Ita Pronk: ‘WordPress en Google zijn dol op elkaar…’

Heel-Holland-Googelt-omslagIta Pronk is de auteur van het boek van de maand april: Heel Holland Googelt. Samen met haar man Frans heeft ze het buro IFRA Creatieve Communicatie, een buro voor webdesign en internet marketing. Computercreatief ging op bezoek bij Ita om te praten over het ontstaan van haar boek en wat er essentieel is om met je site hoger in de zoekresultaten van Google te komen.

Was je het al een tijd van plan om een boek over gevonden worden door Google te schrijven?
Ita Pronk: ‘Ik had het inderdaad al een tijdje in mijn hoofd. Uiteindelijk is het gebaseerd op hele simpele vragen van onze klanten: Je hebt voor mij een site ontwikkeld, hoe kan ik die beter vindbaar maken? Dat was de basis. Het begon pas echt met het boek toen we vorig jaar in maart op de bank zaten en Heel Holland bakt keken. Ik zei tegen Frans: Heel Holland Googelt! En dan voel je meteen: dat is de titel van het boek. Ik keek of het domein nog vrij was en daarna is het allemaal heel snel gegaan. Ik heb het idee met de inhoudsopgave zoals ik die op dat moment zag naar Bob van Duuren gemaild en binnen enkele dagen had ik positief antwoord.’

Waarom WordPress?

Je richt je met het boek erg op WordPress. Waarom hebben jullie voor WordPress gekozen?
IP: ‘25% van alle websites draait op dit moment op WordPress, de WordPress-gemeenschap is enthousiast, er wordt goed aan doorontwikkeld en wat wij heel belangrijk vinden is de fijne samenwerking van WordPress met de zoekmachine Google. WordPress en Google is een goed huwelijk, ze zijn dol op elkaar. De websites van WordPress worden door Google heel goed geanalyseerd.’

Het boek gaat uit van een site die je wilt gaan maken. Het wordt natuurlijk ook gelezen door mensen die al een site hebben…
IP: ‘Die hele aanpak om een site op te zetten zoals ik in het boek beschrijf is ook niet iets wat je eenmalig doet. Het is een proces dat voortdurend doorgaat, iets dat je continue moet bijstellen. De zoekwoorden die je bij het begin had bedacht, waarvan je dacht dat er op gezocht werd, blijken soms helemaal niet de zoekwoorden waarop je gevonden wordt. Mensen kunnen op de onderwerpen waar jij over schrijft misschien hele andere woorden gebruiken. De zoekwoorden die je van te voren hebt bedacht en waarop je site is gebaseerd, kun je achteraf bijstellen en je kunt ze ook achteraf bepalen.’

Wat me ook opvalt is dat er veel adviezen zijn over het schrijven voor een vindbare site. Geen woorden langer dan drie lettergrepen, het keyword moet in de kop zitten. Dat zijn alleen maar adviezen om gevonden te worden. Of het nog lekker leest, daar gaat het niet over…
IP: ‘Dat is altijd de afweging die je moet maken: het moet zo goed mogelijk vindbaar zijn, maar aan de andere kant moet het ook goed te lezen zijn. Het allerbelangrijkste is, dat de inhoud goed is. Als de inhoud informatief is, dan gaan mensen het ook delen. Dat is uiteindelijk het voornaamste uitgangspunt: de informatie die erin zit, die moet goed zijn. En pas daarna moet je hem zo goed mogelijk vindbaar maken, zolang het maar lekker leesbaar blijft.’
Heel-Holland-Googelt-Amsterdam-Billboard
Ik kan tijdens het schrijven niet de hele tijd denken aan woorden die ik perse moet laten terugkomen.
IP: ‘Het vergt wel discipline om met je keywords rekening te houden. Soms moet je stukjes schrijven die daar inpassen, maar uiteindelijk draait het om de informatie die je in een stukje geeft. Als je een blog wat dat soort dingen betreft wilt optimaliseren, zul je van de keywords die je belangrijk vindt een overzicht moeten maken. Dat kun je altijd weer uitbreiden en aanpassen. Een keyword kan uit meer dan een woord bestaan, de long tail keywords en die kun je verdelen over de blogposts die je al hebt geschreven of wilt gaan schrijven. Daardoor breng je er toch op een of andere manier die structuur in aan.’

SEO voor WordPress

Het is dus essentieel dat je een SEO-plug-in gebruikt in WordPress…
IP: ‘Dat raden we altijd aan. We vinden Yoast prettig werken. De plug-in herinnert je eraan dat je keywords moet toevoegen, maar je moet wel de juiste woorden toevoegen. Yoast herinnert je er bijvoorbeeld ook aan dat er geen afbeelding bij je blogpost zit, of geen externe link, dat soort dingen. Yoast helpt ermee wat je nog kunt verbeteren, alleen moet je je altijd bewust blijven van de zoekwoorden die je zelf hebt gekozen.’

SEO is één ding, wat is er nog meer essentieel om gevonden te kunnen worden?
IP: ‘De veiligheid van een website wordt steeds belangrijker, daar let Google ook op. WordPress is heel populair en daarmee is het ook interessant geworden voor hackers. De ontwikkelingen van WordPress gaan door. Er komt telkens nieuwe functionaliteit bij, er zijn daarom ook heel regelmatig updates. Dat gaat dan om de basis van WordPress, het CMS, maar daarnaast moeten ook de plug-ins en de thema’s worden voorzien van updates. Je website vergt onderhoud en het is essentieel dat je dat doet. Als je wordt gehackt, zullen je zoekresultaten omlaag kelderen.’

Maar je weet misschien niet of je gehackt bent…
IP: ‘Als je dat onderhoud niet doet, kun je er bijna zeker van zijn dat dat vroeg of laat een keer gebeurt. Wij hebben bij IFRA een speciale service voor ontwikkeld, waarbij we voor onze klanten monitoren of er van buitenaf geprobeerd wordt in te loggen en of er plotseling ongewone activiteiten op de website plaatsvinden.’

Is een certificaat om je site op HTTPS te kunnen draaien belangrijk?
IP: ‘Het is niet cruciaal, maar wij bieden het onze klanten wel altijd aan om op die manier een beveiligde omgeving te creëren. Het is aan te raden. Je straalt naar je bezoekers van je website uit: wij hechten veel waarde aan veiligheid. Als je site een certificaat heeft, heeft dat ook voordelen bij het gebruik van Google Analytics. Als je wilt zien hoe jouw bezoekers op je website zijn gekomen, is het zelf hebben van een site met een certificaat belangrijk. Op het moment dat je bezoekers van een beveiligde website komen en jij hebt die niet, dan krijg je niet te zien waar die bezoeker vandaan komt. Je mist dan data voor de analyse van je bezoekers.’

Tips!

Heb je nog beginnerstips voor de lezers?
IP: ‘Laten we als voorbeeld een fotograaf nemen. Die doet bijvoorbeeld bruidsreportages, maar hij geeft ook cursussen en workshops. Een fotograaf heeft natuurlijk heel veel beeldmateriaal, eigen beeldmateriaal, wat sowieso voor elke website heel goed is. Een fotograaf raden we aan om erbij te gaan bloggen. Een website met alleen maar foto’s is niet zo makkelijk vindbaar via Google. Je moet ook tekst hebben. De fotograaf kan bijvoorbeeld gaan bloggen over een bepaalde fotoshoot. Hoe die in zijn werk is gegaan, waarom hij voor een bepaald omgeving heeft gekozen, over de kleding of hoe het weer was tijdens de shoot. Daardoor wordt die fotograaf ineens beter gevonden door Google en dus door eventuele klanten. Hij moet bloggen over kenmerken waar zijn klanten op zouden kunne zoeken. Neem een bruidspaar dat in de omgeving van Arnhem gaat trouwen, dan heb je al zoekwoorden waarop zijn website hoog kan scoren: Arnhem en trouwen.’

Illustratoren en fotografen hebben dus een probleem. Beeldmateriaal wordt moeilijk of niet gevonden?
IP: ‘Precies. Daarom moet je, voordat je een foto naar je site uploadt, de titel van de foto aanpassen. Met een afbeelding die DSC0051 heet, kan Google niets. Als het over een workshop fotografie gaat, noem die foto dan ook zo. En daarnaast kun je, als de foto in WordPress is, de alt-tekst erbij schrijven. De alt-tekst is voor Google de manier om te weten wat er op die afbeelding staat. Vaak wordt die gelijk gehouden aan de titel van de foto, maar de alt-tekst mag afwijken. Dat kan bijvoorbeeld een beschrijvende zin zijn. Voor Google is dat de manier om de foto ‘te zien. Nog een paar tips: zoek naar de woorden die jouw klanten gebruiken. En dat zijn vaak heel praktische woorden, met een plaatsnaam erin of een werkwoord erin. Jij gebruikt als professional soms heel andere woorden, dan de woorden waarop jouw klanten zoeken, je eigen vakjargon. Kruip in de huid van je klant, zoek naar de woorden die zij gebruiken. En gebruik eigen beeldmateriaal en voorzie die afbeelding van de zoekwoorden. Een laatste tip: zorg dat je website snel blijft, dus zorg dat de afbeelding die je uploadt niet te groot is. Vooral fotografen hebben de neiging om foto’s veel te groot op hun site te zetten. Verklein een foto tot maximaal 1500 pixels breed en 1000 pixels hoog en kies voor een goede jpeg-compressie. Google houdt niet van lange laadtijden.’

Ita Pronk.
Ita Pronk.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.