Stock-fotografie interesseerde me eigenlijk nooit zoveel. Ik gebruik zelf geen stockfoto’s en mijn eigen foto’s verkopen bij een stockbureau, daar heb ik eigenlijk nooit aan gedacht. Dat leek me altijd ingewikkeld, maar nu het via Services voor Publiceren in Lightroom makkelijk is om vanuit Lightroom je foto’s bij Adobe Stock aan te bieden, behoort het ineens tot de mogelijkheden.
Bij het verkopen van je foto’s via een stockbureau is het belangrijk dat je foto’s gevonden kunnen worden. De foto’s moeten een goede titel en omschrijving hebben en met de trefwoorden die je toevoegt, moeten je foto’s bij een zoektocht van een klant van het stockbureau tussen andere foto’s opduiken. Dat toevoegen van omschrijvingen en van trefwoorden is veel werk en online kun je allerlei artikelen vinden hoe je je foto’s moeten voorzien van al die informatie. Dat is iets voor een komende blogpost. Eerst maar eens zien hoe makkelijk het is om een foto aan Adobe Stock toe te voegen.
Trefwoorden en omschrijving

Voor de omschrijving van de foto en de trefwoorden kun je al wat voorwerk in Lightroom doen, voordat je via services voor publiceren de foto bij Adobe Stock aanbiedt. In de module Library kun je bij het deelvenster Metadata alvast de Title en Caption toevoegen. Bij Keywording kun je al een stel trefwoorden toevoegen. Ik ga aan het werk met een panorama van de Magere Brug in Amsterdam. Daar heb ik al meteen een probleem: moet ik het De Magere Brug noemen of The Skinny Bridge? Ik ga voor het laatste, maar zeker weten doe ik het niet. Als ik bij Google zoek naar The Skinny Bridge krijg ik wel allemaal foto’s te zien van De Magere Brug, dus die keuze lijkt me niet verkeerd. De trefwoorden voor ik ook maar in in het Engels: Amsterdam, Panorama, Skinny Bridge, Autumn, Amstel River, Canal.
Publish Services voor Adobe Stock

De foto staat klaar. Nu moet ik Publish Services voor Adobe Stock nog activeren. Om je foto’s vanuit Lightroom te kunnen verkopen moet je in ieder geval lid zijn van Creative Cloud. Voor je je foto’s kunt uploaden moet je eerst een Adobe Stock Contributor account maken. Het wijst zichzelf. Je kunt wat informatie doorlezen over je rechten plichten en de richtlijnen voor het bijdragen van je foto’s. Klaar ben je.
Als je je hebt aangemeld en de Publish Service voor Adobe Stock is actief, sleep je de foto op de service en klik je op Publish. Vervolgens ga ja naar Adobe Stock op het web om het toevoegen van je foto aan Adobe Stock af te maken. Je foto staat er op dat moment nog niet op.
Foto’s voorbereiden voor Adobe Stock

Je kunt de Title van de foto nog aanpassen. Er staan 200 tekens tot je beschikking. Je moet vervolgens minimaal 5 en maximaal 50 trefwoorden toevoegen. De trefwoorden die je in Lightroom hebt toegevoegd staan op alfabetische volgorde voor je klaar. Bij Adobe Stock, zoals bij alle stockbureaus, gaat het niet om de alfabetische volgorde maar de volgorde van belangrijkheid. Je wordt daarom gevraagd om de trefwoorden op volgorde van belangrijkheid te sorteren. Je kunt de trefwoorden niet oppakken en verslepen, maar met klikken op het tekentje rechts naast het trefwoord kun je het trefwoord naar boven verplaatsen. Vervolgens moet je een Category voor de foto toevoegen. Hmm. Tja. Is het een Landscape? Een Travel-foto? Of moet ik kiezen voor Buildings and Architecture? Ik kies voor het laatste, maar ik voel me er niet helemaal zeker over. Als laatste moet je aangeven of er herkenbare mensen opstaan. In dit geval: Nee. Er wordt gevraagd om je werk te bewaren.
Adobe Stock geeft aan dat mijn eerste item gereed staat om het in te dienen. Klik Let’s Go en klaar ben je. Oh nee, Adobe Stock wil eerst nog een geldige identificatie van me. Ik stuur ze mijn rijbewijs en kan nu de foto’s insturen ter moderatie. Over een paar dagen hoor ik of de foto geaccepteerd is.
De belastingen
Ik ben toch nog niet helemaal klaar. Ik moet een formulier voor de belastingen invullen. Daarmee kan ik – volgens Adobe Stock – tot aan 30% belastinginhoudingen besparen. Oké. Invullen maar. Dat was eigenlijk niet eenvoudig. Hebben we hier in Nederland een belastingovereenkomst/verdrag met de USA? Ik ga er vanuit van wel en vul het als zodanig in. Hoe teken ik eigenlijk digitaal? Ik hoop dat ik het goed gedaan heb. En jawel, tijdens het schrijven van deze blogpost komt er een mailtje binnen van Adobe Stock, dat mijn formulier is geaccepteerd.
Gelukkig hoef je die administratieve dingen niet elke keer te doen en kun je je verder concentreren op je foto’s, omschrijvingen en trefwoorden. En dan maar slapend rijk worden.
Hans Frederiks is journalist en fotograaf en hoofdredacteur van blog.computercreatief.nl. Hij schrijft over ontwikkelingen op het gebied van computers, van vormgeving op het web en print, en fotografeert al zijn hele leven lang. Zijn specialisaties zijn panorama’s, landschappen en podiumfotografie. Zijn blog vind je HIER, zijn boeken vind je HIER.
Ik ben al en tijdje actief in stockfografie. Daarover gaat mijn website Kruwt.nl Stockfotografie. Wat is stockfotografie, tips en trucs en mijn eigen ervaringen en verdiensten bij twaalf stockbureaus.
Ook over dat slapend rijk worden heb ik wel wat geschreven. Dat kan maar, dan moet je daarvoor wel eerst hard gewerkt hebben ?
Bij specifieke vragen wil overigens best graag helpen.
@ Willem Tromp: Ik ga je site lezen en als ik specifieke vragen heb, ga ik die stellen.