Goede straatfoto’s maken is gemakkelijker dan je denkt. Met de hulp van doorgewinterde straatfotografen Huub Keulers en Marcel van der Looij krijg je als fotograaf al gauw meer succes op straat. Ze hebben hun beste methodes en tips voor betere straatfoto’s verzameld in het boek ‘Straatfotografie, Jouw foto’s naar een hoger niveau’. In deze blogpost lichten zij een tipje van de sluier op.
Tips voor betere straatfoto’s
Hoe kom je over je gêne heen om zomaar iemand die je niet kent te fotograferen? Hoe dwing je af dat er zich interessante taferelen voor je camera afspelen? Hoe zorg je voor de juiste belichting en scherpstelling? Huub Keulers en Marcel van der Looij hebben hier de oplossingen voor. ‘Kennis delen is een van de redenen waarom we het boek schreven,’ zegt Huub Keulers. ‘We organiseren al jaren workshops op het gebied van de straatfotografie en geven antwoorden op alle vragen waar onze cursisten op straat tegenaan lopen. Met dit boek richten wij ons op mensen die iets met straatfotografie willen doen, maar ook op straatfotografen die betere foto’s willen maken; het is heel breed georiënteerd.’

Contact met je onderwerp
De meeste mensen beginnen met straatfotografie en gaan onopgemerkt te werk, bijvoorbeeld van een afstand, soms zelfs met een telelens. Ze maken dan een foto van iemand zonder dat die merkt dat hij of zij erop staat. ‘Die foto’s scheppen letterlijk afstand,’ zegt Marcel van der Looij. ‘Het werkt veel beter als je dichterbij komt en contact maakt met je onderwerp. Wij helpen mensen hiermee en leren ze trucs om over hun schroom heen te komen. We doen het bijvoorbeeld eerst zelf voor en laten zien dat negentig procent van de mensen positief reageert als ze gefotografeerd worden. Soms is het al genoeg om ze toe te lachen of een beleefd knikje te geven.’
Huub Keulers vult aan: ‘Je kunt ook de foto aan de mensen laten zien als je hem hebt gemaakt. Dan leg je uit waar je mee bezig bent, vraagt bijvoorbeeld of ze hem willen hebben en stuurt hem later. Het is handig om een verhaal te hebben over waar je mee bezig bent, dat zorgt voor een leuk gesprek. Als het klikt, mag je vaak zelfs nog meer foto’s van de mensen maken. Goede communicatie opent deuren en het is ook slim om bewust van dat spontane contact te genieten. Dat maakt jouw en hun dag leuker en je foto’s beter.’
De Guerrilla-methode
Voor de meer gevorderde fotograaf die al aan straatfotografie heeft gedaan, geven de auteurs methodes om betere foto’s te maken. Huub Keulers: ‘We laten een aantal technieken zien die je op straat kunt toepassen. Zoek bijvoorbeeld een plek uit waar veel mensen langskomen en waar een goede achtergrond is. Ga daar dan zitten en wacht op wat er zich voordoet. Als jij op een vaste plek zit en mensen komen in jouw ruimte, dan kun je beter en ongedwongener fotograferen dan wanneer jij op ze af loopt en in hún ruimte komt.’
‘Verder demonstreren we verschillende technieken,’ zegt Marcel van der Looij. ‘Bijvoorbeeld de Guerrilla-methode. Daarbij zet je de camera op een vast diafragma, waarbij je weet dat je een ruim genoeg scherptedieptegebied hebt, bijvoorbeeld F5,6. Vervolgens stel je handmatig scherp op een afstand van twee meter en dan kun je bijna blind fotograferen, want alles is binnen je scherptedieptegebied is dan scherp. Je hoeft niet meer aan de techniek te denken maar kunt je aandacht puur richten op het onderwerp en het moment.’

Piekmoment
Huub Keulers: ‘Als je op een bankje gaat zitten, bijvoorbeeld op het grootste plein van de stad, met veel reuring, kijk dan goed om je heen of er iets interessants gebeurt. Observeer de actie en verplaats je in de mensen: kijk waar ze mee bezig zijn. Net als bij sportfotografie is er een piekmoment in hun gedrag en handelen. Je moet gevoel krijgen voor dat moment. Houd de camera voor je ogen zonder af te drukken. Kijk goed naar de scene en probeer het interessantste moment te vangen. Het is van ondergeschikt belang of je compositie goed is, het gaat echt om het moment.’ Marcel van der Looij: ‘Door de techniek en de compositie wat meer los te laten en je aandacht te richten op de mensen en het moment, winnen je foto’s enorm aan kracht.’
Gebruik een thema of onderwerp
Veel fotografen gaan op de bonnefooi aan de slag. Zij denken niet na over wat ze willen fotograferen en leggen gewoon vast wat er zich toevallig voordoet. Huub Keulers vertelt hoe dat anders kan. ‘Die aanpak is alleen geschikt voor zeer ervaren straatfotografen. Als je zomaar gaat fotograferen, kom je vaak met niets thuis of met uitgemolken beelden die al vaak zijn gemaakt. Denk je van tevoren na over een thema of onderwerp, dan kun je betere momenten afdwingen.’
Marcel van der Looij: ‘Wij dragen voorbeelden aan van fotogenieke thema’s en ideeën voor onderwerpen en interessante situaties waarmee mensen zelf aan de slag kunnen. Een voorbeeld is overstekende mensen bij een zebra fotograferen. Je kunt bijvoorbeeld de camera zo instellen dat de bovenlichamen van de mensen als bevroren worden weergegeven en hun benen bewogen. Dat geeft een mooie dynamiek aan het oversteken. Zo hebben we nog meer trucs en als je ze toepast, breiden je fotografische mogelijkheden zich uit.’
Huub Keulers voegt daaraan toe: ‘Wij willen mensen vooral inspireren om de straat op te gaan met hun camera en geven ze de gereedschappen om op eigen kracht veel betere resultaten te behalen. Na het lezen van het boek kunnen ze bijvoorbeeld een workshop bij ons volgen waar wij ze feedback geven over hun fotografie. Dan wordt het allemaal nog leuker en beter.’

TIP • Ga ergens stil zitten en laat mensen jouw zone in lopen. Niet focussen op één persoon, maar op de situatie en de interactie.
Meer tips voor betere straatfoto’s – van concepten en camera-instellingen tot bewerking – staan in het boek Focus op fotografie: Straatfotografie. Jouw foto’s naar een hoger niveau. Door Huub Keulers en Marcel van der Looij. Je kunt het hier bestellen.

Robert Theunissen werkte gedurende 22 jaar als hoofdredacteur voor diverse fotobladen. In 2011 zette hij het blad SHUTR op, dat ideeën en inspiratie bood voor fotografen en beeldliefhebbers. Tegenwoordig publiceert hij voor diverse media, schrijft teksten, begeleidt boekproducties en publicaties, organiseert evenementen en doet PR voor diverse opdrachtgevers.