soorten social media

Soorten sociale media

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Voor zowel marketing als andere doeleinden is het van belang om te weten welke soorten sociale media er precies zijn. Dat leg ik hieronder én uitgebreid in mijn Handboek Social Media Marketing, 4e editie uit.

We dienen onderscheid te maken in de verschillende soorten van sociale media. We kijken dan met name naar het feit of er wordt betaald voor de verspreiding, en het bereik en hoe deze tot stand is gekomen. Een veel aangehaald model is de onderverdeling van inzet in betaalde (paid media), eigen beheerde (owned media) en verdiende media (earned media). Formeel kennen wij ook de shared media. Het geeft inzicht in het organisch bereik, de organische betrokkenheid – zoals likes en doordelingen van content – en het effect van de vaak commerciële paid media. Feit is dat het effect van earned, owned en ook shared het grootste is omdat hier uit vrije wil wordt geliket, gedeeld of curatie plaatsvindt van de aangeboden content.

Owned media in eigen beheer

Owned media zijn de media die u zelf beheert – zoals een eigen blog of platform – en waar u kunt vertellen wat u wilt. Het kan ook de boodschap zijn die het eigen personeel of andere direct betrokkenen vertellen, zoals deze voorbeelden:

  • een eigen (inspiratie)platform, zoals bakken.nl van Dr. Oetker en Koopmans;
  • online catalogus met supportcommunity, zoals die van T-Mobile;
  • eigen socialemedianetwerken, zoals de eigen Facebook-pagina en -groepen;
  • eigen mobiele toepassingen, zoals de inspiratie-app van Dormio vakantieparken;
  • eigen websites en blogs, zoals handboek.social met veel bijlagen;
  • de socialemedia-uitingen van betrokken personeel, zoals op het socialemedia-intranet Care.nl.

Paid media voor gericht adverteren

Paid media is betaalde aandacht, zoals het kopen van advertenties of het laten promoten van diensten door influencers en het betalen voor bereik en/of engagement. Uw boodschap wordt getoond op 80 mediakanalen van anderen. U koopt letterlijk bereik en aandacht; het zijn alle uitingen in andermans media waar u voor moet betalen. Dit wordt gemakshalve social advertising of reclame genoemd en kan bijvoorbeeld gaan om:

  • een betaalde video op YouTube gemaakt door een influencer;
  • bannering en andere display advertising;
  • een gekocht (AR-)filter op Snapchat dat alleen op een bepaalde locatie werkt;
  • een betaalde (branded) blog of ingehuurde influencer.

Earned media

Earned media is verdiende aandacht en mediabereik zonder dat men ervoor betaalt. Het is alle media-aandacht waar men niet voor hoeft te betalen, maar die door anderen kosteloos voor u wordt gecreëerd, gedeeld en gecureerd.

soorten social media
Paid, owned, shared en earned media / Alle rechten voorbehouden © Patrick Petersen

Earned media is een klant die uit eigen beweging een tweet van uw retweet, uw YouTube-filmpje deelt met zijn vrienden op Facebook of een review schrijft op een vergelijkingssite. Mensen die reviews of uw boodschap kosteloos delen zorgen voor verdiende aandacht, denk ook aan de bloggers die uw pr-bericht omzetten naar een gratis blog met vervolgens veel organisch bereik en engagement. Tot slot hebben shared media globaal betrekking op de participatie en interactie met consumenten op sociale media om meer bereik, engagement en conversie te bereiken.

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

De vierde editie van dit alom gerenommeerde standaardwerk is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem! 

Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor sociale media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne socialemediamarketingmix met middelen als TikTok-virals, stories, reels & shorts en LinkedIn-community’s. Naast de focus op de organisatietransitie naar een sociale onderneming, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het cross-mediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen. 

Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van sociaal verkopen, de transitie naar een sociaal merk en sociale onderneming plus het opstellen van een resultaatgericht socialemediaplan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder anderen Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Mischa Koster, Bas Hoogland, Herman Couwenbergh, Brian Solis en vele anderen. Het bevat bovendien inspirerende expertcases.

  • Facebook en Instagram gaan de tijd meten die je aan social media besteedt (bron afbeelding: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lux_Products_Long_Ring_Timer.jpg)

    Facebook en Instagram meten ‘social’ tijd

    Het aantal jongere gebruikers dat zegt verslaafd te zijn aan social media neemt toe. En daarom heeft Facebook een timer ingebouwd die precies bijhoudt hoe lang je besteed aan het systeem. Facebook en ook Instagram van hetzelfde bedrijf gaan bijhouden hoeveel tijd je aan deze social media besteedt. Er is nogal wat kritiek op de…

    Lees hier verder…

  • Facebook, contentfilters en de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring bleken geen goede combinatie (bron afbeelding: https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:United_States_Declaration_of_Independence.jpg)

    Facebook blokeert onafhankelijkheidsverklaring

    Afgelopen week – de week van de 4de juli in de VS en de dagen dat de Amerikanen nog weer een beetje meer pattriotistisch worden – ging het even helemaal mis bij Facebook. De Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring werd namelijk gemarkeerd als ‘hate speech’. Als er iets is wat bij een Amerikaan niet moet doen, is in…

    Lees hier verder…

  • Dotan maakt het wel heel bont qua liegen (bron afbeelding: https://pixabay.com/nl/lange-neus-liegen-emoticon-gezicht-25529/)

    Dotaanse leugens op social media

    Vreemd eigenlijk, dat mensen zich altijd mooier voor willen doen dan ze zijn. Dit gedrag is vooral op social media te zien. De een leeft een nog mooier leven dan de ander. Posts over minder leuke zaken uit het dagelijks leven tref je er nauwelijks aan. En sommigen liegen simpelweg een heel imago bij elkaar,…

    Lees hier verder…

  • Het blijft oppassen met facebook en andere social media (bron afbeelding: https://www.flickr.com/photos/143601516@N03/28188286432)

    Zuckerberg sprak

    Eindelijk heeft de topman van Facebook Mark Zuckerberg dan iets van zich laten horen betreffende het schandaal waarin zijn bedrijf verwikkeld is. Too little, too late? We schreven er deze week al eerder over: Facebook heeft een Groot Probleem. En dat probleem werd alleen maar versterkt door het stilzwijgen van oprichter Mark Zuckerberg. Hij heeft…

    Lees hier verder…

  • De Europese Commissie start een actie tegen desinformatie (bron afbeelding: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ede-wageningen-paashaas.JPG)

    Europese Commissie actief tegen desinformatie

    De paashaas bestaat echt. Na intensieve observaties en studie van het gerenommeerde Easter Egg Institute op Paaseiland is geconcludeerd dat hij jaarlijks vanaf een maanbasis aan de onzichtbare achterkant van dit hemellichaam opereert. De Europese Commissie is het er niet mee eens. Desinformatie en ook fake news worden steeds meer ingezet om mensen doelbewust op…

    Lees hier verder…

  • Facebook wil af van Like-oproepen (bron afbeelding duimpje: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Facebook_like_thumb.png)

    Facebook: weg met Like-oproepen

    Bij Facebook draait alles om Likes, ofwel het bekende duimpje omhoog. Spammers gaan ver om duimpjes te scoren. Facebook ‘spam’ kennen we allemaal. Het blijft extreem opletten bij ongevraagde aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn. En dan zijn er ook nog de bedrijven die denken snel en goedkoop te kunnen scoren door…

    Lees hier verder…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.