wat is de deeleconomie

Wat is de deeleconomie?

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

We zitten er middenin, maar wat is de deeleconomie nou eigenlijk precies? Zonder dat je het weet heb je er wellicht allang gebruik van gemaakt. In het Handboek Social Media Marketing, 4e editie ga ik er diep op in, hieronder alvast een uitleg.

Een deeleconomie is een socio-economisch systeem waarin delen en het samen consumeren centraal staan. In principe delen en consumeren wij content en kennis op alle sociale media. In de Engelse taal worden verschillende termen gebruikt voor de deeleconomie zoals:

  • sharing economy;
  • collaborative economy;
  • collaborative consumption;
  • peer-to-peer economy;
  • platform economy of de on-demand economy.

Ambities

Veel organisaties hebben de ambities om met gebruik van sociale media een sociale onderneming te worden en zo bij te dragen aan de deeleconomie. Menselijke conversaties, delen en transparantie staan daarin centraal. Sociale media lijken – naast het ontstaan van sociale ondernemingen – ook de economie socialer te maken. Sociaal platform Deeleconomie.nl zegt over het begrip deeleconomie: “Een wijze van productie en distributie van goederen en middelen die het delen en collectief consumeren van onze overvloed mogelijk maakt. Van essentie voor een open, sociale economie waarin sociale ondernemingen aan betekenis winnen, zijn de eigenschappen die worden ontleend aan een deeleconomie.” Dit is veelal een mix van oude opvatting en nieuwe ideeën:

  • De vrije markt: de overdracht van goederen gebeurt vrijwillig.
  • Communisme: goederen behoren toe aan de gemeenschap.
  • Sociologie: mensen maken altijd deel uit van een groep, dat is onze natuur.
  • Positieve psychologie: mensen hebben de behoefte aan delen, helpen. Het maakt het gelukkiger en de gelukkige mens is productiever

De deeleconomie bevat de herkenbare componenten People, Planet en Profit die elders in het boek aan bod komen.

wat is de deeleconomie
De swapfiets als boegbeeld van de deeleconomie

Delen en geluk

Door openlijk meer te delen kunnen wij anderen gelukkig maken en kunnen wij ook zelf gelukkiger worden. Voorbeelden van diensten zijn:

  • SnappCar, het gebruiken en delen van een auto met meer dan 500.000 gebruikers in Nederland en meer dan 60.000 deelauto’s.
  • Airbnb, een online marktplaats waar gasten locaties bij verhuurders kunnen boeken en waar mensen die plaats over hebben in contact komen met degenen die op zoek zijn naar een plek om te verblijven. In de eerste tien jaar van het bestaan van Airbnb boekten meer dan 300 miljoen mensen een woning of kamer.
  • De groene Felyx-scooters die men in Nederland kan huren voor een kort ritje van A naar B, kent anno 2023 rond de 125.000 gebruikers.
  • Peerby, met dit platform – ooit verkozen tot runner-up voor The Ecolab Award for Circular Economy Digital Disruptor – kan men spullen lenen van mensen in de buurt; kent wereldwijd meer dan 300.000 gebruikers.
  • Het snelgroeiende Cozywheels.be in België, waar gebruikers auto’s en fietsen kunnen delen.

Autodelen

Het onderzoek door Belgisch platform Autodelen.net verklaart de groei als volgt: “De twee langst bestaande autodeelsystemen zijn het roundtrip station based autodelen (waarbij je een deelwagen oppikt en terug plaatst op dezelfde standplaats) en het particulier, kostendelend autodelen. Beide systemen kennen jaar na jaar een vrij gelijklopende stijging van maar liefst 20 à 30%. In 2012 vonden de eerste peer to peer autodeelsystemen, zeg maar de Airbnb voor autodelen, hun weg naar België. Na een eerder aarzelende start kent deze vorm van autodelen nu ook een sterke stijging. Sinds 2016 startten ook enkele free floating systemen in Brussel en Antwerpen. Hierbij kan je de auto oppikken met je smartphone en ergens anders in de stad weer achterlaten.

Een verklaring voor de grote stijging bij die laatste twee systemen is deels te vinden in het feit dat zij zeer laagdrempelige inschrijvingsprocedures hanteren waardoor het eenvoudig is te registreren en te testen. De groei is ook in lijn met de deeleconomie, gebruiksgemak en klimaat. Naast bovenstaande redenen is de enorme stijging ook te verklaren door de trend van de deeleconomie in het algemeen en zijn mensen steeds minder op zoek naar bezit, maar naar eenvoudig te gebruiken flexibele systemen. Voor stadsbewoners geldt dan weer het gebruiksgemak van een deelwagen en bijvoorbeeld het niet dagelijks moeten zoeken naar een parkeerplaats voor een privéauto. Tot slot zien we zowel op beleidsvlak als bij een sterk groeiend deel van de Belgen meer bewustzijn en een ‘sense of urgency’ op vlak van het klimaat. Autodelen is een concrete stap om een steentje bij te dragen en kende rondom de coronaperiode een explosieve groei.

Onderzoek naar ontwikkeling

Newcom Research doet continu-onderzoek naar de ontwikkeling van deeleconomie-initiatieven: ”Het gebruik groeit. Inmiddels gebruikt in 2019 meer dan 15% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder één of meerdere deelplatforms en in 2022 35%. Dit komt neer op meer dan twee miljoen gebruikers. De groei van de deeleconomie zit niet overal, maar tekent zich vooral af bij bepaalde platforms. Met name het gebruik van Uber, Airbnb, SnappCar en Catawiki groeit, maar ook bij de kleinere platforms zien we groei in gebruik.

Het onderzoek van Newcom Research deelt de motieven om gebruik te maken van deeldiensten, zoals 35 procent dit reeds doet in Nederland. Top 3 redenen om bijvoorbeeld autodiensten te gebruiken:

  1. Goedkoop (53 procent).
  2. Snel geregeld (49 procent).
  3. Gemakkelijk in gebruik (48 procent).

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

Handboek Social Media Marketing, 4e editie

De vierde editie van dit alom gerenommeerde standaardwerk is weer volledig actueel, inclusief online toetssysteem! 

Het vernieuwde vierde deel van het succesvolle Handboek Social Media Marketing helpt de lezer/gebruiker een planmatige strategie voor sociale media te ontwikkelen. Daarbij helpt het inzicht te krijgen in de succesfactoren van de moderne socialemediamarketingmix met middelen als TikTok-virals, stories, reels & shorts en LinkedIn-community’s. Naast de focus op de organisatietransitie naar een sociale onderneming, de praktische cases, relevante onderzoeken en professionele inzichten van aansprekende experts, biedt het cross-mediale, uitgebreide boek een aanvullend platform met extra digitaal materiaal. Bovendien kent deze vierde editie een online toetssysteem om de eigen kennis eenvoudig te toetsen. 

Het complete handboek inspireert en helpt met de gerichte inzet van sociaal verkopen, de transitie naar een sociaal merk en sociale onderneming plus het opstellen van een resultaatgericht socialemediaplan. Het leer- en managementboek is tot stand gekomen met medewerking van onder anderen Steven van Belleghem, Hans Molenaar, Egbert Jan van Bel, Mischa Koster, Bas Hoogland, Herman Couwenbergh, Brian Solis en vele anderen. Het bevat bovendien inspirerende expertcases. 

Dit handboek:

  • werkt stapsgewijs toe naar een resultaatgericht marketingplan voor sociale media;
  • bevat uitgebreide extra’s over sociale beïnvloeding, het sociale merk en betrokkenheid;
  • bevat een gekoppeld online platform met extra digitaal materiaal en een online toetssysteem.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.