soorten social media

Soorten sociale media

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Voor zowel marketing als andere doeleinden is het van belang om te weten welke soorten sociale media er precies zijn. Dat leg ik hieronder én uitgebreid in mijn Handboek Social Media Marketing, 4e editie uit.

We dienen onderscheid te maken in de verschillende soorten van sociale media. We kijken dan met name naar het feit of er wordt betaald voor de verspreiding, en het bereik en hoe deze tot stand is gekomen. Een veel aangehaald model is de onderverdeling van inzet in betaalde (paid media), eigen beheerde (owned media) en verdiende media (earned media). Formeel kennen wij ook de shared media. Het geeft inzicht in het organisch bereik, de organische betrokkenheid – zoals likes en doordelingen van content – en het effect van de vaak commerciële paid media. Feit is dat het effect van earned, owned en ook shared het grootste is omdat hier uit vrije wil wordt geliket, gedeeld of curatie plaatsvindt van de aangeboden content.

Owned media in eigen beheer

Owned media zijn de media die u zelf beheert – zoals een eigen blog of platform – en waar u kunt vertellen wat u wilt. Het kan ook de boodschap zijn die het eigen personeel of andere direct betrokkenen vertellen, zoals deze voorbeelden:

  • een eigen (inspiratie)platform, zoals bakken.nl van Dr. Oetker en Koopmans;
  • online catalogus met supportcommunity, zoals die van T-Mobile;
  • eigen socialemedianetwerken, zoals de eigen Facebook-pagina en -groepen;
  • eigen mobiele toepassingen, zoals de inspiratie-app van Dormio vakantieparken;
  • eigen websites en blogs, zoals handboek.social met veel bijlagen;
  • de socialemedia-uitingen van betrokken personeel, zoals op het socialemedia-intranet Care.nl.

Paid media voor gericht adverteren

Paid media is betaalde aandacht, zoals het kopen van advertenties of het laten promoten van diensten door influencers en het betalen voor bereik en/of engagement. Uw boodschap wordt getoond op 80 mediakanalen van anderen. U koopt letterlijk bereik en aandacht; het zijn alle uitingen in andermans media waar u voor moet betalen. Dit wordt gemakshalve social advertising of reclame genoemd en kan bijvoorbeeld gaan om:

  • een betaalde video op YouTube gemaakt door een influencer;
  • bannering en andere display advertising;
  • een gekocht (AR-)filter op Snapchat dat alleen op een bepaalde locatie werkt;
  • een betaalde (branded) blog of ingehuurde influencer.

Earned media

Earned media is verdiende aandacht en mediabereik zonder dat men ervoor betaalt. Het is alle media-aandacht waar men niet voor hoeft te betalen, maar die door anderen kosteloos voor u wordt gecreëerd, gedeeld en gecureerd.

soorten social media
Paid, owned, shared en earned media / Alle rechten voorbehouden © Patrick Petersen

Earned media is een klant die uit eigen beweging een tweet van uw retweet, uw YouTube-filmpje deelt met zijn vrienden op Facebook of een review schrijft op een vergelijkingssite. Mensen die reviews of uw boodschap kosteloos delen zorgen voor verdiende aandacht, denk ook aan de bloggers die uw pr-bericht omzetten naar een gratis blog met vervolgens veel organisch bereik en engagement. Tot slot hebben shared media globaal betrekking op de participatie en interactie met consumenten op sociale media om meer bereik, engagement en conversie te bereiken.

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

De vierde editie van dit alom gerenommeerde standaardwerk is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem! 

Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor sociale media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne socialemediamarketingmix met middelen als TikTok-virals, stories, reels & shorts en LinkedIn-community’s. Naast de focus op de organisatietransitie naar een sociale onderneming, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het cross-mediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen. 

Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van sociaal verkopen, de transitie naar een sociaal merk en sociale onderneming plus het opstellen van een resultaatgericht socialemediaplan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder anderen Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Mischa Koster, Bas Hoogland, Herman Couwenbergh, Brian Solis en vele anderen. Het bevat bovendien inspirerende expertcases.

  • Spotify en privacy

    Spotify en privacy: check je settings

    Spotify is zonder enige twijfel een alleraardigste manier om muziek te consumeren. Maar Spotify en privacy gaan niet vanzelfsprekend hand in hand. Spotify was de eerste muziekstreamingdienst die ongelimiteerd luisteren naar muziek al in 2006 op de kaart zette. En al snel een revolutie in muziekland veroorzaakte. En dat was precies op tijd, want de…

    Lees hier verder…

  • fake nieuws

    Fake nieuws, pas er meer dan ooit voor op

    Het zijn absolute hoogtijdagen voor complotdenkers en andere gekkies op social media. Leer ze herkennen en negeer hun geposte fake nieuws nonsens. De complotdenkers zijn momenteel volledig op gang gekomen. Nog nooit eerder in de geschiedenis was het zo makkelijk voor hen om hun waanbeelden, achterdocht en haat te verspreiden. Ja, Facebook filtert fake nieuws.…

    Lees hier verder…

  • Kinderen kunnen makkelijke slachtoffers worden op social media (bron afbelding: https://www.flickr.com/photos/gabenl/3438507744)

    Veilig gebruik van social media

    Steeds weer maken vieze (meestal) mannetjes misbruik van social media. Om kinderen te lokken of om mededaders te helpen content te vinden. Half februari was het weer eens raak. Pedofielen maakten op slinkse wijze gebruik van de reactiemogelijkheden bij video’s met kinderen. Ze wezen elkaar via onschuldig (maar wel wat vreemd) ogende comments op kinderen…

    Lees hier verder…

  • Het boek Vind ik leuk! - Facebookmarketing: de leukste en makkelijkste manier om klanten te krijgen eens, Auteur: Anne Raaymakers

    Facebook en je bedrijf

    Facebook staat natuurlijk vooral bekend als een medium bedoeld voor privépersonen. Toch kunnen ook bedrijven er een slaatje uit slaan! Niet alleen multinationals kunnen hun voordeel uit Facebook halen. Maar ook als jij toevallig een klein bedrijfje of een eenmanszaak hebt, kan het medium goed van pas komen. Sterker nog: je zou dan wel heel…

    Lees hier verder…

  • Betrouwbaarheid Facebook reden voor vaarwel (Bron afbeelding: (https://www.flickr.com/photos/harcorutgers/6637390653)

    Betrouwbaarheid Facebook reden voor vaarwel

    Steeds meer Nedelanders verlaten Facebook omdat ze weinig vertrouwen meer in de dienst hebben. Met name fake nieuws en onbetrouwbaar nieuws worden als redenen genoemd. Om te stellen dat Facebook aan een vrije val begonnen is qua populariteit is waarschijnlijk (nog) wat te vroeg. Dat het medium een sterk dalende populariteit kent is echter wel…

    Lees hier verder…

  • Zie social media maar als een café, daar zeg je toch ook niet alles tegen iedereen?

    Social media en de neppers

    Social Media als Facebook, twitter en Instagram zijn leuk. Maar ga het vooral nooit als een bron van serieuze berichtgevingen zien. En wantrouw de meeste reacties, zeker van onbekenden. Steeds weer duiken verhalen op van partijen die een andere partij proberen te beïnvloeden. Denk aan het geharrewar rond de Amerikaanse verkiezingen. of – meer recentelijk…

    Lees hier verder…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.