Deze blogpost is geschreven door Marieke van de Rakt, CEO van Yoast en is een vertaling van deze blogpost. Met enige regelmaat zullen er blogposts verschijnen over het belang van goede SEO en de optimalisatie hiervan. Komend najaar verschijnt er een boek over Yoast SEO getiteld ‘Zo werkt Yoast SEO’. Wil je op de hoogte worden gehouden van de verschijningsdatum van dit boek meld je dan HIER aan voor onze nieuwsbrief. Dit is de eerste blogpost in een serie over Search Engine Optimization: Wat is SEO? Bovenstaande illustratie: © Yoast. (H.F.)
Alles gebeurt tegenwoordig online. Daarom heb je misschien besloten om een website voor je bedrijf of organisatie op te zetten, of je om je bestaande website nieuw leven in te blazen. Bij het zoeken naar tips kom je de term ‘SEO’ steeds weer tegen, maar waar staat dat voor? In deze blogpost leggen we uit wat het betekent en hoe je het het beste kunt aanpakken!
Wat is SEO?
SEO staat voor ‘search engine optimization’. Kort gezegd gaat SEO om het optimaliseren van je webpagina’s, met als doel om een hoge positie te verkrijgen in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines. SEO richt zich op het verbeteren van de positie in de organische – oftewel de niet-betaalde – zoekresultaten. Heb je een website en wil je meer bezoekers trekken? Dan moet SEO een onderdeel zijn van je marketingstrategie.
Google’s algoritme
De positie in de zoekresultaten, ook wel de ranking genoemd, wordt bepaald door het algoritme van Google. En hoewel het algoritme van Google geheim is, hebben we door jarenlange ervaring met SEO een redelijk goed beeld van de belangrijke rankingfactoren. De factoren in het algoritme van Google kunnen in onze ogen worden onderverdeeld in twee categorieën: on-page en off-page factoren.
On-page factoren
De ranking van je website wordt voor een deel bepaald door on-page factoren: factoren op je webpagina. On-page factoren zijn alle dingen die je kunt beïnvloeden vanuit je website. Deze factoren bestaan uit technische aspecten, zoals de kwaliteit van de code en de snelheid van je site, en inhoudgerelateerde aspecten, zoals de structuur van je website en de kwaliteit van de content op je website. Dit zijn allemaal cruciale SEO-factoren.
Off-page factoren
Naast on-page SEO-factoren zijn er ook off-page SEO-factoren. Dit zijn bijvoorbeeld links van andere websites naar jouw website, aandacht op sociale media en andere marketingactiviteiten buiten je eigen website. Deze off-page SEO-factoren zijn soms moeilijk te beïnvloeden. De belangrijkste off-page factoren zijn het aantal en de kwaliteit van links die naar je site verwijzen. Hoe meer relevante sites van hoge kwaliteit naar jouw website linken, hoe hoger je positie in de zoekresultaten zal zijn.
Een andere off-page factor is de concurrentie met betrekking tot de niche van je bedrijf. In sommige niches is het veel moeilijker te ranken dan in andere. De hoeveelheid concurrentie in de markt waarin je je bevindt heeft dus ook een grote invloed op je kansen op een hoge positie in de zoekresultaten.
Holistische SEO
Bij Yoast beoefenen we ‘holistische SEO’. Dit houdt in dat je primaire doel moet zijn om de best mogelijke website te bouwen en te onderhouden. Probeer Google niet voor de gek te houden, maar gebruik een duurzame langetermijnstrategie. Als je website van hele hoge kwaliteit is, komt die hoge positie in Googles zoekresultaten vanzelf. Google wil zijn gebruikers namelijk naar de juiste plek op het web brengen, aangezien het bedrijf als missie heeft om alle online informatie ter wereld te indexeren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.
Daarnaast wil Google natuurlijk geld verdienen. Om dit te bereiken, moeten ze ervoor zorgen dat mensen Google blijven gebruiken. Dat betekent dat ze hun gebruikers de zoekresultaten moeten laten zien waarnaar ze op zoek zijn. Dus als jouw website de beste in je markt is, wil Google ook dat je site hoog scoort in de zoekresultaten.
Om permanent goed te scoren in Google heb je een brede SEO-strategie nodig, die zich richt op elk aspect van je website en de marketing ervan. De technische kant, de User eXperience (UX), de content op je website: het moet allemaal top zijn. Om goed te blijven ranken in Google heb je een holistische SEO-aanpak nodig.
Hoe helpt Yoast jou?
Heb je een WordPress-website? Dan kan de Yoast SEO-plugin je helpen met je SEO. Een van de belangrijkste voordelen is dat de plugin je kan helpen bij het maken van hoogwaardige content. De plugin bevat een contentanalyse, die je uitgebreide feedback geeft op je content. Aan de hand van deze feedback schrijf jij in een handomdraai content waar zowel je gebruikers als Google blij van worden!
Als je upgradet naar Yoast SEO Premium, dan helpt de plugin je ook om je inhoud te optimaliseren voor synoniemen en gerelateerde zoekwoorden. Bovendien kun je dan ook je sitestructuur een boost geven met behulp van onze suggesties voor interne links! Meer weten? Bekijk hier alle handige features van Yoast SEO Premium.
Conclusie
SEO is het optimaliseren van websites om ze een hoge positie te geven in de zoekresultaten van Google (of een andere zoekmachine). Bij Yoast geloven we dat holistische SEO de beste manier is om je rankings te verbeteren, omdat je je daarmee focust op het verbeteren van ieder aspect van je website. Wij raden je af om zogenaamde ‘SEO-trucs’ te gebruiken, omdat dit uiteindelijk negatieve gevolgen heeft voor je rankings. Pas in plaats daarvan duurzame SEO toe, waarbij je je gebruiker in je achterhoofd houdt, en je zult er op de lange termijn van profiteren!
Bij Van Duuren Media zijn er een aantal boeken te vinden over het maken van WordPress-site, de sites waarbij je de Yoast-plug-in gebruikt voor SEO. Het Handboek WordPress 5 leert je alle gangbare en meer geavanceerde taken die komen kijken bij het opzetten en beheren van de zelfgehoste versie van WordPress (WordPress.org). De mogelijkheden van WordPress.com worden kort aangestipt. Een bespreking van het boek vind je HIER.

Marieke van de Rakt is CEO bij Yoast. Haar belangrijkste focus ligt op het laten groeien van het bedrijf. Ze is ook sterk betrokken bij de marketing van Yoast en Yoast SEO Academy: het online cursussenplatform dat ze heeft opgericht. Bij Yoast werkt ze aan een boek over SEO en hoe Yoast daarbij kan helpen. Het boek verschijnt eind van het jaar bij Van Duuren Media.
Goed om te zien dat het artikel je tot het einde toe heeft kunnen interesseren. De meeste artikelen op dit blog worden geschreven door de auteurs van
uitgeverij Van Duuren Media.
Ben je geïnteresseerd in verdere verdieping of meer praktische toepassingen? Klik op onderstaande banner voor het meest actuele overzicht.