Misschien denk je dat je niks te maken hebt met Artificial Intelligence, maar dan heb je het mis. AI is overal en zeker in de software die je dag in dag uit gebruikt. Gezichtsherkenning op je telefoon, in Lightroom of Google Foto’s zijn er voorbeelden van. Dacht je dat het Neural filter Smart Portrait in Adobe Photoshop zo maar vanuit het niets een glimlach op een gezicht kan toveren? Dat doet Adobe Sensei, de kunstmatige intelligentie van Adobe. In het boek The Art of AI van Laurens Vreekamp geeft hij allerlei voorbeelden van AI-software die je zelf kunt gebruiken als hulpje. Voor deze blogpost probeerde ik Copymatic voor het schrijven van teksten met Artificial Intelligence. In een volgende blogpost schrijf ik over mijn ervaringen met Amberscript om een opgenomen interview om te zetten van spraak naar tekst.
Copymatic
Copymatic is software waarmee je automatisch teksten kunt maken. Niet uit het niets natuurlijk je moet er wel eerst wat instoppen, bijvoorbeeld een kop van een artikel en een subkop. Daarmee kan Copymatic al aan het werk. De mogelijkheden van Copymatic zijn uitgebreid. Vooraf kies je welk onderdeel van de AI-software je wilt gaan gebruiken Je kunt met Article Generator een compleet artikel schrijven. Je input moet hier een titel en outline van het verhaal zijn. Ik testte – gratis – Paragraph Writer uit. De kop van de paragraaf was Een interview met Laurens Vreekamp over zijn boek The Art of AI. De subkop was De ontwikkelingen op het gebied van AI. Je krijgt van Copymatic een viertal versies van de paragraaf. Het leverde o.a. deze paragrafen op:
‘Laurens Vreekamp is een expert op het gebied van AI en heeft recent zijn boek The Art of AI gepubliceerd. In dit boek gaat hij in op de ontwikkelingen op het gebied van AI en hoe we deze kunnen toepassen in ons dagelijks leven. Hij legt uit hoe AI kan helpen bij het oplossen van problemen en geeft tips over hoe je AI kunt gebruiken om beter te worden in je werk.’
‘Laurens Vreekamp is een expert op het gebied van AI en in zijn boek The Art of AI beschrijft hij de ontwikkelingen op dit gebied. Hij stelt dat de toepassingen van AI steeds meer worden ingezet in allerlei verschillende sectoren, van gezondheidszorg tot mobiliteit. Volgens Vreekamp leiden deze ontwikkelingen ertoe dat we steeds meer afhankelijk worden van AI.’
‘Laurens Vreekamp is een expert op het gebied van AI en hij heeft veel ervaring met de ontwikkelingen op dit gebied. In zijn boek The Art of AI beschrijft hij hoe je kunt toepassen wat je leert over AI in de praktijk. Hij legt uit dat er steeds meer mensen zijn die hun bedrijf willen automatiseren met behulp van AI, maar dat sommige bedrijven nog niet weten waar ze moeten beginnen. Laurens denkt dat het belangrijk is om te leren hoe AI werkt voordat je het gaat toepassen in je eigen bedrijf.’
Betere invoer, betere uitvoer
Wat ik van de resultaten vind? Mwah, ze zijn nogal nietszeggend. Mijn inleiding was anders, maar ik heb het interview natuurlijk gedaan en weet wat er in behandeld wordt. Laurens en ik spraken in ieder geval niet over gezondheidszorg of mobiliteit. Je bedrijf automatiseren met AI? De eerste tekst was het neutraalst. Waarschijnlijk moet je je koppen beter kiezen. Copymatic beweert dat het ook informatie van het internet plukt, dat zie je hier niet echt terug. Mijn interview was blijkbaar voor Copymatic onvindbaar.
Ik vroeg Copymatic ook nog om iets over zichzelf wat te schrijven. De koppen die ik invoerde waren Teksten maken met Artifical Intelligence en als subkop Waarvoor zou je het gebruiken?
‘Copymatic is een tool die gebruikt wordt om content door middel van kunstmatige intelligentie (AI) te schrijven. De tool kan verschillende soorten content schrijven, zoals blogs, artikelen en productbeschrijvingen. Copymatic leert door middel van het analyseren van bestaande content en probeert deze dan na te bootsen. Op deze manier kan de tool sneller en beter content produceren dan een mens.’
‘Als je een eigen bedrijf hebt, is het belangrijk dat je toekomstgericht bent en gebruik maakt van de nieuwste technologieën. Eén manier waarop je dat kunt doen, is door middel van artificial intelligence (AI) voor het schrijven van content. CopyMatic is één van de vele AI-tools die er zijn. Het helpt je bij het schrijven van hoogwaardige teksten in korte tijd.’
Niet slecht als begin van een stuk. Misschien kan deze AI-software het best over zichzelf schrijven. Je kunt Copymatic gratis proberen. Je krijgt 10 eenheden (credits) waarmee je bijvoorbeeld 3 keer zo’n paragraaf kunt maken. Daarna kost het geld: vanaf 19 euro in de maand. Voor dat bedrag krijg je 1000 credits.
Copymatic werd in het boek van Laurens Vreekamp nog niet behandeld, zo nieuw is het. Hij behandelde een aantal andere tools. Headlime (headlime.com), Rytr (rytr.me) en Copy.ai kunnen alle drie overweg met de Nederlandse taal. Je kunt koppen genereren, variaties op advertentieteksten laten schrijven, pitchteksten oppeppen en kopijvoorstellen uitkiezen voor je site, blog of posts op sociale media. Ik ga ze later deze maand ook nog een keer aan de tand voelen.
Een extra test van Copymatic
‘Dacht je dat ieder softwarenet zo maar pyjamapertje-achtig giftig AI kan verkopen?’
Nog een toetje. Je kunt een zelf geschreven paragraaf ook laten herschrijven met Artificial Intelligence. Ik vroeg Copymatic om de inleiding van deze blogpost te herschrijven. De inleiding was iets te lang voor de gratis credits, vandaaqr de rare afbrekeingen aan het eind van de herschreven teksten. De resultaten zijn nogal wisselend en eigenlijk behoorlijk slecht. Voorlopig zijn tekstschrijvers nog niet brodeloos:
‘Als je denkt dat AI alleen in het hardwareleven zijn, dan heb je het mis. Bij iedere software die gebruikt word noch in Adobe Photoshop van een gratis programma als Microsoft Paint word er naar gezoch mensen. Gezichtsherkenning op je telefoon, in Lightroom of Google Foto’s zijn er voorbeelden van. Dacht je dat ieder softwarenet zo maar pyjamapertje-achtig giftig AI kan verkopen? Nee, dan zou hij toch wel in elke applicatie staan?’
‘Er is AI overal, maar misschien denk je dat je daar niks te maken hebt. Vergeet het, vooral als software die je dagdagelijks gebruikt hier onderdeel van is. Zo hanteert Lightroom of Google Foto’s gezichtsherkenning en kan je al in Apple Footer een glimlach laten opkomen bij FaceID. Denk je dat er zo maar een Neural filter Smart Portrait in Adobe Photoshop verschijnt die te werkgaat? Dat doet he’
‘Misschien denk je dat jouw bedrijf niks met AI te maken heeft, maar dan heb je het mis. AI is wel ergens bezig, mocht je dit nog steeds twijfelachtig vinden. Er zijn voorbeelden genoeg, bijvoorbeeld in software die je gebruikt zoals Photoshop of Google Foto’s. Je kan natuurlijk niet ontkennen dat het Neural filter Smart Portrait in Photoshop er goed werk van aflevert om een gezicht te laten glimlachen?’
‘Misschien ga je ervan uit dat een heleboel van de software waar je dagelijks mee werkt niets met AI te maken heeft, maar dan heb je het mis. AI is overal en zeker in de software die je dagelijks gebruikt. Je vindt bijvoorbeeld gezichtsherkenning op je telefoon, in Lightroom of Google Foto’s. Denk jij dat het Neural filter Smart Portrait in Adobe Photoshop zomaar opeens glimlachen kan creëren op een gezicht? Dat doet’
Hans Frederiks is journalist en fotograaf en hoofdredacteur van blog.computercreatief.nl. Hij schrijft over ontwikkelingen op het gebied van computers, van vormgeving op het web en print, en fotografeert al zijn hele leven lang. Zijn specialisaties zijn panorama’s, landschappen en podiumfotografie. Zijn blog vind je HIER, zijn boeken vind je HIER.