Joost de Valk,chief product officer van Yoast SEO

Joost de Valk van Yoast SEO: ‘SEO is gewoon veel werk!’

Hoe mooi, informatief, actueel, relevant of spannend je website ook is, als hij niet gevonden wordt door internetgebruikers, bestaat hij niet. Yoast SEO is een tool die je kan helpen bij het vindbaar maken van jouw website in Google, met afstand de populairste zoekmachine in Nederland en wereldwijd. Het boek Zo werkt Yoast SEO laat je stap voor stap zien hoe je zoekmachineoptimalisatie het beste aanpakt zodat ook jouw website hoger scoort. We spraken met Joost de Valk, chief product officer bij Yoast, over het belang van zoekmachineoptimalisatie, over leesbare webteksten en gevonden worden door Google. Een interview met Joost de Valk over Yoast SEO.

Joost de Valk,chief product officer van Yoast SEO
Joost de Valk,chief product officer van Yoast SEO. (Foto ©Rob Voss)

Wat is je achtergrond?
Joost de Valk: ‘Ik studeerde een blauwe maandag theologie en stopte daarmee in 2002 om in de informatica te gaan werken. Ik werkte als sales/marketingmanager, maar ik was ook al een beetje aan het programmeren. Op een gegeven moment zochten mijn vrouw en ik een baan wat dichter bij huis. We vonden een vacature bij een bureau in Arnhem voor zoekmachinemarketing en dat zat precies op het snijvlak van wat ik leuk vind. Bij dat bureau leerde ik hoe zoekmachineoptimalisatie werkte. In 2010 ben ik voor mezelf begonnen. Ik had toen een hobbyprojectje en dat was een SEO-plug-in, Yoast dus. En het gebruik van Yoast nam explosief toe, met als resultaat dit bedrijf met 150 werknemers.’

Niet zomaar vanzelf…

Wanneer kwam men erachter dat Google je niet zomaar vanzelf vond? 
JdV: ‘Al heel vroeg! Vanaf het begin bij het ontstaan van zoekmachines, zoals Alta Vista en Lycos, is men gaan kijken hoe je met een site hoger in die zoekresultaten kon komen. Het vakgebied zoekmachineoptimalisatie is nu zo’n 25 jaar oud. In het begin waren dat technische trucjes waardoor je beter kon gaan ranken. Die zoekmachines waren nog niet zo vergevorderd. Er zit nu nog steeds wel techniek aan vast, maar techniek is minder belangrijk geworden, omdat de zoekmachines beter zijn geworden in het herkennen van wat er op de pagina staat.’

‘We proberen de mensen steeds meer te helpen met het schrijven van goede webteksten’

De plug-in Yoast is in de loop van de tijd flink veranderd… 
JdV: ‘Ons streven is al die jaren om de gebruikers niet lastig te vallen met de technische dingen van Google. Dat lukt prima. Je kunt die technische dingen prima in de plug-in oplossen; de gebruiker merkt daar verder niks van. Die hoeft alleen op ‘update’ te klikken. Tegelijkertijd is de software wel zo veranderd dat we de mensen steeds meer proberen te helpen met het schrijven van goede webteksten. Het gaat om tekst die op een scherm goed en makkelijk gelezen kan worden. We hebben bij Yoast een team van taalwetenschappers dat constant bezig is om dat te verbeteren.’

Hoe meet Google of een tekst lekker leesbaar is?
JdV: ‘Google meet niet per se of een tekst goed leesbaar is. Wat Google meet is: vinden mensen op deze pagina wat ze zoeken? Jij zoekt naar iets via Google en je komt op een pagina terecht. Kom je daarna terug naar de zoekresultaten en klik je op de volgende link? Dan is dat voor Google een aanwijzing dat je niet hebt gevonden wat je zocht. Dat is wat Google meet. En wij van Yoast moeten je helpen teksten te schrijven, die de vragen van je klanten beantwoorden. Daardoor gaan ze niet meer terug naar de zoekresultaten, waardoor je bij die pagina goed blijft ranken.’

Waarom dit boek?

Op wie richten jullie je met het boek?
JdV: ‘We hebben gemerkt dat onze doelgroep iets ouder is dan je zou verwachten. Ik kan me indenken dat er een grote doelgroep is voor dit boek is van mensen die het fijn vinden om iets in een boek op te kunnen zoeken. Een nadeel is natuurlijk dat we onze interface continue veranderen en dat de interface er over een half jaar er anders uitziet. Ik ben heel benieuwd wat het boek gaat doen. Yoast SEO draait inmiddels op twaalf en een half miljoen websites…’

Hebben jullie een idee hoeveel procent van de mogelijkheden van Yoast de mensen gebruiken?
JdV: ‘Er zijn maar heel weinig mensen die alles van Yoast gebruiken. En dat hoeft ook niet. Er zit een hele bak technische opties in waarbij je er vanuit kunt gaan dat onze standaardwaarden prima zijn. En zo niet, dan passen we die waarden aan. Wij praten bijna dagelijks met Google en als details niet goed zijn, dan fixen we dat.’

‘De grootste uitdaging is om überhaupt in de zoekresultaten te komen’

Wat zijn dat voor gesprekken met Google? Bij Google zijn ze altijd heel geheimzinnig over hoe hun zoekresultaten ontstaan…
JdV: Hun algoritme maakt ons uiteindelijk niet heel veel uit. Zij bepalen uiteindelijk wat er rankt. De grootste uitdaging is om überhaupt in de zoekresultaten te komen. Hoe zorgen we dat Google weet dat die content er is? Daar werken we wel samen aan. Bijvoorbeeld aan de manier waarop ze het web crawlen. We praten niet over hoe we websites beter kunnen laten ranken, want daar laten ze toch niet veel over los. Het gaat er uiteindelijk steeds meer om hoe goed jij de vraag van je klant beantwoordt. De kwaliteit van de content wordt steeds belangrijker. De beste manier om nummer één te ranken is gewoon het beste resultaat te zijn. En dat is veel werk. Als jij het beste resultaat wilt zijn voor Vakantie Frankrijk, dan zul je een verdomd goede pagina moeten maken, waar mensen echt iets aan hebben. Je hebt over dat onderwerp veel concurrentie die er ook veel geld en energie in willen steken.’

‘Een jaar of tien geleden werkte ik bij een bureau, waarmee ik voor KLM hun destination guide heb helpen opzetten. Dan wil je ranken voor alle steden waar KLM naartoe vliegt en liefst met de oorsprong erbij, dus Amsterdam – New York enzovoort. Dan ben je uiteindelijk tienduizenden pagina’s aan het schrijven. Eigenlijk zet je dan een soort reisgids op. Dat zijn projecten die lonen. De meeste mensen die Yoast SEO gebruiken hebben niet dat soort grote websites, maar we proberen in het klein mensen wel zo te laten nadenken. Waar wil je voor gevonden worden? Welke dingen brengen meer verkeer naar je website? Bij een blog ligt het er maar aan wat het doel van jouw blog is. Dat is voor elke blogger verschillend en dan is ook de aanpak verschillend.’

Een Zwitsers zakmes

Yoast is een soort Zwitsers zakmes. Je kunt er van alles mee, maar je hoeft niet alles te gebruiken…
JdV: ‘Wij proberen om het voor de gebruikers van Yoast SEO zo makkelijk mogelijk te maken. Ik ben al heel tevreden als de gebruikers de tools toepassen die we in de interface geven. Als jij aan het schrijven bent, dat je dan onze analyses gebruikt om je teksten te verbeteren. Dat je onze linksuggesties gebruikt, waardoor je eigen content beter aan elkaar gekoppeld wordt. Je site wordt er gewoon beter van. Als je dat allemaal consequent doet, wordt je site vanzelf beter. We proberen Yoast zo te maken dat onze tools zo min mogelijk configuratie nodig hebben. Je hebt tegelijkertijd wel de vrijheid dat áls je er meer mee wilt doen, je dat dan ook kunt doen.’

‘Denk na over wat jouw toegevoegde waarde op het web is’

Heb je nog tips voor mensen die beginnen met een site of blog?
JdV: ‘Als je wilt gaan bloggen is dat meestal omdat je iets te vertellen hebt. Je moet het schrijven in de taal van de mensen die je wilt bereiken. Hoe moeilijk je je blog of site kunt maken is afhankelijk van je doelgroep. Denk vooraf na over wat jouw toegevoegde waarde op het web is. Als je dat niet kunt beantwoorden, is het schrijven ervan een beetje zinloos. En ik zou pas beginnen met schrijven, als je dat helder hebt. Als je je artikelen hebt gepost moet je er verder mee aan de slag. Er komen niet ineens op magische wijze bezoekers naar je blog. Je moet jezelf bekend maken via Twitter, Facebook of op andere manieren. Je moet je eigen marktkoopman worden. Meng je in conversaties over jouw onderwerp en jouw artikelen. En dan hopen dat die lezers je gaan lezen en delen.’

Optimaliseren van elk nieuw artikel voor SEO is telkens een flinke klus…
JdV: ‘SEO is gewoon veel werk. Er is niet zoiets als overnight succes in SEO. Dat bestaat niet. We noemen het bij ons ook wel Seriously Effortfull Optimization. Het is ook een specialisatie als je het goed wilt doen. De meeste grote kranten hebben tegenwoordig een SEO-redactie, die na het schrijven van een artikel er nog even overheen gaat om de titels, kopjes en dergelijke nog even goed te zetten voor SEO. Je kunt met Yoast-SEO aan de gang gaan en zien dat het werkt en dat je op bepaalde termen gaan ranken. En dan kan het ook een soort van verslaving worden. Bijna als een spelletje. Als je de lol in dat spelletje ontdekt, om op steeds meer termen verkeer binnen te harken, word je er steeds beter in. Het boek kan je daar zeker bij helpen.’

Naast dit interview met Joost de Valk over Yoast SEO plaatsten we eerder artikelen over SEO op dit blog. Hoe begin je met SEO? vind je HIERWat is Search Engine Optimization vind je HIER.  Het boek Zo werkt Yoast SEO kun je HIER bestellen.

Meer lezen over webdesign en -development:


Goed om te zien dat het artikel je tot het einde toe heeft kunnen interesseren. De meeste artikelen op dit blog worden geschreven door de auteurs van
uitgeverij Van Duuren Media.
Ben je geïnteresseerd in verdere verdieping of meer praktische toepassingen? Klik op onderstaande banner voor het meest actuele overzicht.

Een gedachte over “Joost de Valk van Yoast SEO: ‘SEO is gewoon veel werk!’”

  1. Heerlijk artikel, met àlle essenties van goede SEO in een notendop ! En het leukste aan SEO is dat al je opgedane kennis erover en al je inzet en aandacht ervoor al decennia lang geldt en zal blijven gelden. Het is één van de weinige werkelijk nuttige ‘diepte-investeringen’ in digitale content, en gaat gelukkig langer mee dan de technieken achter iedere zoveelste media-scheet of -schimpscheut in deze vluchtige sector.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.