Wiebe de Jager: ‘Lees voor je begint de gebruiksaanwijzing van je drone!’

Wiebe de Jager is een enthousiast amateur-dronepiloot en fotograaf. Hij schreef het boek van de maand oktober Focus op Fotografie: Dronefotografie en schrijft op www.dronewatch.nl over de ontwikkelingen op het gebied van de ‘onbemande luchtvaart’. ComputerCreatief had een interview met hem over zijn boek, over drones en de regelgeving waar je mee te maken krijgt als je met een drone wilt gaan vliegen.

Hans Frederiks: Ben je fotograaf van beroep?
Wiebe de Jager: ‘Ik ben geen beroepsfotograaf. Ik doe veel dingen op het gebied van online marketing en websites. Ik heb veel geblogd, allerlei websites gerund, allemaal niet specifiek op het gebied van fotografie. Ik heb al zo’n acht jaar een website op het gebied van digitaal lezen en dat is de meest bezochte website over dit onderwerp. Ik heb geschreven over wearable technology, smart watches en dergelijke, meestal allemaal in mijn vrije tijd.’
‘Ik begon met fotografie tijdens een reis in Australië in 2001. Ik had een compactcamera bij me en ik vond het jammer dat ik die mooie landschappen niet echt goed kon fotograferen. Ik heb daar mijn eerste spiegelreflex gekocht, een analoge Pentax. Daarna kocht ik mijn eerste digitale camera, dan mijn eerste digitale spiegelreflex, en dat breidde zich steeds verder uit. Op reis heb ik nu altijd wel een flinke backpack bij me met objectieven en camera’s. Het werd een vrij serieuze hobby.’

Hoe maakte je de stap naar het fotograferen met een drone?
‘Ik had allerlei vormen van fotografie beoefend. Macrofotografie, fish-eye-fotografie, met speciale filters gewerkt en timelaps gemaakt en ik was toe aan een nieuwe stap. Begin vorig jaar las ik over drones, dat die ineens binnen handbereik kwamen van stervelingen zoals wij. Het leek me heel erg leuk om op die manier met fotografie in de weer te gaan. Ik oriënteerde me online en ik heb er online een gekocht.’

Wiebe de Jager.
Wiebe de Jager.

Advertenties

Masterclass Fotografie


‘De makers van de drones adverteren met de marketingtekst Ready to fly en daar is geen woord van gelogen. Je koopt het apparaat, installeert een app op je telefoon, je zet je telefoon op de houder en dan laat je de drone opstijgen en zie je op je telefoon het beeld van de camera van de drone. Ook als je geen ervaring hebt met modelvliegtuigen, kun jer er meteen mee aan de slag.’

‘Ik wist helemaal niets over regelgeving wat wel en niet mag met een drone’

‘Voor mijn eerste vlucht ging ik naar Kinderdijk en heb daar wat filmopnamen en foto’s gemaakt. Thuis heb ik een filmpje gemonteerd en het op internet gezet. Dat filmpje wordt nog steeds, bekeken en het wordt gebruikt. Toen ik er over had getwitterd kreeg ik een berichtje van iemand uit Kinderdijk dat ze van die drones doodmoe werden. Iedereen die zo’n ding koopt gaat daar met zijn drone naartoe. Dat ding hangt dan boven je tuin te kijken, het geeft ook nog eens een irritant geluid, privacy technisch zitten er wat aspecten aan. Ik wist toen ook nog helemaal niets over regelgeving wat wel en niet mag met een drone en waar je wel en niet mag vliegen. Ergens kan je dat van een argeloze dronekoper ook niet verwachten. Je koopt zo’n ding en weet jij veel waar je wel of niet mag vliegen. Je snapt natuurlijk wel dat je niet naast een vliegveld mag gaan staan, maar voor de rest weet je niet hoe of wat.’

Advertenties

Je bent toen al snel een blog begonnen over het vliegen en fotograferen met drones…
‘Op een gegeven moment is mijn eerste drone neergestort. Ik had hem op vakantie meegenomen naar Engeland en Ierland en daar begon hij al raar te doen. Thuis boven een grasveldje stortte hij zijwaarts de sloot in. Daardoor realiseerde ik me dat er makkelijk iets mis kan gaan, al doe je nog zo voorzichtig. Het apparaat weegt anderhalve kilo en als dat van honderd meter hoogte naar beneden stort, dan is dat gevaarlijk. Al zegt een fabrikant ready to fly en dat het allemaal zo makkelijk is, het blijft elektronica, er kan iets fout mee gaan. Vrij snel daarna ben ik het blog dronewatch.nl begonnen, om te schrijven over alle aspecten waar je mee te maken krijgt als je met een drone begint.’

Kan je je spiegelreflexcamera gebruiken met zo’n drone?
‘Met het formaat drone waar ik mee fotografeer is dat niet mogelijk. Daar wordt standaard al een camera bijgeleverd. Als je met een compactcamera of een spiegelreflex wilt werken krijg je een veel grotere drone, eentje met acht propellers en die zijn ver buiten het bereik van een amateur. Deze van mij is vergelijkbaar met de prijs van een goede spiegelreflexcmera. Mijn drone is de DJI Phantom quadcopter 3 en kost zo’n €1400,-. De instapper in deze reeks, die al heel acceptabel fotografeert en video maakt, kost zo’n €930,- Des te duurder de drone, des te beter de camera is. De topmodellen hebben bijvoorbeeld een video resolutie van 4K. Voor de grote broer van deze drone is er nu een camera verkrijgbaar met het micro fourthirds systeem. Dat is een serieuze camera waar je tv-kwaliteit mee kunt filmen en dan heb je het over een drone van een paar duizend euro. Voor kleine studio’s is dat goed te betalen.

‘De apps waarmee je de fotografie vanaf je mobieltje aanstuurt kunnen steeds meer’

De prijzen van drones gaan rap omlaag en het gebruiksgemak wordt steeds groter. De apps waarmee je de fotografie vanaf je mobieltje aanstuurt kunnen steeds meer. Je hebt nu bijvoorbeeld een follow me modus, waarbij de drone je vanuit de lucht volgt als je gaat lopen. Je kunt hem rond een punt laten cirkelen, bijvoorbeeld om een mooi gebouw heen. Je hoeft steeds minder te kunnen om een creatief resultaat te krijgen. Je moet natuurlijk wel een beetje gevoel voor fotografie hebben, maar aan de techniek ligt het niet meer.’

Je bent ook bezig met die veiligheidsaspecten van het vliegen met een drone, je bent er zelfs een site voor begonnen…
‘Er was weinig te vinden over die veiligheidsaspecten en over wat je nu wel en niet mag met een drone en daarom ben ik die site begonnen. Er staan maar een paar pagina’s op met adviezen, maar de essentie staat erop. Je vindt er bijvoorbeeld een kaart waarop je kunt zien waar je niet mag vliegen. Je moet je houden aan de regelgeving voor het modelvliegen. Voor amateurvliegers zijn de regels vrij eenvoudig. Je mag niet boven aaneengesloten bebouwing vliegen, dus niet boven stad of dorp, ook niet boven mensenmassa’s. Verder mag je niet boven wegen, industriegebieden en niet boven vaarwegen vliegen en natuurlijk niet in de buurt van vliegvelden. Je mag niet ‘s nachts vliegen, je mag maximaal 120 meter hoog en je moet het toestel altijd in het zicht houden. Al die regels bij elkaar betekenen eigenlijk dat je overdag niet in de stad mag vliegen. Maar als je in opdracht foto’s wilt gaan maken met een drone, dan is het een heel ander verhaal, dan moet je voldoen aan heel andere, veel strengere regelgeving.’

Wiebe de Jager.
Wiebe de Jager.

Waarom is dat?
‘De regels die er nu zijn, zijn gebaseerd op de regelgeving voor amateurvliegers. Modelvliegers hebben zo’n vliegtuig zelf gebouwd, ze gaan naar een vliegclub. Je moet daar een start/landingsbaantje hebben, je vliegt boven een veldje en dan kan er eigenlijk niet zoveel misgaan. Met die drones en het feit dat die nu zo universeel beschikbaar zijn wordt het ingewikkelder. De regelgeving zal strenger worden voor amateurs en voor professionals zal de regelgeving wat minder streng worden. Het zal waarschijnlijk zo zijn dat drones die onder bepaalde gewichtscategorie vallen, vrijgesteld zullen worden van allerlei eisen, maar dat je bij apparaten van bijvoorbeeld boven een kilo een certificaat zal moeten hebben. Wanneer dat gaat gebeuren en bij welk gewicht, dat is nog niet bekend. De modelvliegsector vindt deze ontwikkelingen minder leuk.

‘Ik vind het vliegen zelf op zich niet zo interessant, ik wil foto’s maken!’

Het zijn hobbyisten en die besteden veel tijd en geld aan het bouwen van een vliegtuig, die gaan er heel anders mee om. Een drone wordt gekocht door een oom voor de verjaardag van zijn neefje en die stijgt er dan meteen mee op. Doordat dat soort dingen gebeuren, worden die modelvliegers een beetje aan banden gelegd en dat vinden ze natuurlijk minder leuk. Ik vind het vliegen zelf op zich niet zo interessant. Ik wil foto’s maken van een mooi gebouw, of een landschap en niet boven een weilandje vliegen. Het belang van een fotograaf is totaal anders dan van een modelvlieger, die wil alleen maar ruimte hebben om te kunnen vliegen.’

Heb je nog tips voor als je voor de eerste keer met een drone gaat vliegen?
Lees eerst de gebruiksaanwijzing, stel je op de hoogte van de regelgeving en ga eerst maar oefenen op een weitje!

Wat is een droomplek voor je waar je ooit nog met je drone wilt gaan fotograferen?
‘Ik wil nog wel een keer naar IJsland, maar aan de andere kant… Soms zie je heel mooie foto’s van bovenaf van een boom die zijn bladeren verloren heeft, dat zijn hele mooie, verrassende foto’s. Daar hoef je niet voor naar IJsland!’

Meer info:

Websites
www.handboekdronefotografie.nl
www.dronewatch.nl
www.vliegjedroneveilig.nl

Social media
Dronewatch op Facebook
Dronewatch op Twitter
Facebookgroep ‘Dronefotografie’

Interviews en fotografietips
Op www.handboekdronefotografie staat o.a. ook een interviewserie met (amateur) dronefotografen, ‘Dronefotograaf in beeld’.

Een recent artikel op handboekdronefotografie.nl gaat over het maken van herfstfoto’s met een drone. Dat vind je HIER.

En HIER nog 5 algemene tips voor het maken van mooie luchtfoto’s:

Een gedachte over “Wiebe de Jager: ‘Lees voor je begint de gebruiksaanwijzing van je drone!’”

  1. Wel grappig dat ze moe worden van zo’n drone die hun dan zou bespieden. Kinderdijk is mijn achtertuin en kom er regelmatig. Had ook een keer een discussie met iemand en die voelde zich bespiedt. Dat er elke dag 1000 Japanners met telelenzen bij hem naar binnen kijken heeft hij schijnbaar geen moeite mee. Hij kon daar geen zinnig antwoord op geven. Beetje hypocriet als je het mij vraagt. Weet je wat het eerder is, aan ons wordt niks verdient en aan die argeloze toeristen wel.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.