De nieuwe koers van Apple (bron afbeelding: https://www.flickr.com/photos/20134583@N03/9622274461/)

De nieuwe koers van Apple

Apple heeft gisteren duidelijk een nieuwe koers ingezet. De toekomst is volgens het bedrijf vooral te vinden in diensten.

Het mag geen geheim heten dat de markt voor smartphones (maar ook die voor traditionele computers en laptops) gestaag krimpt. Geen angst: verdwijnen zullen de marktsegmenten niet. Al zal ‘de pc’ langzamerhand weer terugkeren naar z’n roots, ofwel het bedrijfsleven. Smartphones ‘lijden’ aan een ander euvel: de gebruikte hardware is inmiddels zo snel en uitgekristalliseerd dat mensen niet meer automatisch elke twee jaar het allernieuwste model meer kiezen bij het verlengen van een abonnement. Ook in de losse verkoop is om dezelfde reden een teruggang te zien. Uiteindelijk bereikt echter ook bijvoorbeeld een iPhone ooit het einde van ’n levensduur en wordt deze alsnog vervangen. De frequentie waarmee dat gebeurt gaat dus omlaag, maar ze worden nog altijd verkocht. Medelijden met Apple hoef je trouwens niet te hebben, want het gaat onder de streep uitstekend met het bedrijf. Maar toch richt het z’n pijlen inmiddels ook op andere takken van sport.

Flexibel

Als je succesvol wilt zijn én blijven met welk bedrijf dan ook, is het zaak flexibel te zijn. In te spelen op een veranderende mark. Het is iets wat bijvoorbeeld veel winkelketens die de laatste tijd failliet zijn gegaan in ons land niet goed deden. Ook een gigant als Microsoft heeft een paar keer flink z’n hoofd moeten stoten om eindelijk het roer om te gooien. Daar zien ze inmiddels ook wel in dat Windows – zeker voor de thuismarkt – in herfst van z’n leven zit. Vandaar ook dat er een heel nieuwe markt is aangeboord en er vol wordt ingezet op clouddiensten. Daar wordt veel geld mee verdiend en er zit toekomst in. Doordat de omzet hoog blijft hoef je niet bang te zijn dat een minder winstgevend project als Windows zomaar gestopt wordt; dat suddert voorlopig nog wel flink wat jaren door.

Streaming heeft de toekomst

Apple hoeft zich nog lang geen zorgen te maken over een mindere verkoop van iPhones en aanverwante zaken. Toch zien ze wel in dat het ook niet meer het enige product is waarop je zo ongeveer de hele bedrijfsvoering moet baseren. Toch liet Apple gisteren zien dat er ook naar andere mogelijkheden gekeken wordt. Streaming is het toverwoord. Apple wil daarin de bindende factor worden, waarbij je via één abonnement toegang tot allerlei streams – inclusief door Apple zelf geproduceerde content – krijgt. Het is de vraag of alle grote spelers ‘mee willen doen’ met Apple, maar echt heel veel keuze hebben ze niet. Er zijn inmiddels zoveel streamingdiensten die allemaal minstens een tientje per maand kosten, dat het een te dure grap voor consumenten wordt om er allemaal een abonnement op te nemen. Een overkoepelende streamingdienst is dan een uitkomst.

Tijdschriften

En bij Apple gaat streaming verder dan alleen dingen als muziek, films en series. Ook tijdschriften kunnen als ‘stream’ geleverd worden. Ook hier zie je momenteel een enorme versplintering wat aanbod betreft. Alleen in Nederland zijn er al meerdere tijdschriften-apps die elkaar ook nog eens deels overlappen. Niet handig en dus is een overkoepelend geheel met het complete aanbod begerenswaardig. Of het Apple wat dat betreft allemaal gaat lukken is afwachten. Voorlopig hebben wij in onze contreien er sowieso nog weinig profijt van: het meeste wordt vooralsnog alleen in de Verenigde Staten uitgerold. Als het daar bevalt sijpelt het vast wel eens hier door.

Het Handboek macOS Mojave van Bob Timroff

Een van de pijlers waar Apple natuurlijk ook nog steeds op steunt is macOS. Dit besturingssysteem voor de pc en laptops van dit merk staat bekend om z’n hoge mate van gebruiksvriendelijkheid en stabiliteit. Wil je daar meer over weten? Lees dan het Handboek macOS Mojave van Bob Timroff eens!


Goed om te zien dat het artikel je tot het einde toe heeft kunnen interesseren. De meeste artikelen op dit blog worden geschreven door de auteurs van uitgeverij      Van Duuren Media.
Ben je geïnteresseerd in verdere verdieping of meer praktische toepassingen? Klik op onderstaande banner voor het meest actuele overzicht.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.