Werken met Snapseed is hartstikke leuk!

Werken met Snapseed is hartstikke leuk!

Snapseed is een populaire, gratis fotobewerkingsapp van Google voor Android en iOS. In de smartphonefotografie is het een veelgebruikt programma. Kees Molders schreef het boek Zo werkt Snapseed omdat hij zelf nieuwsgierig was naar alle mogelijkheden van deze app. Zo werkt Snapseed is het eerste volledige Nederlandstalige handboek over deze app. Het behandelt álle mogelijkheden van de app en het gaat in op ieder (sub)menu. We spraken met Kees over het boek, over het werken met Snapseed en over het fotograferen met je smartphone.

Voor wie heb je Zo werkt Snapseed geschreven?
Kees Molders: ‘Voor iedereen die nieuwsgierig is naar de werking van deze app. Voor mensen die meer willen halen uit de foto’s die ze op hun smartphone maken. En natuurlijk voor degenen die foto’s met Snapseed willen bewerken en dan tegen de grenzen van Snapseed aanlopen en zo niet verder komen. Ik ontdekte zelf dat de app veel meer mogelijkheden heeft dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Er zitten allerlei verborgen trucjes en mogelijkheden in. Ik ben de hele applicatie gaan uitvogelen en voor je het weet heb je een boek. Ik heb in Zo werkt Snapseed een compleet overzicht gemaakt van de mogelijkheden van Snapseed.’ 

Is er een verschil tussen fotograferen met je smartphone en bijvoorbeeld een spiegelreflexcamera?
KM: ‘Snapseed prikkelt de fantasie en creativiteit op een andere manier dan de beeldbewerkings-applicaties op de pc. Ik schrijf ergens in het boek dat de smartphone natuurlijk steeds meer een gewoon instrument wordt om mee te fotograferen, maar dat ik toch anders omga met foto’s die uit mijn ‘gewone’ camera komen, dan met de foto’s die ik op mijn smartphone maak. Al was het maar omdat je met een smartphone zowel de camera als de bewerkingssoftware in je hand hebt. Dat heb je bij een gewone camera niet. Je maakt een foto en je hebt een idee wat je daar later op je PC mee zou willen doen. Met je smartphone en daarop Snapseed kun je meteen iets met je foto doen. Het afwerken van de foto ligt bij een smartphone veel dichter bij de opname.’

Technische imperfectie

Je schrijft in je boek dat de smartphonefotografie en Snapseed je van de hang naar technische perfectie heeft losgeweekt…
KM: ‘Ik ben in de jaren zeventig en tachtig opgegroeid met de fotografie. In die tijd, als je een spiegelreflexcamera en een lens uitzocht, dan las je eerst allerlei testjes in fotobladen. Daar zag je allerlei mooie curves over het scheidend vermogen over modulation transfer functions en dat soort dingen. Je werd eigenlijk opgevoed met mooier, scherper en nog beter. En zo fotografeer ik nog altijd. Ik kies het juiste objectief, het diafragma wat bij de foto past enzovoort. Ik wil bij een print van 30×40 cm dat in de hoeken de steentjes van het gebouw ook scherp zijn. Daar let ik bij de smartphone-fotografie veel minder op. Ook omdat je dat soort details op je schermpje van je telefoon niet zo goed kunt zien.’

‘Op een gegeven moment zijn die dingen waarover ik het had niet meer zo belangrijk. Je kunt op een smartphone niet je diafragma instellen. Je moet natuurlijk wel zorgvuldig scherpstellen en je compositie bepalen, maar die uiterste kwaliteit die je met een ‘gewone’ camera kunt bereiken vind ik minder van belang dan de flexibiliteit die je met het fotograferen van een smartphone hebt. Als je met pret-filters, zoals ik die noem, in Snapseed aan de gang gaat, doet die scherpte van de foto er soms helemaal niet toe. Als je een antiek objectief wilt nabootsen, of een antieke fotografisch werkwijze en de sfeer van 19de-eeuwse foto’s wilt imiteren, dan krijg je onscherpte in de hoeken, dan krijg je een vignet. Dat zijn dingen die vroeger onvolkomenheden in de techniek waren en die boots je nu met zo’n filter na.’

Een poging het huis goed te belichten had als consequentie dat de lucht werd overbelicht op de foto die de camera maakte. Rechts een bewerking met Snapseed van de bijbehorende RAW-foto. In het algemeen pittiger gemaakt, de schaduwen iets warmer en vooral de lucht wat teruggehaald.

Je stelt in je boek de vraag: waarom zou je je foto’s bewerken, zijn ze soms niet goed genoeg?
KM: ‘Die opmerking krijg ik regelmatig van fotografen: er komen toch kant-en-klare foto’s uit mijn camera? Die beschouwen het nabewerken van foto’s als iets wat volstrekt overbodig is. Je kunt met Snapseed heel duidelijk maken waarom je een foto zou kunnen gaan bewerken. Je zult, bij een foto die op de hoge lichten is belicht, graag de donkere partijen wat lichter willen maken om zo de opname in evenwicht te brengen. Dan kun je dus met bewerkingen ingrijpen waar de sensor van je camera tekort schiet. De lichtste delen en de donkerste delen kun je best naar elkaar toebrengen en dat soort dingen kun je allemaal in Snapseed. En wat de pret-filters betreft: je hoeft geen rare randjes om je foto te maken, je hoeft geen collodium wet plate imitaties te maken, je hoeft geen HDR-bewerkingen toe te passen, je hoeft geen luchten te verbeteren… Maar het kan wel! En het is ook hartstikke leuk om te doen.’ 

Jij hebt op een gegeven moment plezier gekregen in die creatieve filters en effecten…
KM: ‘Zeker, maar Snapseed kan zoveel meer. Ik wil ook een lans breken voor de meer traditionele bewerkingen die je ook in Snapseed vindt. Daarom heb ik een uitsplitsing gemaakt tussen de filters die ik creatief vind en de filters die ik thuis vind horen in het arsenaal van de traditionele fotograaf. Niet dat dat een verplichte een-op-een indeling is. Er zijn gewoon meer verschillende mogelijkheden.’

Leukste en moeilijkste gereedschappen

Wat vind je zelf de leukste tool in Snapseed?
KM: ‘De interessantste is Selectief, omdat de selecties die je daarmee kunt maken om bijvoorbeeld contrast of verzadiging aan te passen geweldig werken. Je klikt bijvoorbeeld ergens in de lucht en dan wordt die lucht in één keer helemaal geselecteerd. Je kunt met Selectief gelijksoortige gebieden in een keer op een geweldige manier selecteren. Dat kan Lightroom niet zomaar voor je doen. Een van de moeilijkste, maar heel krachtige tools is de curve-tool. Daarom heb ik er ook een heel hoofdstuk aan gewijd. Hoeveel fotografen trekken aan de kleurcurven in Lightroom? Ik denk dat ze het mijden als een enge ziekte. Misschien gebruiken ze de curven alleen om het contrast wat te verhogen, maar experimenteren met de afzonderlijke rood-, groen- en blauw-curven. Veel fotografen komen daar niet aan toe, omdat ze er geen handleiding bij hebben. Die heb ik in het boek over Snapseed wel gemaakt. Ik heb het onderdeel over de curven uitgebreider behandeld dan andere tools.’

Curven in Snapseed…

Heb je nog tips voor iemand die met Snapseed begint?
KM: ‘Ga eerst maar eens lekker onbevangen fotograferen en daarna lekker klieren met Snapseed. Gewoon alles even proberen. Er gaat namelijk niks stuk aan je foto. De belangrijkste tip is dus: er gaat niks stuk. Lekker alles proberen en kijken wat jou bevalt. Wil je op je smartphone je foto’s gaan bewerken, vind je het leuk om je foto’s compleet te maken met dat ene instrument, je smartphone, dan ben je met Snapseed uitermate goed bediend. Gebruik het, probeer alles en zoek uit, wat jij leuk vindt als resultaat. Als jij zwart-wit erg mooi vindt, perfectioneer dan jouw kunnen in Snapseed. Leer het zwart-wit-gereedschap goed te gebruiken. En als je er niet uitkomt, dan lees je mijn boek!’ 

Ook op dit blog schreven we regelmatig over Snapseed. In de categorie Snapseed vind je alle blogposts.


Goed om te zien dat het artikel je tot het einde toe heeft kunnen interesseren. De meeste artikelen op dit blog worden geschreven door de auteurs van uitgeverij Van Duuren MediaBen je geïnteresseerd in verdere verdieping of meer praktische toepassingen? Klik op onderstaande banner voor het meest actuele overzicht.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.