Facebook en Instagram gaan de tijd meten die je aan social media besteedt (bron afbeelding: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lux_Products_Long_Ring_Timer.jpg)

Facebook en Instagram meten ‘social’ tijd

Het aantal jongere gebruikers dat zegt verslaafd te zijn aan social media neemt toe. En daarom heeft Facebook een timer ingebouwd die precies bijhoudt hoe lang je besteed aan het systeem.

Facebook en ook Instagram van hetzelfde bedrijf gaan bijhouden hoeveel tijd je aan deze social media besteedt. Er is nogal wat kritiek op de vormgeving van beide systemen, waarbij met name de mogelijkheid tot eindeloos doorscrollen aanleiding kan geven tot teveel ongewenste tijdbesteding. Om dat te voorkomen introduceert Facebook gefaseerd in beide genoemde systemen een timer. Hierin kun je precies zien hoeveel tijd je verspilt aan het doorspitten van berichten en foto’s.

Dashboard

In een nieuw uit te rollen dashboard zie je in een oogopslag hoeveel tijd je aan facebook (en/of Instagram) hebt besteed. Ook is het mogelijk om een limiet in te stellen. Bereik je die, dan wordt een reminder getoond. Hopelijk helpt dat de verslaafden om het gebruik in toom te houden. Al zal ongetwijfeld gelden dat net als bij drugsgebruik te limiet door de probleemgevallen steeds weer een stukje hoger ingesteld zal worden. Want ach, dat beetje meer kan er best wel bij hoor! Of het dus een heel zinvol systeem is wagen we te betwijfelen. Het is meer een hulpmiddel om zelf inzicht in je gedrag te krijgen. Voor echt verslaafden zou maar een ding helpen: na bereiken van de ingestelde limiet simpelweg niet meer in kunnen loggen. Maar dat zal Facebook vast niet gaan realiseren, want dat leidt tot derving van inkomsten. Hoewel de nieuwe feature meer bewuste gebruikers wellicht toch wat minder gebruik van de systemen gaan maken. Maar dat is een ingecalculeerd risico, zo lezen we hier bij the Verge.

Een gedachte over “Facebook en Instagram meten ‘social’ tijd”

  1. Voor echte verslaafden zal het niet werken maar op weg naar zo’n verslaving zal de getoonde tijdsduurinformatie wellicht helpen. Het feit dat Facebook dit gaat doen is bemoedigend maar zal – volgens mij – het negatieve imago niet verbeteren en de recente koersval beslist niet compenseren. Ik vrees dat de weg naar beneden nu definitief is ingezet. De bar slechte performance van Zuckerberg in Brussel met zijn stuitende antwoorden op terecht gestelde vragen was voor mij dé aanleiding om Facebook definitief vaarwel te zeggen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.