Synchronisatieproblemen van Lightroom Classic oplossen

Synchronisatieproblemen van Lightroom Classic oplossen

Lightroom Classic heeft soms synchronisatieproblemen die moeilijk zijn op te lossen. Het lijkt regelmatig of het alleen privé-problemen zijn, waarbij de ene oplossing niets helpt voor de problemen van een ander. Er zijn echter wat algemene dingen die je kunt doen als de synchronisatie van foto’s vanuit Lightroom Classic naar de Lightroom Cloud problemen geeft. Synchronisatieproblemen van Lightroom Classic oplossen

Houd dat maar eens bij, Adobe!

Dat synchronisatieproces tussen de verschillende apps in de Adobe-cloud moet wel heel ingewikkeld zijn. Je doet wat aanpassingen in Lightroom Classic: synchronisatie! Je past diezelfde foto aan op je iPad in de Lightroom-app: synchronisatie. Die laatste synchronisatie moet weer worden bij-gesynchroniseerd op je foto in Lightroom Classic. En op je telefoon doe je nog snel een aanpassing aan dezelfde foto, voordat je die op Instagram zet…Houd dat maar eens allemaal bij, Adobe! Het kan haast niet anders of dat moet regelmatig fout gaan. Een hikje in de verbinding en voila, een synchronisatiefout is geboren.

Adobe mag het weten…

Synchronisatieproblemen van Lightroom Classic oplossen
Metatdata-problemen in Lightroom Classic moet je eerst oplossen.
Metadataproblemen in Lightroom Classic: maak een keuze!

Ik verzin dat hikje zo maar. Geen idee of de fouten op die manier ontstaan. Het kan vaak ook een metadata-conflict zijn, waarna een foto niet wil synchroniseren. Of er zijn foto’s die wel al in de cloud staan en dus al hoog en breed gesynchroniseerd zijn en toch de melding geven dat ze nog geupload moeten worden. Waarom er dan fouten ontstaan en foto’s maar blijven proberen te synchroniseren? Het zal wel, Adobe mag het weten… De vraag is: hoe los je het op? De metadata-problemen kun je zelf verhelpen door die eerst het conflict op te lossen: instellingen in de Lightroom-catalogus of die van de XMP-bestanden op je harde schijf. Dan vindt de synchronisatie meestal wel plaats.

Synchronisatiegegevens opnieuw maken

Er is vanuit Lightroom Classic een goede manier om bij schijnbaar onoplosbare problemen de synchronisatie opnieuw in te stellen. In de Voorkeuren in het tabblad Lightroom synchroniseren houd je de alt/option-toets ingedrukt. Je ziet dan twee mogelijkheden:

  • Diagnoserapport genereren
  • Synchronisatiegegevens opnieuw maken
Synchronisatiegegevens opnieuw maken kan lang duren…

De eerste mogelijkheid is er voor als niets meer helpt en je met een Adobe-hulppersoon aan het overleggen bent. Zelf heb je niets aan zo’n rapport. Ik niet in ieder geval. De tweede mogelijkheid lost vaak een heleboel problemen op. Als je kiest voor Synchronisatiegegevens opnieuw maken, krijg je de mededeling dat deze bewerking lang kan duren. Als je klikt op Doorgaan, zet Lightroom de synchronisatie uit en wordt Lightroom herstart. Je moet dan zelf weer de synchronisatie naar Lightroom in de Cloud aanzetten. Lightroom Classic is dan van alles aan het doen en met een beetje mazzel ben je verlost van de synchronisatieproblemen.

Ik bleef na deze actie zitten met de vraag waarom Lightroom Classic aangeeft dat er 17.341 foto’s zijn gesynchroniseerd en Lightroom (in de cloud) aangeeft dat er 17.350 zijn gesynchroniseerd. Een verschil van 9. En er is nog een ding: het lijkt wel of de Slimme voorvertoningen die ik vanuit Lightroom Classic synchroniseer niets toevoegen aan de hoeveelheid data die ik in de cloud gebruik. De teller staat daar al een tijd op 33,6GB en hoeveel Slimme voorvertoningen ik ook toevoeg: er komt niets bij. Ik ben benieuwd of dat ook jullie ervaring is. Ik hoor het graag in de reacties op deze blogpost. En ik ben benieuwd naar de oplossingen die jullie hebben gevonden voor synchronisatie die ergens is blijven steken.

We schreven eerder over het synchroniseren van foto’s vanuit Lightroom Classic naar de Lightroom-cloud. HIER en HIER vind je de eerdere blogposts.

Meer over Lightroom Classic leren? Bij Van Duuren Media zijn er verschillende boeken die Lightroom Classic behandelen. Ontdek Lightroom Classic van Pieter Dhaeze en Hans Frederiks, de boeken van Scott Kelby over Lightroom of Photoshop en Lightroom Classic voor fotografen Classroom in a book van Adobe. Meer blogposts over Lightroom Classic vind je HIER.

Een gedachte over “Synchronisatieproblemen van Lightroom Classic oplossen”

  1. Ik heb ook de ervaring dat slimme voorvertoningen geen ruimte innemen. De verklaring kan mogelijk gevonden worden achter de volgende link: https://helpx.adobe.com/nl/lightroom-classic/kb/sync-faq.html
    Hier tref ik de volgende passage aan: Worden de oorspronkelijke bestanden door Lightroom Classic gesynchroniseerd?
    Lightroom Classic naar Cloud: Als u collecties van Lightroom Classic synchroniseert, worden alleen slimme voorvertoningen gesynchroniseerd. Slimme voorvertoningen verbruiken geen ruimte op de cloud.

    Cloud naar Lightroom Classic: Als u afbeeldingen van Lightroom desktop of Lightroom voor mobiele apparaten naar Lightroom Classic synchroniseert, worden originele bestanden gedownload.

    Met vriendelijke groet, Ger

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.