Sneak peaks van Adobe Max: Scene Stitch en Project Deep Fill

De laatste dag op Adobe Max wordt altijd gevuld met sneak peaks, kijkjes in de ontwikkelkeuken van Adobe. Wat hebben de ontwikkelaars bij Adobe voor mooie nieuwe dingen bedacht? Wat kunnen we in een toekomstige versie van Photoshop, Illustrator of Lightroom verwachten? Bij de sneak peaks van Max 2017 toonde Adobe twee leuke nieuwe mogelijkheden voor Photoshop: Scene Stitch en Project Deep Fill.

Scene Stitch

Als je voor het eerst Content Aware Fill in Photoshop gedemonstreerd ziet, kan je niet anders dan bewondering hebben voor degenen die dat bij Adobe hebben bedacht. Als je het zelf regelmatig gebruikt weet je ook dat het zijn beperkingen heeft. Content Aware Fill moet ‘iets’ hebben om je selecties mee te vullen en kan dat alleen maar uit de foto die het magisch moet vullen halen. Vaak is er niet genoeg informatie om een foto goed op te kunnen vullen. Voor die extra informatie heb je in de toekomst Scene Stitch nodig. Bij Scene Stitch haal je die extra informatie uit andere foto’s dan de foto waarmee je aan het werk bent. Scene Stitch werkt met Adobe Sensei, de artificial intelligence van Adobe. Naast Sensei zijn er extra foto’s nodig en die haalt Adobe uit Adobe Stock. Hoe Scene Stitch werkt zie je in onderstaand filmpje:

Project Deep Fill

Een andere sneak peak met een variant van Content Aware Fill was Project Deep Fill. Ook hier komt Adobe Sensei om de hoek kijken. Het probleem bij content Aware fill is dat het niet precies begrijpt wat er op het plaatje te zien is. Daardoor kun je, als je bij een gezicht Content Aware Fill toepast best drie of vier ogen ingevuld krijgen. Bij Project Deep Fill begrijpt de software wat er op het plaatje te zien is en zal dus geen gezicht met drie of meer ogen maken. Deep Fill analyseert het beeld en ziet dat er een gezicht is. Dat kan alleen maar twee ogen hebben. Kijk voor een demo naar onderstaand filmpje:

Dit soort nieuwe mogelijkheden zul je eerder vinden bij een bedrijf als Adobe, dan bij een klein softwarebedrijf. Adobe kan beschikken over grote hoeveelheden data, bij Adobe willen graag de slimste mensen werken. Kleinere softwarebedrijven zullen hier niet zo snel mee komen. Dankzij Sensei en de grote hoeveelheden foto’s in Adobe Stock zijn Scene Stitch en Deep Fill mogelijk. En ja, daarvoor betaal je dan je maandelijkse Creative Cloud-lidmaatschapsgeld. Voor alle Sneak Peaks van Adobe Max 2017 kijk je HIER.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.