Kleuren hebben een unieke invloed op onze emoties en perceptie. Denk aan rood, een kleur die warmte én gevaar uitstraalt. Of blauw, dat vaak koud en afstandelijk overkomt. Maar wat maakt groen zo bijzonder? Hoewel we er biologisch het meest gevoelig voor zijn, roept groen in westerse culturen relatief weinig emotie op. Toch biedt deze kleur verrassende mogelijkheden in fotografie. Door slimme toepassingen van groene kleurgels kun je creatieve effecten bereiken en unieke beelden maken. Fotograferen met kleurgels is spelen met licht en kleur!
De Psychologie van Kleur: Wat betekenen Rood, Groen en Blauw?
Het is geen geheim dat wij mensen bepaalde gevoelens hebben bij kleuren. Denk maar aan de kleur Rood. Bij Rood hebben we emoties als warmte, liefde, haat, geborgenheid, gevaar, enzovoort. Bij de Blauw zullen we weer meer neigen naar koud, kil, afstandelijk, avond, onzekerheid, schoon of steriel. Waarbij meteen opvalt dat Rood een zeer interessante kleur is voor fotografie/video. Met Rood kun je namelijk zowel gevaar als geborgenheid weergeven, maar ook liefde en haat. Opties op totaal andere extremen van het spectrum.
Groen: meer dan alleen de kleur van de natuur
Nu zul je je afvragen waarom ik Groen nog niet genoemd heb. Onze primaire kleuren zijn immers Rood, Groen en Blauw (Cyaan, Magenta, geel zijn de aangesloten secundaire kleuren). Groen is de kleur waar we het gevoeligst voor zijn, maar als we het gebruiken in film of fotografie zal de kleur ook snel te ‘dominant’ worden. En als we naar onze emoties kijken in onze westerse wereld hebben we weinig echte emoties met Groen, als je die vergelijkt met Blauw en Rood. Kijken we naar andere delen van de wereld waar bijvoorbeeld het geld groen is: daar wordt groen weer vaak geassocieerd met rijkdom. Dit is echter geen ‘oer’-emotie en vandaar dat ik zelf groen eigenlijk zelden tot nooit in sets of tinting gebruik.
Groene kleurgels gebruiken
Misschien heb je ook de neiging om voornamelijk rood en blauw te gebruiken uit je set met gels. Betekent dit dat je dan nooit groen gebruikt uit het gel-pakket ? Natuurlijk wel! Met een groene gel kun je hele interessante dingen doen.
Je kunt bijvoorbeeld de witbalans aanpassen als je een foto buiten schiet met een groene flitser en dit neemt als nieuwe witbalans. Je krijgt dan een fantastisch effect op alle kleuren die niet door de flitser belicht zijn.
Voorbeelden van het gebruik van groene gels
Hieronder zie je een foto van ons model Lois belicht met een groene flitser.
Hieronder zie je een correctie op het effect van de groene flitser. Zoals je ziet, heb ik niet de gehele groene gloed weggehaald, maar je zou die helemaal weg kunnen filteren door iets minder dikke kleurgels te gebruiken. De verzadiging wordt dan wel duidelijk minder, en daarom kies ik zelf vaak voor wat dikkere kleurgels, bijvoorbeeld van ons Rogue magnetische systeem.
Wil je het subtieler, dan kun je zoals gezegd een wat dunnere gel gebruiken. Of eventueel de gel al extra accent op het hoofdlicht; er zijn legio opties:
Rood, groen en blauw = wit licht
Nu gaan we er meestal vanuit dat we bij het gebruik van kleurgels op flitsers natuurlijk te allen tijde een ‘standaard’ lichtbron gebruiken als hoofdlicht. In het geval van buiten is het de zon, en in de studio merk je vaak dat kleurgels op de achtergrond, bij rook of als accentverlichting gebruikt worden. Maar wist je dat het pas echt leuk wordt als je geen enkele flitser gebruikt zonder gel. Aangezien Rood, Groen en Blauw de primaire kleuren zijn kun je dus in juiste verhouding met deze 3 kleuren gewoon “standaard/wit” licht maken:
Fotograferen met kleurgels is spelen met licht en kleur
Dat is natuurlijk niet leuk. Maar wat wel leuk is, is om te spelen met deze flitsers. In deze opstelling gebruik ik als hoofdlicht een krachtige flitser met een groene gel die gericht staat op het gezicht van het model al het andere licht komt van rode en blauwe flitsers. Zoals je ziet, kun je erg leuke creatieve beelden maken.
Het leuke aan dit soort foto’s en fotografie is dat je eigenlijk niets meer hoeft te doen als de foto’s uit de camera komen. Maar doordat je 3 kleuren combineert, kun je alsnog aan het eind met je kleurbalans allerhande mogelijke kleurcombinaties maken.
Fotograferen met kleurgels is een fascinerende en zeer creatieve manier van werken met licht die ik iedereen kan aanraden! Zoals je ziet: Fotograferen met kleurgels is spelen met licht en kleur…
Belichten, fotograferen, retoucheren!
In deze Nederlandstalige, volledig herziene en bijgewerkte editie van Scott Kelby’s bestseller Light It, Shoot It, Retouch It leer je werkelijk alles over de complete belichtingssetup, de opname en de nabewerking en retouchering in Lightroom en Photoshop. Een alles-in-een-handleiding waarmee je als fotograaf je foto’s helemaal naar de top gaat tillen.
Dit boek is baanbrekend vanwege de unieke visuele manier waarmee Scott je de lichtopstellingen leert. Er zijn geen schetsen of 3D-modellen, je ziet de daadwerkelijke verlichtings- lay- out op foto’s die tijdens de live-opname zijn gemaakt. Je ziet hoeken van bovenaf, opzij en elk ander nuttig perspectief dat je nodig hebt, terwijl Scott je ook de exacte afstanden tussen het licht en het onderwerp en de achtergrond laat zien.
Een volkomen uniek boek dat live-opnamen in detail en tot in perfectie inzichtelijk maakt. Maar er is ook veel aandacht voor de allerbeste retoucheertechnieken, die je kunt gebruiken voor elk portret. Tips voor het maken van witter oogwit, een egalere huid, het maken van een mooie gloed en meer om je portretfoto’s en de belichting van je model verder te perfectioneren. Kortom: Dit boek werkt voor jou!
Handboek Modelfotografie
Dit boek is de vertaling van de internationale bestseller Mastering the modelshoot van de wereldberoemde fotograaf en trainer op het gebied van modebelichting, Frank Doorhof. Hij neemt je mee achter de schermen en ontrafelt alle geheimen van een succesvolle modelfotografieworkflow.
In dit unieke boek begint Frank bij het begin: hoe je modellen en fraaie locaties vindt, hoe je met achtergronden omgaat en hoe je alleen of met een team (stylist, haarstylist en visagist) omgaat om opvallende foto’s te maken. Vervolgens wordt uitgebreid ingegaan op de belichting en lichtopstellingen die Frank befaamd hebben gemaakt (inclusief diagrammen en gedetailleerde uitleg).
Je leert hoe Frank zijn foto’s belicht en je zult je verbazen over hoe eenvoudig het soms kan zijn om dezelfde effecten te bereiken. Daarnaast behandelt hij andere belangrijke – maar vaak vergeten – zaken zoals de kalibratie van je monitor, hoe je een kleurenkaart gebruikt en waarom (en hoe) je een lichtmeter moet gebruiken om consistente en reproduceerbare belichting voor elke fotoshoot te krijgen. Tevens behandelt Frank zijn retoucheertechnieken aan de hand van stap-voor-stapinstructies en hij laat je van start tot finish zien hoe je diverse looks creëert.
Frank Doorhof is fotograaf en KelbyOne-trainer. Hij geeft workshops in zijn studio in Emmeloord, in het buitenland, maar ook op bijzondere plekken, zoals in kastelen en musea. Frank leert je hoe licht werkt, want dat kun je het meten en sturen, altijd en overal. Frank heeft meer dan 15 instructievideo’s uitgebracht en diverse bestsellers over fotografie geschreven in meerdere talen. De boeken van Frank vind je hier.