Deze blogpost is geschreven door Marieke van de Rakt, CEO van Yoast en is een vertaling van deze blogpost. Met enige regelmaat zullen er blogposts verschijnen over het belang van goede SEO en de optimalisatie hiervan. Komend najaar verschijnt er een boek over Yoast SEO getiteld ‘Zo werkt Yoast SEO’. Wil je op de hoogte worden gehouden van de verschijningsdatum van dit boek meld je dan HIER aan voor onze nieuwsbrief. Dit is de 2de blogpost in een serie over Search Engine Optimization ‘Hoe begin je met SEO?’ De 1ste in deze serie vind je HIER: ‘Wat is SEO?’. Bovenstaande illustratie: © Yoast. (H.F.)
Als je wilt dat mensen je online kunnen vinden, is het belangrijk dat je je site optimaliseert voor zoekmachines (search engine optimization, of SEO). Maar hoe begin je met SEO? In deze blogpost beschrijf ik de zeven stappen die je moet nemen om je SEO-strategie op gang te brengen.
Hoe begin je met SEO?
Als je een site hebt gemaakt, wil je dat mensen die kunnen vinden, zodat je jouw gedachten en ideeën met de wereld kunt delen. Wat moet je daarvoor doen?
Stap 1: Installeer Yoast SEO
Heb je je site met behulp van WordPress gemaakt? Dan zou het installeren van de Yoast SEO-plugin de eerste stap van je SEO-strategie moeten zijn. De Yoast SEO-plugin helpt je ervoor te zorgen dat je website gevonden kan worden door zoekmachines als Google. De plugin lost automatisch een aantal technische SEO-problemen voor je op, gewoon door de plugin te installeren! Daarnaast helpt de Yoast SEO-plugin je om je website zo te bouwen dat zoekmachines je site begrijpen. Dat kan ervoor zorgen dat je hoger rankt in de zoekresultaten. De Yoast SEO-plugin is er in een gratis versie en een Premium versie. Als je net begint met SEO, heb je de Premium plugin waarschijnlijk nog niet nodig (hoewel de Premium plugin je wel wat tijd kan besparen).
Stap 2: Zorg voor een eerste link
Google moet weten dat je website bestaat, anders komt je site niet in de zoekresultaten. Om Google te laten weten dat je een website hebt, heb je minstens één externe link naar je site nodig. Waarom? Google crawlt het web: de zoekmachine volgt links en bewaart alle webpagina’s die het vindt in een grote database, de index. Als je in de index wilt komen, heb je minimaal één externe link nodig, dus een link van een andere site naar jouw site. Zorg dus voor die eerste externe link!
Stap 3: Weet waarvoor je wilt ranken
De derde stap is ervoor zorgen dat je het juiste publiek naar je website trekt. Wie zijn je klanten? Voor wie heb je de website gemaakt? Welke termen gebruiken je klanten als ze zoeken op Google? Met welke intentie zoeken ze, willen ze meer informatie over een bepaald onderwerp of willen ze iets kopen? Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk te weten komt over je publiek!
SEO’s noemen deze stap keyword research of zoekwoordonderzoek. Dit is een moeilijke, maar belangrijke stap. Gelukkig zijn er veel handige tools die je keyword research gemakkelijker maken, zoals de Semrush-integratie in Yoast SEO, Google Trends en Answer the public. En hoewel deze tools je onderzoek echt kunnen vergemakkelijken, moet je er rekening mee houden dat je je keyword research niet volledig kunt uitbesteden aan een tool. Je moet echt nadenken over je publiek en de zoektermen die zij gebruiken. Neem de tijd voor deze stap. Als je je keyword research goed uitvoert, krijg je een lange lijst met zoektermen waarvoor je wilt ranken.
Stap 4: Stel realistische doelen
Voor een nieuwe site is het in het begin moeilijk om hoog te ranken. Oudere sites hebben al een geschiedenis, hebben hun autoriteit gevestigd en er zijn veel links die naar deze sites verwijzen. Dat betekent dat de crawlers van Google vaker op oudere sites langskomen. Om een nieuwe site te laten ranken, heb je een beetje geduld nodig.
Onthoud ook: sommige zoektermen zijn niet bereikbaar voor een nieuwe site, omdat er veel concurrentie is. Heb je een site over muziek? Dan is proberen te ranken voor de zoekterm [muziek] waarschijnlijk erg moeilijk, vanwege de felle concurrentie op die term. Als je net begint met je site, kun je beter streven om te ranken voor langere en specifiekere zoektermen, zoals [alternatieve muziekgenres in de jaren ‘80]. Langere zoektermen hebben minder concurrentie dan populaire, korte zoektermen. Na verloop van tijd, als je site begint te ranken voor de langere zoektermen, kun je proberen te gaan ranken voor kortere zoektermen.
Stap 5: Interne links
Zoals ik bij stap 2 al aangaf: Google volgt links. Google volgt ook de links op jouw website, je interne linkstructuur. Deze structuur is als een gids voor Google, dus zorg ervoor dat je interne linkstructuur goed is. Dat helpt je bij het ranken!
Als je een hele nieuwe site hebt, heb je waarschijnlijk nog niet veel content. Dat is het perfecte moment om na te denken over je sitestructuur! Het is alsof je een nieuwe kledingkast hebt, en je nog niet bent begonnen met kleding kopen. Dat is hét moment om na te denken over welke dingen je op de bovenste plank wilt gaan leggen en welke items je achterin je kast wilt verstoppen. Bepaal dus welke pagina’s voor jou het belangrijkst zijn. Met welke pagina’s wil je ranken? Zorg ervoor dat de meeste interne links naar die pagina’s verwijzen.
Stap 6: Begin met schrijven
Om te ranken, heb je content nodig. Een heel belangrijke stap in je SEO-strategie is daarom supergoede content schrijven voor de zoektermen waarvoor je gevonden wilt worden. De contentanalyse in de Yoast SEO-plugin helpt je bij het schrijven van die content. Onze analyse helpt je om een tekst te schrijven die zowel goed leesbaar als SEO-vriendelijk is.
Zorg ervoor dat je tijdens het schrijven de woorden gebruikt waarvoor je gevonden wilt worden. Gebruik deze woorden in koppen en bij de inleiding en afsluiting van je tekst. Nadat je je tekst hebt geschreven, is het belangrijk om je SEO-titel en metabeschrijving te optimaliseren. De Yoast SEO-plugin helpt je bij al deze dingen.
Stap 7: Zorg voor meer links!
Externe links zijn belangrijk om je site op hoge posities in de zoekmachines te krijgen, maar het verzamelen van al die externe links kan een moeilijk proces zijn. Zorg er dus voor dat je inhoud schrijft die mensen willen delen en waarnaar ze willen linken. Originele ideeën en goed geschreven, waardevolle content maken de kans groter dat mensen je pagina’s willen delen.
Je kunt er ook voor kiezen om zelf contact op te nemen met mensen om ze ervan te overtuigen dat jouw website en product goed zijn. Dat kan ook een goede link building-strategie zijn.
Volg deze stappen en je maakt een vliegende start met je SEO. Wat je kan helpen dit momentum gaande te houden, is onze gratis online cursus SEO for beginners. Deze cursus geeft je quick wins om een ranking te krijgen en legt uit hoe zoekmachineoptimalisatie werkt. Neem dus snel een kijkje!
En dan?
SEO is natuurlijk meer dan deze zeven stappen. Dit is nog maar het allereerste begin. Om op de lange termijn hoge posities in de zoekmachines te krijgen, moet je hard werken. Je content moet geweldig zijn, je sitestructuur moet onberispelijk blijven (en dat is een uitdaging wanneer je site groeit) en je zult die externe links moeten blijven verdienen. De enige manier om dat op de lange termijn echt te doen, is ervoor te zorgen dat je publiek je website met plezier bezoekt. Dus als je de hoogste positie wilt hebben, zorg er dan voor dat jouw site de allerbeste is. Succes!
Marieke van de Rakt is CEO bij Yoast. Haar belangrijkste focus ligt op het laten groeien van het bedrijf. Ze is ook sterk betrokken bij de marketing van Yoast en Yoast SEO Academy: het online cursussenplatform dat ze heeft opgericht. Bij Yoast werkt ze aan een boek over SEO en hoe Yoast daarbij kan helpen. Het boek verschijnt eind van het jaar bij Van Duuren Media.
Goed om te zien dat het artikel je tot het einde toe heeft kunnen interesseren. De meeste artikelen op dit blog worden geschreven door de auteurs van
uitgeverij Van Duuren Media.
Ben je geïnteresseerd in verdere verdieping of meer praktische toepassingen? Klik op onderstaande banner voor het meest actuele overzicht.