Vanzelfsprekend is een rasterafbeelding bewerken in Affinity Designer geen enkel probleem. In dit extract uit mijn boek Zo werkt Affinity Designer leg ik uit hoe dat in z’n werk gaat.
Net als andere elementen kunt u een rasterafbeelding bewerken in Affinity Designer met alle gereedschappen die in de vorige hoofdstukken aan bod kwamen. U kunt de afbeeldingen schalen, vervormen, van kleur veranderen en veel meer. Daarnaast kunt u ook de inhoud van de afbeelding zelf aanpassen. Dat doet u met de pixelpersonapersona. Deze opent u met de middelste van de drie personaknoppen, linksboven in het scherm. De pixelpersona gebruikt u bijvoorbeeld in de volgende gevallen:
• Om bestaande foto’s en andere rasterafbeeldingen te wijzigen.
• Om vanaf niets een schets te maken (bijvoorbeeld met een tekentablet), die u later omzet in vectorwerk.
• Om het toepassingsgebied van filters en maskers aan te passen. Hier komen we op terug in hoofdstuk 9.

Omzetten
Voordat u een geïmporteerde afbeelding in de pixelpersona kunt bewerken, moet u deze omzetten naar een rasterobject. Kies daarvoor Rasterise in het contextmenu of het hoofdmenu (onder Layer). Bij veel rasterbewerkingen doet Affinity Designer dit automatisch voor u. U krijgt daarover een melding van de ‘assistent’.
GEREEDSCHAPPEN VAN DE PIXELPERSONA

De werkbalk van de pixelpersona heeft vier gereedschappen gemeen met de normale Designer-werkbalk: de Move Tool (helemaal bovenaan), de kleurenkiezer, de View Tool en de Zoom Tool (alle drie onderaan). Hieronder bekijken we de andere gereedschappen. Doe het volgende:
1 Maak een nieuw document en importeer een foto op een van de manieren die in de vorige paragraaf werden besproken.
2 Zet de foto om naar een rasterelement met de functie Rasterise, zoals hierboven werd beschreven. In het venster Layers ziet u de typeaanduiding veranderen van image in pixel.
3 Open de pixelpersona.
4 Gebruik de foto om de gereedschappen die hieronder aan bod komen, uit te proberen.
Selecteren

Als u slechts een deel van een afbeelding wilt bewerken, dan moet u een selectie maken. Goed selecteren is daarom essentieel. De eerste zes gereedschappen op de pixelwerkbalk na de Move Tool zijn selectiegereedschappen. Met de eerste vier marquee tools selecteert u rechthoeken, ellipsen, rijen en kolommen. Bij de laatste twee stelt u in de contextuele knoppenbalk een vaste hoogte of breedte in. In de contextuele knoppenbalk kunt u ook instellen of u zaken aan de selectie toevoegt (Add), er van afhaalt (Subtract), steeds een nieuwe selectie maakt (New) of alleen binnen een bestaande selectie een nieuwe selectie maakt (Intersect). Verder kunt u bij Feather aangeven hoe hard de randen van de selectie zijn.

Andere vormen

Met de Lasso Tool kunt u ook andere vormen selecteren. In de contextuele knoppenbalk, achter Type stelt u in hoe de lasso werkt. De eerste knop laat u een selectie tekenen. Met de tweede knop maakt u een selectie door te klikken. Er verschijnen rechte lijnen tussen alle punten. De derde knop (het magneetje) laat lijnen de contouren in de afbeelding zo goed mogelijk volgen.
Onder de lasso bevindt zich de Selection Brush Tool. Als u hiermee over de afbeelding sleept, voegt u delen toe aan de selectie. De standaardinstelling Snap to edges in de contextuele knoppenbalk zorgt er daarbij voor dat het gereedschap automatisch op zoek gaat naar grenzen van kleurvlakken. Deze kunt u ook uitschakelen.
Verder bevinden zich in het menu, onder Select, nog meer selectiegereedschappen. U kunt hier onder meer een selectie omkeren (Invert pixel selection), groter of kleiner maken (Grow/Shrink), een selectie opheffen (Deselect) of een bepaald kleur- of toonbereik selecteren. Een veelgebruikte functie is Select sampled colour. Hiermee selecteert u een bepaalde kleur overal in de afbeelding. Klik eenvoudig op de kleur die u wilt gebruiken. De instelling Tolerance bepaalt daarbij hoeveel de selectie op de gekozen kleur moet lijken.
In de contextuele knoppenbalk van elk selectiegereedschap en in het Select-menu vindt u de optie Refine selection. Hiermee kunt u een bestaande selectie preciezer afstemmen op randen in de afbeelding. Activeer de functie en sleep daarna over de gebieden waar u Affinity nog eens naar wilt laten kijken. Hoe kleiner uw cursor, des te beter het resultaat.
Zo werkt Affinity Designer
In mijn boek Zo werkt Affinity Designer wordt in de vele mogelijkheden van de uitgebreide software gedoken. Wilt u bijvoorbeeld kraakheldere illustraties maken? Logo’s die u net zo scherp op postzegel- als op vrachtwagenformaat kunt gebruiken? Technische tekeningen, schema’s, plattegronden en diagrammen met rekenkundige nauwkeurigheid? Wilt u uw tekeningen bovendien met precisie kunnen bijwerken, combineren met fotografie en zonder kwaliteitsverlies kunnen verwerken? Leer dan hoe Affinity Designer werkt. Affinity Designer is snel, gemakkelijk in gebruik, heeft vele aantrekkelijke extra’s en is goedkoop beschikbaar als eenmalige aanschaf, zonder abonnement.
In dit boek neemt de auteur u mee op ontdekkingsreis door Affinity Designer. U maakt kennis met de gebruikersomgeving en de gereedschappen, leert te werken met vector- en rasterafbeeldingen en u ontdekt de kracht van lagen. Tot de behandelde onderwerpen behoren verder:
- Paden en lijnen tekenen
- Vormen maken en bewerken
- Werken met kleur en kleurmodellen
- Objecten schikken, stapelen en verdelen
- Werken met artistieke en kadertekst
- Afbeeldingen importeren en bewerken
- Lagen aanpassen
- Afbeeldingen geautomatiseerd exporteren
Mark van Heck is sinds zijn jeugd altijd geïnteresseerd geweest in het leren, proberen en gebruiken van nieuwe creatieve technologie. Hij vervulde verschillende functies in ICT en onderwijs. Sinds 2007 is Mark onafhankelijke professional op beide gebieden. Hij bouwt websites, digitale leeromgevingen, interactieve leermiddelen, interactieve boeken en apps. Daarnaast geeft hij trainingen en schrijft hij inhoud voor digitale en traditionele lesmethodes, lespakketten en ander leermateriaal over ICT en andere onderwerpen. De boeken van Mark vind je hier