Albert Heijn heeft de eerste AH to go-winkels voorzien van een techniek waarmee je kunt betalen zonder gebruik te maken van een kassa.
Je kent dat wel: heel veel haast en staat daar een rij voor de kassa of zelfscan-service. Irritant, zeker als je bijvoorbeeld op het station even snel een gevulde koek of iets dergelijks probeert te scoren. Albert Heijn probeert daar verandering in aan te brengen. De eerste AH to go-winkels (je weet wel: die mini-winkels voor het snelle werk) hebben nu een bijzondere betaalmethode gekregen. Je houdt een speciaal pasje simpelweg bij het prijslabel in het schap van ‘t gekochte product en je hebt betaald. Ofwel: pakken, scannen/betalen en wegwezen. Waarbij we dan wel hopen dat de mensen de middelste stap niet gaan ‘vergeten’.
Privacy
Op zich is het interessant om dit soort nieuwe technieken te zien verschijnen. Juist in winkels waar snelheid van belang is – zoals die AH to go die je vaak op bijvoorbeeld stations aantreft – een uitkomst. Tegelijkertijd betekent het ook dat je koopgedrag meer in kaart gebracht zal worden dan ooit te voren. Want AH (of wie dit trucje dan ook nog meer gaan uitrollen in de toekomst) ziet natuurlijk precies wat jij koopt, en wanneer. Zolang die gegevens alleen gebruikt worden voor het op pijl houden van het assortiment is er niets aan de hand. Maar juist dit soort zaken – koopgedrag – zijn in marketing en marktonderzoekland goud geld waard. Een potentiële valkuil dus.
Eerlijkheid
Verder lijkt ons deze methode van betalen wel heel erg afhankelijk te zijn van de eerlijkheid van de klanten. Want hoe wordt er op drukke momenten gecontroleerd of iemand écht heeft betaald bijvoorbeeld? Nou geloven we wel dat de meeste mensen het fatsoen hebben om voor hun gepakte producten te betalen, maar je vraagt je toch af of AH een soort van ingecalculeerd risico neemt. Gezien de hogere prijzen bij de to go-varianten van de supermarkt is die optie wellicht al ingebouwd. De tijd zal het leren. De grootgrutter verwacht in ieder geval dat over een tijdje alle AH to go’s deze pak-scan/betaal-methode krijgen. De oude kassa’s blijven vooralsnog echter ook nog bestaan. En wie weet zien we het systeem ook ooit nog eens opduiken in de gewone supermarkten.
De digitale wereld in het bedrijfsleven rukt steeds verder op. Hoe je je bedrijf daarop voorbereidt en bij de tijd houdt lees je in het boek Digital transformation (3e druk), Bereid je organisatie voor op de toekomst van Jo Caudron en Dado van Peteghem.

Ronald Smit kan dankzij een combinatie van een elektronica- en een journalistieke opleiding (afstudeerrichting radio en nieuwe media) technische zaken op een heldere en eenvoudige manier uitleggen. Zijn jarenlange schrijfervaring voor onder meer Computer Idee geeft u al snel de ‘aha-erlebnis’ waar u wellicht al zo lang naar op zoek was. En wordt het dan toch allemaal wat ingewikkeld, dan loodst hij de lezer snel en zeker langs eventuele barrières en valkuilen. De boeken van Ronald vind je hier.