Adblockers alleen zijn zeker niet alleen de reden van financiële problemen bij uitgevers

Adblockers, zegen of omstreden?

Adblockers worden meer en meer gebruikt. En het moet gezegd: webpagina’s zien er zonder advertenties een héél stuk leesbaarder uit. Alleen maar positief dus?

Adverteerders en veel uitgevers hebben zich zich lelijk in de vingers gesneden als het gaat om online adverteren. Met name opdringerige pop-ups ofwel vensters die – soms zelfs beeldvullend – hun waar schreeuwerig aan de man probeerden te brengen en andere vunzigheden als ineens uit de speakers knallende commercials hebben consumenten boos gemaakt. Zo boos dat waarschijnlijk al even geïrriteerde softwaremakers een gat in de markt zagen en zogeheten addblockers uitbrachten. Na installeren van dit stukje software – veelal in de vorm van een browser-add-on – werd het eindelijk weer rustig tijdens het surfen. Nadeel is dat nu zo ongeveer élke vorm van online adverteren effectief onderdrukt wordt. Toegegeven: ook ondergetekende geniet daar elke dag weer volop van. Niet alleen scheelt het oogpijn, maar ook – op de mobiel – flink wat dataverkeer.

Irriteren

Toch zijn uitgevers die online actief zijn niet blij. Want zo redeneren zij: ze lopen inkomsten mis zonder advertenties. Hadden ze natuurlijk moeten bedenken voordat ze bezoekers begonnen te irriteren, maar goed. De gevolgen van deze ‘geïrriteerde uitgevers’ worden langzaam aan merkbaar. In de vorm van een niet meer te bezoeken website als een adblocker gedetecteerd wordt. Dat is nóg irritanter, want een consument die gedwongen wordt om zijn computer anders te configureren om content te bekijken wordt nóg geïrriteerder. Werkt dus contraproductief. Een andere gebezigde tactiek is het smeken om alsjeblieft je adblocker uit te zetten omdat inkomsten mis worden gelopen. Het is een beetje de omgekeerde wereld. Immers: er zijn meer dan genoeg andere manieren om toch – netjes – te kunnen adverteren op een site. Bijvoorbeeld gewoon via een plaatje en een link. Of een sponsored artikel waar ook de niet-koper nog wat aan heeft. Tijden zijn veranderd.

Verloren kennis en expertise

Dat je nu grote uitgevers ziet die uit onvrede een betaalmuur oprichten leidt met name tot wat besmuikt gegniffel bij bezoekers. In een aantal gevallen blijken die muren bovendien zo lek als een mandje, dus met een beetje goede wil valt een en ander nog wel te omzeilen ook. Verder geldt dat mensen – helaas – volledig gewend zijn aan de combinatie internet en gratis en dus nauwelijks de portemonnee trekken in dit soort gevallen. Helaas, want het betekent dat geschoolde journalisten of broodschrijvers behoorlijk in de problemen aan het raken zijn. Immers: hun broodheer – vaak diezelfde morrende uitgever – betaalt steeds minder omdat de advertentieinkomsten teruglopen terwijl er tegelijkertijd aan online content niet voldoende verdiend wordt. Ook gelijktijdig is een steeds verdere terugloop aan ‘papier’ en abonnees te zien. Ergens lijkt de boot dan ook volledig gemist, een jaar of vijftien geleden.

Fake news

Omdat steeds minder mensen – met name jongeren – nog nauwelijks het verschil tussen journalistiek onderbouwd werk en ‘fake news’ kunnen zien ontstaat hierdoor een soort van vrije val als het gaat om kwaliteit. Dat je die kwaliteit zou kunnen behouden door bijvoorbeeld het opdringen van advertenties wagen we te betwijfelen. Wat er wel moet gebeuren is en blijft moeilijke materie. Dát er iets moet gebeuren staat als een paal boven water. Als er te weinig geld verdiend wordt aan een uitgave – on of offline – is het uiteindelijk einde oefening. Die trend is al jaren gaande. Kijk maar hoeveel tijdschriften alleen al om die reden zijn gesneuveld. Ze komen ook nooit meer terug; de kennis van de medewerkers is voorgoed verloren. Met alleen nieuws van hobbyjournalisten gaan we het in Nederland niet redden. Hoe goed bedoeld ook, de professionaliteit en vaak ook bredere contextuele kennis ontbreekt.

Boeken

Gelukkig is er ook goed nieuws. Boeken doen het goed. Misschien ook wel omdat die zowel op papier als in digitale vorm prima bruikbaar zijn en blijven. En ook omdat de gebundelde kennis over een specifiek onderwerp zich uitstekend leent om te consumeren. Dat kan zijn om iets nieuws te leren, of gewoon ter ontspanning. Het lijkt dan ook een van de ‘oude’ media die enerzijds de nieuwe media overleeft. En er tegelijkertijd ook prima mee overweg kan en bij past. Dat is inderdaad moeilijker voor ‘hap-snap’-artikelen en berichten uit kranten en tijdschriften. Maar onmogelijk lijkt het ook niet om daar eveneens het tij te keren. Het kan nog net. Met verfrissende, nieuwe ideeën. Wie pakt de handschoen op?

Een gedachte over “Adblockers, zegen of omstreden?”

  1. Het artikel slaat de spijker recht op de kop. Ad-Blockers zijn een zegen tegen ongewenste interrupties, reclame en advertenties. Gelukkig nemen browsers zoals Firefox en Opera deze functie integraal op in hun browsers.
    Uitgevers die de gebruikers blokkeren of op kosten jagen zullen geen toekomst hebben. Ze zullen opnieuw moeten uitvinden hoe ze hun handel financieren.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.