Zo een 'Hyves Reloaded' de oplossing zijn voor het privacyschandaal van Facebook (bron afbeelding: https://www.flickr.com/photos/personeelsnet/3181501117)

Hyves komt terug?

Nu gebruikers van Facebook zich toch steeds ongemakkelijker beginnen te voelen, wordt de roep om een alternatief luider. Zo is er inmiddels een crowdfundings-actie gestart door de makers van het alweer een tijdje opgeheven Hyves.

Een bijzonder bericht op de Techpagina van de Telegraaf vandaag: steeds meer mensen willen dat Hyves terugkeert. Blijkbaar is daar inmiddels zo veel om gezeurd, dat de oorspronkelijke makers van de oer-Hollandse social media-site een crowdfundings-actie zijn gestart. Sterker nog: er is al een zeer uitgebreide informatiepagina opgezet, waar ook broodnodige donaties gedaan kunnen worden. We zijn er wat de ‘verherbouwde’ Hyves betreft duidelijk nog lang niet, maar de teerling is geworpen. Punt is alleen dat de merknaam Hyves in handen is van TMG is. En of dát nou zulke lieverdjes zijn als het om privacy gaat? Een ding is in ieder geval wel duidelijk: dat waar Facebook mee bezig is wordt door steeds minder mensen gepikt.

Senaat

Mark Zuckerberg probeert zich ondertussen in een hoorzitting van het Amerikaanse Congres te verdedigen tegen alle aantijgingen. Tot nu toe komt hij er geheel zonder kleerscheuren vanaf. Niet omdat zijn bedrijf ineens zo fantastisch is geworden, maar vooral ook omdat de senatoren geen kaas gegeten blijken te hebben van ‘nieuwe’ technologie. Het is precies die reden dat door een hoop gelobby veel tech-bedrijven met tamelijk onoorbare praktijken weg blijven komen. Daar waar techneuten al jaren moord en brand schreeuwen als het gaat om de privacy-schendende  verzamelwoede van techreuzen als – natuurlijk – Facebook, maar ook bijvoorbeeld Microsoft en Google blijft het vanuit de politiek veelal akelig stil. De kenniskloof tussen kenners en politici is simpelweg onoverbrugbaar. Een slechte zaak, want je zou anno 2018 toch minstens een Ministerie voor Cloudzaken verwacht hebben.

En hoe nu verder?

Probleem is dat Facebook een veel te grote machtspositie heeft en door allerlei tactieken de concurrentie – inclusief destijds Hyves – uit de markt gedrukt heeft. Dat had ook te maken met het feit dat Facebook wereldwijd opereert en Hyves veel meer op de thuismarkt was gericht. Internationale contacten waren dus een probleem. Als Hyves dus al terug zou keren, dan zal het hard aan wereldwijde bekendheid moeten werken. Een alleen Nederlands social media-platform is leuk, maar ook niet meer dan dat. Ook zal gelden dat heel veel mensen die nu luid roepen dat ze ’t met Facebook niet meer zien zitten uiteindelijk toch gewoon blijven hangen. Een deel zal wel een heel stuk voorzichtiger worden.

Water bij de wijn

En ook Facebook zal heel wat water bij de wijn moeten doen. Uiteindelijk heeft het toch een soort van monopoliepositie, wat gebruikers van het platform extra kwetsbaar maakt. Of Zuckerberg uitgebreide controle en interventie van overheden en privacy-organisaties zal toelaten betreffende Facebook wagen we te betwijfelen. Als het een beetje meezit voor hem wordt het – mede dankzij onkundige politici – straks vanzelf weer stil. En kan er weer een slinkse manier gevonden worden om alsnog ongemerkt veel geld aan gebruikers te verdienen. Dat laatste zit immers in de genen van het platform.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.