Dirkjan van Ittersum: ‘Men haalt lang niet alles uit WordPress wat er inzit!’

wordpress-boekenDirkjan van Ittersum – de auteur van ‘WordPress-thema’s bouwen’ en ‘Een webwinkel met WordPress’ – werkt sinds 1997 als journalist voor radio, internet en allerlei magazines. Als hoofdredacteur was hij verantwoordelijk voor het telecomvakblad Connexie. Ook schreef hij honderden artikelen voor ICT-uitgaven als PC-Active, PCM, Computer Idee, Digitaalgids van de Consumentenbond, InCT en nog vele andere. Op BNR Nieuwsradio is hij regelmatig te horen als nieuwslezer. Ankeiler Media is zijn bedrijf en hij levert van daaruit tekst, audio en video voor print, web en radio. Veelal dus over ICT, telecom en nieuwe media. En over WordPress, waarover hij voor Van Duuren Media in totaal drie boeken schreef. Computercreatief sprak met Dirkjan over zijn boeken, over het optimaliseren van een WordPress-site en over de kennis die je nodig hebt voor het zelf maken van thema’s en het opzetten van een webwinkel.
De twee boeken van Dirkjan van Ittersum worden tot 1 augustus 2016 door de uitgever voor een speciale bundelprijs aangeboden: van €48,90 voor €29,95!  De bestelpagina vind je HIER.

Je hebt 3 boeken geschreven over WordPress, een algemeen handboek en twee boeken over specifieke WordPress-onderwerpen. Wat zijn de verschillen?
Dirkjan van Ittersum: ‘Eigenlijk moet je het eerste boek, het Handboek WordPress 4, vóór de andere twee boeken lezen. Als je technisch heel erg handig bent is dat misschien niet nodig, maar het eerste boek geeft je een goede basiskennis over WordPress. Dat boek begint met een uitleg over het installeren van WordPress, en dat is als je het zelf moet doen erg handig. Er zijn inmiddels steeds meer hosting-bedrijven waar je met één muisklik WordPress hebt geïnstalleerd en dan kan je het eerste hoofdstuk overslaan. In de rest van het boek leer je alles over de verschillende instellingen van WordPress. Je hebt voor het boek over het maken van een webwinkel een bepaalde WordPress-basiskennis nodig en voor het zelf maken van thema’s heb je wel technische kennis nodig. In het handboek WordPress schrijf ik ook wel over het aanpassen van een bestaand thema met behulp van kindthema’s en kort wat over het zelf maken van thema’s, maar dat gaat voor dat boek al iets te ver. Als je niet de behoefte hebt om zelf een heel WordPress-thema te maken, dan is met kindthema’s al heel veel mogelijk. Daar heb je veel minder technische kennis voor nodig.’

Je hebt ook allerlei plug-ins voor het aanpassen van het uiterlijk van een WordPress-site. Wat zijn de verschillen met het aanpassen van een site met behulp van een kindthema?
DvI: ‘Je hebt allerlei plug-ins waarmee je het CSS van een WordPress-thema kunt aanpassen. Je kunt het uiterlijk en de werking van een WordPress-thema uitgebreider aanpassen met behulp van een kindthema dan met plug-ins, omdat je niet alleen het CSS kunt aanpassen, maar ook pagina’s kan overschrijven. Je kunt er alternatieve PHP-pagina’s mee maken. Als je een bepaalde lay-out hebt voor je standaardpagina’s, dan kun je dat met alleen aanpassingen in het CSS minder goed aanpassen.’

Hoe zijn de boeken ontstaan? Je moet er een flinke hoeveelheid WordPress-kennis voor hebben…
DvI: ‘Ik ging uit van de stappen die je moet doen om een goede WordPress-site te maken en die stappen heb ik voor de boeken gevolgd. Ik had gemerkt bij mensen die met WordPress aan het werk gingen dat ze vaak niet heel nauwgezet de menu’s van het Dashboard doorkijken. Ze beginnen gewoon en halen daardoor lang niet alles uit het systeem wat er inzit. Ze zien allerlei opties over het hoofd die wel belangrijk zijn en daardoor lopen ze vast in het systeem. Daarom neem ik in het handboek uitgebreid alle menu’s door. Als je alleen maar stukjes wilt schrijven en verder niets wilt aanpassen, maak je erg beperkt gebruik van de mogelijkheden die WordPress biedt. Ik leg het verschil uit tussen pagina’s en berichten in WordPress en daarna hoe de thema’s in WordPress werken. Thema’s kunnen namelijk flink ingrijpen op de manier waarop WordPress werkt. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar switchen van thema en dan verwachten dat alles hetzelfde blijft werken. Als je eerst allemaal menu’s hebt aangebracht in het ene thema, dan kunnen die in een ander thema ineens verdwenen zijn. Ik merkte bij gebruikers dat daar veel verwarring over bestond.’

_DSC5624
Dirkjan van Ittersum.

Wat voor achtergrond moet een ontwerper hebben om zelf een WordPress-thema te kunnen maken? Veel ontwerpers zijn niet erg sterk in PHP. HTML en CSS ligt ze misschien meer…
DvI: ‘Een ontwerper kan met een dergelijke achtergrond misschien het beste met kindthema’s aan het werk, daar pas je het CSS aan. Als je als ontwerper CSS en HTML onder de knie hebt, kom je met kindthema’s al een eind. Toch ontkom je uiteindelijk niet aan PHP, ook bij de kindthema’s. Je zult die code erin moet verwerken. Toch hoeft dat niet al te ingewikkeld te zijn, want je kunt een groot deel van de PHP-code overnemen uit het standaard thema. Met knippen en plakken van die code kom je al een heel eind. Zelf een compleet nieuw thema maken is wel heel lastig. Ik heb zelf basiskennis van PHP, maar de codex van WordPress kan je daar erg goed bij helpen. Daar vind je veel code die je goed kan gebruiken. Er staat uitgelegd hoe je code kunt aanpassen en dat heb je echt wel nodig als je zelf een thema wilt gaan bouwen. Verder zijn er natuurlijk heel veel forums van WordPress, die je op  weg kunnen helpen. Dat beschrijf ik allemaal uitgebreid in het boek over het bouwen van thema’s.’

Het boek over het maken van een webwinkel met WordPress is toegankelijker…
DvI: ‘Daar heb  je minder technische kennis voor nodig. Als je een beetje handig bent met computers dan kom je een heel eind. Je moet in ieder geval geen absolute digibeet zijn. Als je een beetje overweg kunt met online-diensten, met Word en dat soort dingen, dan lukt het je wel.

Waar moet je in eerste instantie rekening mee houden als je een webwinkel gaat opzetten?
DvI: ‘Het is belangrijk waar je die webwinkel gaat hosten. Een webwinkel vraagt flink wat van een hostingbedrijf, zeker als je winkel succesvol wordt. Als je een goedkoop account hebt van een paar euro in  de maand, loop dat zeker uit op ellende, als je winkel groot wordt. Als je een webwinkel gaat beginnen raad ik aan om daarvoor een gespecialiseerd hostingbedrijf te kiezen.’

Je website en webwinkel moeten ook vlot draaien om je lezers en je klanten vast te houden. Heb je daar nog tips voor?
DvI: ‘Je hebt daarvoor plug-ins die de site sneller kunnen maken. Bijvoorbeeld door goede  caching, daar moet je je zeker in verdiepen. Ook daarbij kan een gespecialiseerd hostingbedrijf enorm nuttig zijn. Bijvoorbeeld door je te wijzen op bepaalde instellingen in WordPress die je misschien zelf niet zou vinden. Daarnaast moet je plug-ins met mate gebruiken. Plug-ins kunnen de laadtijd van een site ook vertragen. Ik zie veel sites waar eindeloos veel plug-ins worden geïnstalleerd en dat is niet verstandig. Als je een plug-in niet gebruikt dan moet je hem niet alleen deactiveren, maar ook de-installeren. Je moet af en toe door je plug-ins heen gaan: gebruik ik ze nog? Hebben ze nut? En zo nee, dan weg ermee!’

Heb je nog tips voor plug-ins voor de beginnende WordPress-gebruiker?
DvI: ‘Akismet, de anti-spam-plug-in, is heel belangrijk. Die staat al wel standaard geïnstalleerd, maar je moet hem nog wel activeren. Verder heb je een plug-in nodig om te zorgen dat je met je site gevonden worden met behulp van SEO, Search Engine Optimalisation. Dat kan bijvoorbeeld Yoast zijn, of de Alles-in-een-SEO-plug-in. Het prettige van Yoast vind ik dat hij je als beginnende WordPress-gebruiker echt bij de hand neemt. Je hebt ook een goede plug-in nodig voor caching, bijvoorbeeld W3 total cache. JetPack is een plug-in van WordPress.org en die biedt ook heel veel extra’s. Je kunt er je blogpost bijvoorbeeld handig mee op Twitter of Facebook zetten en het geeft goede statistieken van je bezoekers. Als je je bezoekers op de hoogte wilt houden van de blogposts heb je een plug-in nodig voor het maken van nieuwsbrieven. Dat zou bijvoorbeeld Mailpoet kunnen zijn. Daarmee stuur je vanuit WordPress rechtstreeks de nieuwsbrief.’

Een gedachte over “Dirkjan van Ittersum: ‘Men haalt lang niet alles uit WordPress wat er inzit!’”

  1. Ook hier wordt nog eens bevestigd dat een ontwerper beslist basiskennis van PHP moet hebben. Dirkjan bevestigt dat een hoofdredacteur van een IT-gerelateerd vakblad beslist detailkennis nodig heeft.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.