dat laatste zou zo maar kunnen. Weet je nog, het artikel over dat vreemde dataverkeer van de app Foto’s dat we onlangs schreven? Die ellende begon ook ongeveer een week geleden. En dat was nog onder macOS 10.15.6. Ik werd vandaag op het spoor gezet door een helpdeskmedewerker van Apple. Hij gaf aan dat het klachten regent over dit probleem en dat er hard aan gewerkt wordt. Een tijdelijke oplossing is uitloggen bij iCloud. Dat doe je door op de appel te klikken, gevolgd door een klik op Systeemvoorkeuren. Klik in het geopende venster op Apple ID en dan op de afbeelding die bij je account hoort. Je kunt je nu afmelden, waarna – in ieder geval alhier – alles weer tot rust kwam. Maar echt handig is deze drastische oplossing ook niet, zo worden bijvoorbeeld agenda’s niet meer gesynchroniseerd en kun je je Mac ook niet meer terugvinden bij verlies of diefstal.

Foto’s!

Kortom: maar weer eens ingelogd. Waarna de processorbelasting door accountsd direct weer omhoog schoot. Maar denkende aan de avonturen van vorige week op de macBook nu eens Foto’s uitgezet. Dat stond op de iMac nog aan. Uitzetten gaf direct verlichting: het probleem was opgelost. Ook na een herstart keerde de ellende niet terug. De moeite waard dus om te proberen. Ook als je – net als ik – de app Foto’s niet eens gebruikt. Dit soort trucs werken weer niet bij iedereen. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met hoe je iCloud gebruikt. Heb je niet de luxe om te wachten op een oplossing van Apple (er moet gewerkt worden bijvoorbeeld), dan kun je een kijkje nemen in dit drukke forumtopic over de problemen met macOS 10.15.7. Let wel: de aangedragen (Engelstalige) oplossingen brengen mogelijk weer andere risico’s met zich mee. Maar als je echt wanhopig bent en geen angst hebt voor de command prompt: voel je vrij.

problemen met macOS 10.1.5.7
Probeer eerst eens tenminste Foto’s uit te zetten qua syncen met iCloud, en zet ook meteen andere onderdelen die je niet gebruikt uit.

Te snel uitgerold?

Nogmaals: het zijn allemaal tijdelijke houtje-touwtje oplossingen, de echte bugfix moet van Apple komen. Hopelijk gaat dat niet lang duren, want de irritatie en frustratie bij gebruikers loopt hoog op. Waarom Apple zo uit het niets ineens met een joekel van een update kwam? Het lijkt erop dat deze ook nauwelijks getest is, wat alvast de onbetrouwbaarheid verklaart. Te vroeg uitgerold wellicht? Sowieso zien we die ‘sturm und drang’ van ontwikkelaars van besturingssystemen veel te vaak tegenwoordig. Waarom die haast? Een ander probleem van hedendaagse besturingssystemen is dat ze van huis uit stevig gekoppeld zijn aan allerlei clouddiensten. Gaat er op afstand iets mis, dan is de kans levensgroot dat het lokaal ook fout gaat. En dan is er voor jou als eindgebruiker vrijwel niets dat je kunt doen.

Ook weer inloggen bij Apple-account

Tot slot: mocht je uitgelogd zijn bij iCloud, bedenk dan ook dat je automatisch wordt uitgelogd bij je Apple-account. Hoewel niet helemaal duidelijk blijkt dat toch ‘t zelfde. Inloggen bij iCloud logt je dan vreemd genoeg niet ook weer automatisch in bij je Apple Account. En die heb je nodig voor onder meer de App Store en software-updates daarvan. Kortom: óók (weer) inloggen bij de Mac app store.

+++TOEVOEGING+++ Inmiddels komen er ook steeds meer gebruikers bij die last hebben van de overmatige processorbelasting onder eerdere versies van macOS (10.15.6 bijvoorbeeld en zelfs Mojave). Het doet vermoeden dat de oorzaak extern ligt. Helaas zwijgen softwarefabrikanten – en dus ook Apple – in dit soort gevallen meestal in alle talen.

De komende weken en maanden gaan sowieso spannend worden voor Apple-gebruikers. Zo staat immers de nieuwste versie van macOS op springen: Big Sur. Deze verschijnt – waarschijnlijk – ergens in oktober. Zoals altijd adviseren we je niet op de eerste dag te gaan upgraden. Gebruik je je systeem voor (thuis)werk, wacht dan tot tenminste de ‘.1’-versie. Dan zijn de ergste onvolkomenheden verwijderd. Heb je de sprong gewaagd, dan komt het nieuwe boek van Bob Timroff ongetwijfeld prima van pas. Althans, de auteur is daarmee druk aan het werk, binnenkort moet ‘t verschijnen volgens de geruchtenmolen.

6 gedachten over “Oplossingen voor problemen met macOS 10.15.7”

  1. Hetzelfde probleem hier: hete processor, trage applicaties, TM werkte nauwelijks. accountssd soms meer dan 600%. Uit- en inloggen Apple ID meteen effect.

  2. Het rare is dat dit voor de meeste gebruikers maar relatief kort effect heeft; meestal begint de ellende de volgende dag weer opnieuw. Maar het wordt nog vreemder: de problemen traden ook op na de laatste beveiligingsupdate van Mojave. Die update is door Apple inmiddels teruggetrokken; verder is er een patch daarvoor uitgebracht. Over 10.15.7 zwijgt Apple in alle talen en er lijkt ook niets te gebeuren op patch-gebied, terwijl inmiddels bijna iedere gebruiker van 10.15.7 last heeft van een nauwelijks bruikbaar en zelfs crashend systeem. Ook neemt het aantal klachten toe van gebruikers van eerdere versies (met name macOS 10.15.6). Het is te hopen dat ‘t probleem ergens bij een server van Apple ligt. Grote kans namelijk dat heel veel getroffen Macs niet kunnen worden gepatcht omdat de processorbelasting veel te hoog is…

  3. Bij mij is het probleem gestopt na het uitzetten van de automatische back-ups via Time machine en het indexeren van de HD via Spotlight. Wel onhandig natuurlijk.

    1. Er zijn inmiddels net zoveel oplossingen als problemen. Helaas zwijgt Apple in alle talen, wat natuurlijk niet echt helpt. Jammer.

    1. Ik heb hier de toch niet gebruikte onderdelen blijvend uitgesloten van syncen. Inderdaad – klop klop klop – nog geen spikes gezien tot nu toe. Helpdesk van Apple adviseerde overigens wel om 10.15.7 nog maar even NIET te installeren. Er schijnt achter de schermen hard aan een oplossing gewerkt te worden. Onduidelijk is en blijft echter waar het probleem nou precies zit: een server elders of echt in die update. Ik gok dat het een combinatie is. Nou ja, ik heb een iMac die (helaas) wel naar 10.15.7 over is en een MacBook Air die nog fijn op 10.15.6 draait. 😉

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.