Glyn Dewis is fotograaf, schrijver van boeken, trainer op het gebied van fotografie en maker van retouches en fotomontages in Photoshop. Hij schreef onder andere Photograph like a Thief en Photoshop Tools voor fotografen, waarbij dit laatste boek onlangs bij Van Duuren Media verscheen. Glyn Dewis is ook een van de auteurs van Van Duuren die aanwezig zal zijn op Professional Imaging 2019. Daar geeft hij in het P.I.-theater een aantal presentaties en natuurlijk is hij te vinden op de stand van Van Duuren Media om zijn boek te signeren.
Uit diverse interviews die online met hem te vinden zijn stelden we een kennismaking met Glyn Dewis samen. In een interview met de Retouching academy kunnen we lezen hoe hij begonnen is en hoe snel het met zijn carrière is gegaan.
Vertel ons over jezelf. Hoe ben je een digitale fotomontage-artiest geworden?
Glyn Dewis: ‘Om eerlijk te zijn, het gebeurde zo’n beetje per ongeluk. Nooit had ik er over nagedacht, laat staan dat ik een fotograaf en een retoucher wilde zijn! Ik kwam er toevallig mee in aanraking en raakte verslaafd. Ik had een oom die altijd de familiefotograaf was en ik herinner me van jongs af aan dat, wanneer er familiebijeenkomsten waren, hij daar foto’s maakte. Anyway, ik was op bezoek bij mijn moeder en hij was daar aan de keukentafel met zijn laptop bezig en hij zei: Glyn, kijk hier eens … ik kan rode ogen verwijderen! Dat was in Photoshop en ik was meteen verslaafd. Lang verhaal kort, heel snel daarna werd ik lid van wat toen de National Association of Photoshop Professionals (NAPP) was en ging ik naar Photoshop World in Las Vegas, mijn allereerste keer in Las Vegas. Dit was in 2005.’

Heb je een opleiding in fotografie, traditionele of digitale schilderkunst?
GD: ‘Nee, ik ben nooit naar de academie geweest om fotografie of retoucheren te leren. Al mijn kennis is afkomstig van het bijwonen van korte cursussen, seminars en conferenties en van het lezen van boeken, het kijken van dvd’s en online lessen. Maar vooral ook door het gewoon te gaan doen én door het maken van heel veel fouten. Ik heb ook veel te danken aan de vrienden die ik onderweg heb gemaakt: ongelooflijk getalenteerde fotografen en retouchers, bekend in de industrie, die bereid waren hun kennis te delen en die me hebben geholpen. Zonder hen denk ik dat ik nog steeds enthousiast zou worden over het verwijderen van rode ogen!’
Frank Doorhof en Glyn Dewis
In een Interview van Frank Doorhof – een collega-fotograaf en ook een auteur van Van Duuren Media die op Professional Imaging aanwezig zal zijn – vertelt Glyn wat hij precies bedoelt met Photographing like a thief, de titel van een van zijn boeken:
GD: ‘Toen ik begon met fotograferen werd me verteld dat je een stijl moet hebben en een specialiteit. Dat laatste was al moeilijk genoeg: wat, welk onderwerp moet ik fotograferen? Wat is mijn sterke kant? Ik fotografeerde van alles: trouwerijen, baby’s, families, noem het allemaal maar op. Ik ontdekte al gauw wat ik wel leuk vond: het schieten van portretten. Wat de stijl betreft werd gezegd dat het makkelijk was om er een te vinden. Er was een fotograaf wiens werk ik goed vond, Joel Grimes, en diens stijl probeerde ik na te doen. En als je zegt: nadoen, kopiëren dus, dan is dat tegen de regels. Je mag niet kopiëren! Jouw stijl moet individueel zijn, je moet een eigen look hebben.
‘Hoe krijg je je eigen look als je niet eens iets hebt om mee te beginnen?’
Mijn argument toen was: hoe krijg je je eigen look als je niet eens iets hebt om mee te beginnen? Dus als ik het over kopiëren heb dan gaat het meer om iets over te nemen van een foto van iemand anders. Dat kan zijn de manier waarop het licht stond, de manier waarop geposeerd werd, de styling van het model of de manier waarop de foto werd bewerkt. Gebruik iets van die verschillende elementen om iets nieuws te maken. In de muziekwereld gebeurt dat altijd. Elke keer als je ‘nieuwe’ muziek hoort, denk je: dat klinkt als iets uit bijvoorbeeld de jaren 80, of 50 of wat dan ook! Dus waarom zou je je niet kunnen inspireren op werk van fotografen? Zelfs als je iets probeert te kopiëren: je kunt een stijl toch niet precies kopiëren. Je stijl wordt mede bepaald door je leven, je opvoeding, je ervaringen en de dingen die je mooi of lelijk vindt. Als ik jouw stijl probeer na te doen (die van Frank Doorhof. H.F.), dan lukt me dat toch nooit echt. Zelfs al heb ik hetzelfde model, dezelfde belichting, dezelfde camera, dan toch zal het me nooit precies lukken om alles van je te kopiëren. Wij zijn namelijk twee verschillende mensen, we kijken anders naar dingen. Zonder precies te weten hoe, beïnvloedt dat de manier waarop de foto wordt geschoten.’
Photoshop and Photography
In een interview uit Photoshop and Photography wordt hem gevraagd wat het grootste obstakel is om carrière te maken op creatief gebied:
GD: Volgens mij is dat tijd. De meeste mensen zullen een fulltime baan hebben wanneer ze in deze branche beginnen. Daarom kan tijd een beperkende factor zijn, d.w.z. niet genoeg tijd hebben om er op uit te gaan en zoveel te schieten als je wilt en nodig hebt. Daarnaast is het ook belangrijk om jezelf de tijd te geven om je stijl te ontwikkelen en niet om je te haasten. Ik wil het niet echt spijt noemen, maar als ik één ding anders zou doen als ik opnieuw zou beginnen, dan zou ik niet zo snel werk aannemen zoals ik dat heb gedaan. Toen ik dat deed, wist ik nog steeds niet wat ik precies wilde fotograferen en waar ik goed in was. Ik had geen stijl, ik wist niet hoe ik mezelf moest promoten enzovoort. Het was allemaal te veel om te doen en mijn werk leed daaronder, dus ik moest de beslissing nemen om te stoppen en opnieuw te starten en terug te gaan naar de basis om mijn vaardigheden en kennis op te bouwen. Dus: neem je tijd zou hier mijn advies zijn. Neem de tijd om een oeuvre te ontwikkelen en blijf dit doen!’

Welke Photoshop-artiesten volg je en waarom vallen ze naar jouw mening op?
GD: ‘Er zijn zoveel ongelooflijke mensen die ik volg vanwege zoveel verschillende redenen, maar een gemeenschappelijke factor tussen hen allemaal, is dat ze allemaal oprechte, eerlijke mensen zijn, zonder groot ego en die graag doen wat ze doen. Aan de fotografie/Photoshop kant volg ik Erik Almas, Aaron Blaise, Joel Grimes, Tim Tadder, Dean Bradshaw, Adrian Sommeling, Corey Barker, Bert Monroy om een paar te noemen … Qua fotografie volg ik Joe McNally, Zack Arias, Douglas Sonders, Frank Doorhof, Scott Kelby, Brian Smith, Ben Von Wong enzovoort, enzovoort…’
Welke voorspellingen heb je voor de toekomst van Photoshop en fotografie?
GD: ‘Ik ben erg enthousiast over die toekomstige ontwikkelingen en mogelijkheden. Ik denk dat die vernieuwingen uit de Photoshop-hoek zullen komen. Natuurlijk zullen camera’s beter worden met bijvoorbeeld een groter dynamisch bereik, met verbeterde scherpstelopties en meer; het werken met licht zal zich verder ontwikkelen. Je hoeft alleen maar te kijken naar de nieuwe ELC-eenheden van Elinchrom en de nieuwe Profoto B1-flitsers om te zien wat de nieuwe mogelijkheden zijn. Maar Fotografie is nog steeds fotografie; een slechte foto is nog steeds een slechte foto als die slecht is samengesteld, als de belichting slecht is, enzovoort… Ik denk dat het vrij veilig is om te zeggen dat Photoshop, Lightroom en dergelijke applicaties zich razendsnel verder zullen ontwikkelen. Persoonlijk zie ik dat 3D in de toekomst een grotere rol gaat spelen en veel gebruiksvriendelijker wordt. Dit is een gebied dat ik nu steeds meer bestudeer en dat ik in de nabije toekomst in mijn fotomontages zal willen opnemen. Voor iedereen die zijn vaardigheden verder wil ontwikkelen, is de toekomst inderdaad heel opwindend!’
Er is online nog veel meer van en over Glyn Dewis te vinden. Op zijn eigen site www.glyndewis.com kun je allerlei interviews van Glyn vinden met collega-fotografen en -photoshoppers in de He Shoots, He Draws Podcasts. Een goede kennismaking met Glyn is natuurlijk ook zijn boek Photoshop Tools voor Fotografen dat je HIER kunt bestellen. Je kunt het boek natuurlijk ook op Professional Imaging 2019 kopen en het door Glyn Dewis laten signeren. Hij is er elke dag aanwezig!
Hans Frederiks is journalist en fotograaf en hoofdredacteur van blog.computercreatief.nl. Hij schrijft over ontwikkelingen op het gebied van computers, van vormgeving op het web en print, en fotografeert al zijn hele leven lang. Zijn specialisaties zijn panorama’s, landschappen en podiumfotografie. Zijn blog vind je HIER, zijn boeken vind je HIER.