Adobe abonnementen blijven problematisch

Oh, Oh Adobe…

Nu Adobe z’n software alleen nog maar via abonnementen aan de man brengt, mag je verwachten dat de tool die de geldigheid daarvan checkt foutloos werkt. De realiteit blijkt anders, helaas.

Eigenlijk schijnt het bij mij nog verbazingwekkend lang goed gegaan te zijn. Feitelijk waren er alhier onder macOS – in tegenstelling overigens tot de Windows-versie van de tool – nooit echt problemen met Adobe Creative Cloud en onderliggende meer verstopte onderdelen. De Adobe Creative Cloud-applicatie is de centrale spil als het gaat om ‘t beheer van je applicaties en vooral ook het continu controleren op geldigheid van je abonnement.

‘De Adobe Creative Cloud-applicatie is de centrale spil als het gaat om ‘t beheer van je applicaties…’

Helemaal aan het begin van deze maand werd dit onderdeel weer eens van een update voorzien. Niet dat er wat aan mankeerde, maar updates moeten er nu eenmaal komen blijkbaar. En vanaf dat moment ging er iets mis. Ten eerste crashte Creative Cloud een keer out of the blue, nooit eerder gebeurd. Een blik op de logs van macOS liet zien dat er meer aan de hand was. Een proces met de naam UpdaterStartupUtility – onderdeel van Adobe Application Manager, blijkbaar nauw verweven met Creative Cloud, crashte stilletjes bij elke systeemstart.

Stille crashes

Het rare van deze crashes was (en is) dat het geen enkele invloed heeft op de werking van de Adobe applicaties, in dit geval Lightroom en Photoshop. Afgelopen week verschenen zelfs netjes de updates voor beide programma’s in Creative Cloud. Enige zichtbare verschijnsel is een incidentele crash van Creative Cloud zelf. Het vervelende is dat beide tools sleutels zijn tot het gebruik van je abonnementsgebaseerde software. Als deze onderdelen definitief uitvallen, kun je je ‘duurgehuurde’ software niet meer starten en kan syncen met de Adobe cloud (voor zover je dat zou willen) ook niet meer.

‘Als deze onderdelen definitief uitvallen, kun je je ‘duurgehuurde’ software niet meer starten en kan synchroniseren met de Adobe cloud’

Uiteindelijk de helpdesk maar eens via een chat gecontacteerd. Dat kan alleen in het Engels, waarna een waarschijnlijk Indiase meneer – overigens wel met kennis van zaken gelukkig – in eerste instantie de meest voor de hand liggende dingen probeert. Herinstalleren van Creative Cloud bijvoorbeeld. Vandaag bleek dat dit niet geholopen had, de stille crashes van de UpdaterStartupUtility waren er weer.

Geen oplossing

Toen werd het tijd voor grof geschut en werd via een nieuwe sessie hulp op afstand via een remote desktop aangeboden. De meneer-op-afstand controleerde een scala aan dingen, sloot processen af, repareerde en passant Creative Cloud (daarbij waren allerlei aliassen bij de herinstallatie gisteren verdwenen). Na een herstart: nog altijd geen soelaas. Kortom: nog een remote sessie. Nu werd er nog dieper gegraven. En werden alle standaardtrucs – waaronder het toewijzen van lees/schrijf-rechten aan de Adobe-map geregeld.

‘Na een dikke anderhalf uur en flink wat herstarts later bleek het probleem er nog altijd te zijn’

Na een dikke anderhalf uur en flink wat herstarts later (inclusief eentje in een nieuw aangemaakte extra gebruikersaccount) bleek het probleem er nog altijd te zijn. Omdat – zoals ook de helpdeskmedewerker inmiddels had geconstateerd – de software in de vorm van Photoshop en Lightroom alsmede – meestal – Creative Cloud prima functioneerden was het uiteindelijk advies ‘t maar zo te laten. Een toekomstige update van Creative Cloud biedt mogelijk een echte oplossing.

Notoir probleemgeval

Het eindresultaat was dus een nagenoeg verloren werkdag en nog steeds een crash bij elke start. Eens wat Googelen leverde alleen maar weer de bevestiging dat zowel onder Windows als macOS Creative Cloud en bijbehorende tools telkens weer de grootste problemen geven die soms zelfs leiden tot het moeten herinstalleren van het besturingssysteem.

Abonnementen alleen interessant voor fabrikant

Feitelijk is het onbegrijpelijk dat een cruciaal programma voor het functioneren van een software-abonnement zo shabby in elkaar zit. Het geeft ook aan waarom heel veel gebruikers een gezonde aversie tegen abonnementen heeft. Je wordt als het ware gepusht om zoiets af te sluiten omdat er geen direct gelijkwaardig alternatief is. Als fabrikant kun die tactiek bezigen op het moment dat je de concurrentie opgekocht of weggevaagd hebt. En dan begint de ellende voor de gebruiker.

Een versie in een doos

Tot het moment dat Adobe Lightroom ook alleen nog maar via een abonnement beschikbaar maakte kocht ik het zelf als er eens een echt nieuwe versie verscheen, zo eens in de paar jaar. Dat zal Adobe een doorn in het oog geweest zijn, want Lightroom was niet duur. Door het nu geforceerd als koppelhuur aan te bieden met Photoshop wordt er maandelijks gecasht. Onder de streep levert dat veel meer op dan die losse programmaverkoop ooit deed.

Alternatief

Wellicht is het tijd om voorzichtig eens naar een alternatief op zoek te gaan. Lees onze serie over alternatieven voor Lightroom maar eens. Photoshop is toch al overkill voor het werk dat er hiermee gedaan wordt. Lightroom Classic is prachtig en werkt prachtig. Maar blijkbaar is het hele Adobe-pakket ook een tikkende tijdbom waarvan je nooit het precieze tijdstip van afgaan weet. Tamelijk onpraktisch dus. En de alternatieven zijn er wel degelijk en worden steeds beter. Dus tja, maar eens wat gaan rondneuzen…

Zoals gezegd liggen de problemen van Adobe niet op het vlak van softwarekwaliteit en je kunt er heel mooie dingen mee doen. Lees bijvoorbeeld Het Adobe Photoshop Lightroom Classic boek voor digitale fotografen van Scott Kelby maar eens. Je kijkt je ogen uit.

 

2 gedachten over “Oh, Oh Adobe…”

  1. De huidige Creative Cloud-aanpak is inderdaad fragiel, maar er was altijd wel wat aan de hand met die protectie-behoefte van software-leveranciers. Al die malaise met niet-werkende installers en haperende wachtwoord-beveiligingen uit de tijd van cd-roms was ook niet prettig, hoor. Om nog maar te zwijgen van het overwegen, aanschaffen en installeren van de juiste updates. Of zijn we alweer vergeten hoeveel gedoe het was als je na lang treuzelen en nadenken van een NL CS Standaard bundel voor de Mac naar een Engelse Web bundel voor 1 Mac en 1 Windows wilde upgraden ? Tegenwoordig staat die nieuwe Adobe XD of Photoshop CC in no-time voor je klaar, op elke denkbare machine…

    Tip: mocht je problemen met de CC Desktop-app hebben: Google eens op “Adobe OOBE”. Vaak zit daar de pijn.

  2. Toeval of niet, vanmorgen was het icoontje van de Creative Suite-applicatie uit de balk bovenin mijn iMac verdwenen. Starten van de applicatie vanuit de Finder hielp niet. Mijn oplossing van vanmorgen? Ik dowloadde de installer bij Adobe en voila! de apllicatie deed het weer. Voor hoe lang? Geen idee natuurlijk.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.