Hoe begin je met Google Analytics 4?

Hoe begin je met Google Analytics 4?

Als marketeer en/of ondernemer wil je weten wat er op je website gebeurt. Hoeveel mensen bezoeken je website, wat doen ze op je website en hoeveel klanten levert je website op? Een gratis tool zoals Google Analytics 4 (GA4) geeft je deze inzichten. Hoe haal je deze inzichten uit deze tool? Ik ga in dit artikel de stappen met je bespreken om Google Analytics 4 in te stellen, zodat je over data beschikt die iets zeggen over je resultaten van je website. Hoe begin je met Google Analytics 4? (

Meer weten over Google Analytics 4? Lees dan mijn boek Verbeter je online marketing met Google Analytics 4.)

Hoe begin je met Google Analytics 4?

  1. Allereerst moet een Google Analytics 4-account aanmaken en deze instellen;
  2. Je hebt Customer journeys nodig voor een goed meetplan, zodat je de data kunt gebruiken die je zinvolle informatie geven.

Dit pak je als volgt aan:

Stap 1. Google Analytics 4-account aanmaken

Allereerst maak je je GA4 account aan op https://www.analytics.google.com.

Vervolgens vul je je account- en property-gegevens in. Property-gegevens gaan over je website zoals branche, tijdzone en valuta-eenheid als je producten via je website verkoopt.

Verder is het belangrijk om in te vullen hoe lang je je gegevens wilt bewaren, hoe je jouw gebruikers wilt meten en welke externe data je wilt meenemen in je metingen.

Ik zou een verzamelperiode van één jaar aanhouden, bij gegevensverzameling de Google signalen uit zetten, net als de locatie-gegevens.

Vervolgens ga je je gegevens meten. Hiervoor heb je je metings-id nodig. Deze vind je via verzameling en wijziging van gegevens > gegevensstreams > Streamdetails.

In een hulpsysteem zoals Google Tag Manager gebruik je dit metings-id om een tag te maken voor je reguliere meting. Zo meet je bezoeken, gebruikers en paginaweergaven op je website.

Stap 2. Customer journeys voor een goed meetplan

Nu ga je bepalen wat je eigenlijk wilt meten. Customer journeys is een goed hulpmiddel voor je meetplan. Hoe gaat dit in zijn werk?

Je werkt je customer journey uit voor de fasen oriëntatie/vergelijken/kopen van je producten. Dit doe je met de onderdelen doelgroep, doel, KPI’s, content en campagnes.

De onderdelen doelgroep, doel en KPI’s heb je nodig voor je metingen in Google Analytics 4. Je kunt namelijk doelgroepen meten, voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het onderscheid tussen consumenten en zakelijke gebruikers. Deze meet je in Google Analytics 4 op basis van de bekeken pagina’s op jouw website.

Doel is wat je met je website wilt bereiken, bijvoorbeeld meer aanvragen/klanten. Hierbij horen de KPI’s die je hiervoor wilt gebruiken. KPI staat voor kritische prestatie indicator. Dit is een management term die niets anders zegt dan een belangrijke meting.

Deze maak je in Google Analytics 4 onder gegevensweergave > gebeurtenissen > gebeurtenissen maken.

Wat zijn praktische gebeurtenissen om te gebruiken? Dit is natuurlijk afhankelijk van het type website dat je hebt. Voorbeelden van goede gebeurtenissen zijn je contact aanvragen en/of nieuwe klanten.

Daarnaast is het geen overbodige luxe om de acties hiervoor te meten zoals de klikken op je belangrijkste Call-To-Action knoppen zoals contact en in winkelwagen.

Samenvattend

Google Analytics 4 lijkt een ingewikkeld Analytics-pakket, maar dat valt wel mee als je een goed meetplan hebt.

Volg bovenstaande stappen zodat je over relevante websitedata beschikt. Tot slot wil ik je nog enkele tips meegeven, zodat je hiermee van start kunt gaan:

  1. Je hebt de beschikking over tientallen gebeurtenissen om te meten. Ik weet uit ervaring dat je met 3-5 events de belangrijkste informatie tot je beschikking hebt. Start dus met alleen de gebeurtenissen die echt impact hebben op je resultaten.
  2. Ik zie in de meeste accounts bijna nooit echte doelgroepen staan. Dat is echt een gemiste kans. Trap niet in deze valkuil en stel je belangrijkste doelgroepen in op basis van de bekeken pagina’s op je website.

Wil je meer weten over Google Analytics 4? Lees mijn boek Verbeter je online marketing met Google Analytics, 2e editie met daarin naast bovenstaande tips voor de inrichting ook stappenplannen hoe je de rapporten en ML-tools in GA4 goed gebruikt!

Verbeter je online marketing met Google Analytics 4

Efficiënt gebruikmaken van data en analyses is essentieel in online marketing. Verbeter je online marketing met Google Analytics, 2e editie is een baanbrekend boek dat elke marketeer, beginner of professional, moet hebben. Dit boek biedt diepgaand inzicht in de werking van Google Analytics en de nieuwste mogelijkheden van Google Analytics 4.

Met de toenemende complexiteit van online marketing is het belangrijk om data correct te interpreteren. Dit boek leert je hoe je deze data kunt omzetten in praktische lessen en waardevolle inzichten. Het is niet alleen een handleiding voor het begrijpen van de basisprincipes van Google Analytics, maar het introduceert je ook in de geavanceerde aspecten van deze krachtige tool.

De nieuwste editie van Verbeter je online marketing met Google Analytics is bijgewerkt met de nieuwste trends en ontwikkelingen. Het boek omvat essentiële technieken van machine learning en marketing automation die je direct kunt integreren in je online marketingstrategie. Hierdoor ben je in staat om een voorsprong te nemen in de steeds veranderende digitale marketingwereld.


Goed om te zien dat het artikel je tot het einde toe heeft kunnen interesseren. De meeste artikelen op dit blog worden geschreven door de auteurs van
uitgeverij Van Duuren Media.
Ben je geïnteresseerd in verdere verdieping of meer praktische toepassingen? Klik op onderstaande banner voor het meest actuele overzicht.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.