Vervang je wachtwoord bij Ticketmaster!

Als je wel eens kaartje voor een concert koopt via Ticketmaster – en wie doet dat niet bij Ticketmaster, ze hebben een monopoly! – kreeg je vanmorgen misschien ook de mail over het ‘data-incident’. Data-Incident is een eufemistische uitdrukking voor hack. Wat is er gebeurd?, schrijft Ticketmaster me in die mail. Ticketmaster UK constateerde dat er schadelijke software geïnstalleerd werd op ‘een customer services product’ dat blijkbaar door Ticketmaster wordt gebruikt. De boodschap van het mailtje: verander onmiddellijk je wachtwoord.

De kriebels van Ticketmaster

Ik kreeg er de kriebels van. Het ‘customer services product’ werd niet alleen door Ticketmaster UK gebruikt, maar in allerlei verschillende landen. Op hun veiligheid.ticketmaster.nl-site lees ik: ‘Omdat het Inbenta-product (het bedrijf dat het product levert. H.F.) op de websites van Ticketmaster International gebruikt werd, is het mogelijk dat persoonlijke of betalingsgegevens van sommige klanten zijn geopend door een onbekende derde partij. Forensische teams en beveiligingsexperts werken dag en nacht om te begrijpen hoe de gegevens zijn blootgesteld.’ In de mail van Ticketmaster wordt aangeraden om je afschriften van je bank, van je creditcard na te kijken op vreemde afschrijvingen en identiteitsdiefstal.

Wachtwoord vergeten

Het eerste dat ik deed was inloggen op ticketmaster.nl om mijn wachtwoord te veranderen. Ze hebben het slim gedaan: je oude wachtwoord werkt niet meer, dus je moet wel een nieuw wachtwoord aanmaken. Ook als je je niets zou aantrekken van de mail van Ticketmaster , wordt je bij een volgende koop van kaartjes gedwongen om je wachtwoord aan te passen. Via Wachtwoord vergeten vraag je een nieuw wachtwoord aan. Met mijn wachtwoordmanager paste ik het opnieuw aan en sloeg het nieuwe wachtwoord op. En wat nu verder? Zit ik tussen de 5% van de mensen wiens naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, betalingsgegevens en aanmeldgegevens van je Ticketmaster account zijn gejat?

Afschrijvingen bekijken

Voor de zekerheid kijk ik bij mijn afschrijvingen van bank en creditcard. Er is niets vreemds te zien. Ik betaal altijd via Ideal, niet met mijn creditcard. Dus het lijkt me sterk dat ze iets hebben kunnen afschrijven. Ik neem aan dat Inbenta niet mijn inlognaam en wachtwoord van de ING heeft opgeslagen. En dan nog, de bank heeft een extra veiligheid – tweestapsverificatie – dus al zou de hacker mijn inloggegevens hebben van mijn bank, ze kunnen alsnog niets afschrijven.

Intelligenter dan Inbenta

Wat doet dat Inbenta eigenlijk? Wat doet het bij Ticketmaster? Op de site van Inbenta lees ik: Eindelijk, AI-search die écht resultaten levert. Nu komen we ergens. Inbenta realiseert een toonaangevend self-service percentage van meer dan 90%. Onze AI-natural language search verhoogt de tevredenheid van uw klanten en de waardering voor uw bedrijf. AI, kunstmatige intelligentie die ‘tussen de regels doorleest en verder kijkt dan alleen naar wat klanten typen om te begrijpen wat ze echt bedoelen.’ Makkelijker producten vinden die de klanten zoeken, klanttevredenheid… Haha! Die hackers waren waarschijnlijk nog wat intelligenter dan de AI van Inbenta, misschien konden ze meelezen met wat Inbenta tussen de regels door las. Kijk het Inbenta-filmpje hier:

Gedwongen winkelnering

Dit alles geeft nog maar weer eens aan dat het online gevaarlijk leven is. Wat slaat die Inbenta allemaal op? Toetsaanslagen? En waarom moet Ticketmaster mijn betalingsgegevens opslaan? Het lijkt me voldoende dat je op het moment van betalen kiest dat je met Ideal wilt betalen, daarna kom je in de afdeling van Ideal en daar hoeven ze bij Ticketmaster of Inbenta niets van op te slaan. Nu ja, verander je wachtwoord, kijk in je betalingsgegevens en hoop er verder het beste van. Ticketmaster heeft een monopoly, dus het is gedwongen winkelnering. Ergens anders kun je je kaartjes niet kopen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.