Gisteravond om 19.00 rolde Microsoft traditiegetrouw weer een (flinke) pleister uit voor Windows 10. Pleisterdinsdag (patch Tuesday) leverde vooral zakelijke gebruikers een belangrijke reparatie.
Voor de meeste Europeanen is het eigenlijk pleisterwoensdag in plaats van pleisterdinsdag als het gaat om de maandelijkse patchronde voor Windows 10. Bij het inschakelen van je computer vandaag kreeg je dan ook weer een forse update voor de kiezen. Een van de meer opvallende reparaties betreft het feit waarbij zakelijke gebruikers van de oorspronkelijke Creators Edition afgelopen maand verplicht en zonder vragen werden overgezet naar de laatste herfst-update. Dat leidde tot veel wrevel en ellende. Met de patch van gisteren (vandaag) zou dat niet meer mogelijk moeten zijn. Het is natuurlijk wel een ernstig geval van mosterd na de maaltijd.
Verloren tijd
De gespendeerde tijd aan het terugdraaien van de ongewenste upgrade of het draaiend maken daarvan is inmiddels al verloren. Het is verder opvallend dat Microsoft er het zwijgen toe doet over het hoe en waarom; de geforceerde upgrade had simpelweg nooit mogen plaatsvinden. Zéker niet bij zakelijke gebruikers waarbij dit soort avonturen simpelweg geld kost.
Internet Explorer
Opvallend is overigens dat het updateproces steeds langer duurt. In ons geval een dikke 45 minuten, maar er zijn ook meldingen van gebruikers die enkele uren zitten te wachten. Ooit werd beloofd dat na de oorspronkelijke Creators update het updateproces vele malen sneller zou worden. Deze belofte is helaas niet waargemaakt. Verder kregen gebruikers van de laatste versie van Windows 10 – in oktober dit jaar uitgerold – eveneens (weer) een update te installeren. Dit na de extra onverwachte update van vorige week. Kortom: Windows als een ‘service’ blijft je heerlijk bezighouden. Overigens valt het op dat Microsoft erg druk aan het sleutelen is aan Internet Explorer 11. In het bedrijfsleven is dit nog altijd een populaire browser, mede omdat diverse zaken niet of niet eenvoudig zijn over te hevelen naar Edge of andere alternatieve browsers.
Los van de eigenlijke patches werden ook updates voor het achterhaalde Flash en de eigen Windows 10 beveiligingssoftware geïnstalleerd. Als het een beetje meezit hebben we daarmee de laatste updateronde van het jaar achter de rug.
Kaspersky
Overigens nog een laatste opmerking betreffende updates. Gebruikers van Kaspersky beveiligingssoftware – meer precies versie 18 – worden soms geconfronteerd met een blauw scherm (BSOD) tijdens het opstarten. Het gaat om alleen de gebruikers van de meest recente herfst-update van Windows 10. Of het probleem door Windows, een Windows update of Kaspersky wordt veroorzaakt is onduidelijk. Omdat gebruikers die niet zijn overgestapt naar de herfstupdate van dit jaar er geen last van hebben, lijkt de oorzaak in Windows zelf gezocht te moeten worden. Inmiddels is Kaspersky druk bezig met het uitrollen van een patch die het euvel moet oplossen. Zorg voor een goede back-up van je belangrijke documenten als de patch (‘revisie e’) nog niet op je systeem is geïnstalleerd.
Meer lezen over Windows 10 updates en upgrades? Klik hier!

Ronald Smit kan dankzij een combinatie van een elektronica- en een journalistieke opleiding (afstudeerrichting radio en nieuwe media) technische zaken op een heldere en eenvoudige manier uitleggen. Zijn jarenlange schrijfervaring voor onder meer Computer Idee geeft u al snel de ‘aha-erlebnis’ waar u wellicht al zo lang naar op zoek was. En wordt het dan toch allemaal wat ingewikkeld, dan loodst hij de lezer snel en zeker langs eventuele barrières en valkuilen. De boeken van Ronald vind je hier.