Dat ik een stevige gebruiker ben van Google-applicaties is de lezers van dit blog waarschijnlijk wel bekend, met als grootste voorbeeld Google Foto’s. En zoals dat vaak gaat, gebruik je slechts een klein deel van zo’n applicatie. Dat geldt niet voor Google Foto’s, want daar heb ik me flink in verdiept, maar wel voor Google Docs en alle applicaties en mogelijkheden die daarbij horen. Daarom vond ik het boek Ontdek Google Docs en Drive zo handig: ik merkte dat ik allerlei mogelijkheden ervan niet gebruik, omdat ik niet wist dat ze erin zitten.
De Google ‘Office-Suite’
Google heeft met Drive en Docs een ‘Office-suite’ gemaakt, die inmiddels de concurrentie met Microsoft Office prima aankan. Okee, ik weet best dat Word en Excel zeer uitgebreide mogelijkheden hebben, maar het zijn mogelijkheden die ik nooit van mijn leven nodig heb of zal gaan gebruiken. Als je wilt schrijven, met wat opmaak, een spreadsheet gebruiken of een presentatie wil maken kun je met de Google-applicaties prima uit de voeten. Wil je met die Google-applicaties aan de gang dat zet het boek Ontdek Google Docs en Drive je snel op het juiste spoor.
Automatisch bewaren
Wat gebruik ik zelf van Google Docs? Ik schrijf er de blogposts voor ComputerCreatief in. Ik kies voor koppen, vet en cursief, maak links aan en als het stuk klaar is deel ik het met mijn vrouw die het naleest op dubbele woorden en op onbegrijpelijke onzin. Vanuit Google Docs zet ik de ruwe versie op WordPress en maak het daar verder af. Ik gebruik Drive en Docs op mijn iMac, iPad, Google Pixel C en Huawei Mate 9. Moet ik een tekstbestand leveren als Word-bestand, dan schrijf ik dat in Docs en exporteer het als Word-bestand. Ik sla alles op in mijn Google Drive en hoef nooit voor Bewaar te kiezen, want dat gebeurt automatisch.
Heel veel onbekende mogelijkheden

Ik ontdekte in het boek ook veel nieuws, dat ik prima kan gebruiken. Met Google Docs, dat ik dagelijks gebruik is eigenlijk veel meer mogelijk dan ik dacht. Je kunt met Versiebeheer bijvoorbeeld teruggaan naar een oudere versie van een document. Verkennen, ook zo handige functie. Selecteer een woord of zin, rechtsklik op dat woord en kies voor Verkennen. Aan de rechterkant in het venster verschijnt informatie die Google over dat woord/onderwerp voor je online heeft opgezocht. En je kunt vanuit Google Docs een chatsessie opzetten met degene(n) die je document aan het meelezen/bewerken zijn. Dat laatste doen we nu vaak via WhatsApp, maar dat kan dus rechtstreeks in Google Docs.
Microsoft Office niet meer nodig!
Ik ben al jaren een enthousiaste Google Drive en Docs-gebruiker. Met alle applicaties heb je Microsoft Office helemaal niet nodig. Als je toe kunt met de gratis 15 gigabyte aan Google Drive-opslagruimte die je gratis van Google krijgt, dan kost het je helemaal niks. Je hoeft echt geen Office-abonnement af te sluiten. Dat scheelt je per jaar een dikke 100 euro. Het boek Ontdek Google Docs en Drive helpt je snel op weg met het maken van een Google Account, legt je uit hoe die cloudopslag werkt. Dan leer je werken met de verschillende applicaties. Ook voor gebruikers zoals ik, die dagelijks al met Docs werken, biedt het boek veel nuttige informatie. En gebruikt je Google Foto’s? Dan heb je al een Google Account en kun je zo met Google Docs aan de slag…
Hans Frederiks is journalist en fotograaf en hoofdredacteur van blog.computercreatief.nl. Hij schrijft over ontwikkelingen op het gebied van computers, van vormgeving op het web en print, en fotografeert al zijn hele leven lang. Zijn specialisaties zijn panorama’s, landschappen en podiumfotografie. Zijn blog vind je HIER, zijn boeken vind je HIER.