helpdesk van Microsoft

Goed geholpen door de helpdesk

Ik haat helpdesks. Ze hebben het aan zichzelf te wijten, met hun eeuwige scripts die er van uit gaan dat ik de kleuterschool met moeite heb doorlopen, zo te horen aan het niveau van de vragen. En afwijken van het script doen ze niet. Ze gaan ijzerenheinig door met vragen naar de bekende weg. Om meestal uiteindelijk geen oplossing te bieden, want met al mijn experimenteren zie ik regelmatig kans de zaak op onverwachte wijze in het ongerede te krijgen. Zonder hulp van de helpdesk…

Dit keer begon het er mee dat ik een echte boekenscanner wist te scoren op Marktplaats, voor een nette prijs. Zo’n ding met een verticale arm met daarin een specialistische camera en een echte boekenwip als grondplaat. Zo kunnen ook dikke boeken mooi vlak gescand worden. Maar zoiets moois voor een nette prijs betekent dat het oude hardware is. De meegeleverde driver was alleen geschikt voor 32-bits Windows en moederborden…

Notebook

Gelukkig hoefde dat geen probleem te zijn. Ergens moest er nog een oud Asus-notebook slingeren en na een expeditie in de kelder bleek die inderdaad 32-bits. Het eerste scannetje werd al snel gemaakt. Maar menslief, wat was die Acrobat – waarin ik zat te scannen – traag. Wat heet, het hele notebook was niet vooruit te branden! Pogingen op de ondertussen stokoude Windows 7 installatie op te schonen hielpen niet, dus was het tijd voor een schone lei. Even die Win7 Home Premium opnieuw installeren dan maar. Vanaf een USB-stickje, want een DVD’tje lezen kan die Asus niet.

Advertenties

Masterclass Fotografie


Downloaden

Al snel vond ik de Microsoft website waar ik mijn ISO-image kon downloaden. Maar die wilde wel dat ik eerst de Product Key zou ophoesten. De sticker onderop hielp niet. Er waren teveel letters en cijfers onleesbaar geworden. Gelukkig zijn daar oplossingen voor: Belarc Advisor bijvoorbeeld peutert die codes uit uw Registry. Alleen, Microsoft bliefde mijn code niet: ‘Er is een probleem opgetreden met uw verzoek. Bezoek de contactpagina van Microsoft-ondersteuning voor hulp. Verwijs naar berichtcode 715-123130 en transactie-id f1915ffa-40d1-43ae-9c0c-472f399570fe.’

Chat

Het leek me geen goed plan om die berichtcode door de telefoon toe moeten oplezen, dus koos ik voor de chat van de helpdesk. En daar liepen we al snel vast. De man van Microsoft moest, begrijpelijk, mijn zonet afgewezen Product Code kunnen checken maar die mocht van hem niet in de chat ingetikt worden. Ik kreeg een link, die tot mijn schrik Microsoft Edge opende, dat prompt begon te klagen dat ik geen cookies bliefde. De cookies aanzetten lukte niet, waarna we besloten de sessie per telefoon voort te zetten.

Advertenties

Bellen

Gelukkig mocht ik telefonisch mijn code wel oplezen. En die bleek nog valide ook. Alleen, niet als toegangssleutel om de ISO te downloaden. Er volgde een tamelijk absurd gesprek, waarbij hij me probeerde uit te leggen dat Microsoft deze licenties bijzonder goedkoop aan de fabrikant van ’t notebook had verkocht en daarom de licentie slechts eenmaal op één enkele machine geïnstalleerd kon worden. Op mijn tegenwerping dat ik wel degelijk een volwassen prijs voor deze Asus had betaald wist hij weinig in te brengen. Zijn suggestie was om dan naar de verkoper terug te gaan.Leuk idee, maar dat was het begin dit jaar ter ziele gegane Mycom – dus daar aankloppen met mijn probleem is ook niet mogelijk.

Ik had nog een argument: ik wilde de licentie gewoon op hetzelfde notebook installeren, bij wijze van onderhoud, want de oude installatie was ernstig vervuild en niet meer vooruit te branden. Verversen is dan de beste oplossing en dat moet toch kunnen?

Helaas, pindakaas. Hij was het volstrekt met me eens, maar had geen enkele mogelijkheid om me verder te helpen. Ik kon nog niet eens boos op ‘m worden ook nog, hij bleef vriendelijk en begrijpend. Maar na elkaar een goede dag gewenst te hebben hing ik toch maar op. Dan maar eens kijken of ik niet ergens op het Wereld Wijde Web een verdwaald Win7 Home Premium 32-bit ISO’tje zou kunnen vinden wat ik mee naar huis zou kunnen lokken…

Helpende hand van de helpdesk

Terwijl de download liep ging de telefoon weer. De helpdesk van Microsoft. Het was dezelfde helpdeskmedewerker, die meldde toch een oplossing gevonden te hebben. Op de achtergrond hoorde ik iemand anders hem stap voor stap uitleggen waar ik moest wezen om mijn probleem alsnog op te lossen. En inderdaad, na even zoeken op een wat minder overzichtelijke pagina kon ik een tooltje met de wat lange naam “Microsoft Windows and Office ISO Download Tool” ophalen. Wie het ook wil, zoek op de hele naam en ga naar de pagina die heidoc.net heet. Wat het doet? Het maakt het mogelijk om legaal en officieel – maar zonder allerlei poortwachters die productcodes eisen en soms afkeuren – Microsoft images te downloaden, van de websites van Microsoft zelf. Qua opties voor Windows en Office versies is de keuze uitgebreid, maar zo te zien wel allemaal alleen Engelstalige versies – hetgeen ik prima vind, ik heb altijd ruzie met Nederlandstalige Windows versies als ik een foutmelding probeer na te zoeken. Engels is nu eenmaal universeel.

En nu?

Één zwaluw maakt nog geen lente. En één behulpzame helpdeskmedewerker ook niet. Maar dit waren er minstens twéé! Nadat de klant van de lijn is alsnog een omweg bedenken en de moeite nemen die dan door te geven? Chapeau! Petje af, voor hen die het Frans niet machtig zijn. Of het helemaal Microsoft-politiek is wat deze mannen deden, ik betwijfel het. Maar ik ben wel, voor het eerst in vele jaren, blij met een helpdesk!

Wammes Witkop

Meer columns van Wammes Witkop vind je HIER.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.