Rasters en isometrie in Affinity Designer helpen u snel op weg om netjes uitgemeten werk te produceren. Hoe, dat leest u in dit destillaat, afkomstig uit mijn boek Zo werkt Affinity Designer.
Een raster (grid) bestaat uit een aantal hulplijnen die samen één geheel vormen. De werking is vergelijkbaar met de eerder besproken gewone hulplijnen (guides):
• U maakt het raster (on)zichtbaar met de menuoptie View, Show grid of met de daar vermelde sneltoets.
• U schakelt snapping voor het raster in of uit met de Snapping manager (View, Snapping manager). Zet een vinkje voor Enable snapping en Snap to grid om ervoor te zorgen dat de rasterlijnen de elementen aantrekken.
• U past het raster aan via de optie View, Grid and axis manager.

Soorten rasters
In het venster Grid and axis manager kunt u kiezen tussen vier typen rasters (achter Mode):
• Automatic: Affinity Designer maakt automatisch een tweedimensionaal raster dat u kunt vergelijken met ruitjespapier met twee niveaus (grote vierkanten die verdeeld zijn in kleinere vierkanten).
• Basic: Als Automatic, maar nu kunt u zelf aangeven hoe groot de grote vierkanten zijn (Spacing) en hoeveel kleine vierkanten deze bevatten (Division).
• Advanced: hiermee kunt u elk type raster maken. Rasters kunnen twee of drie assen hebben, u kunt assen draaien en veel meer. U kunt instellingen handmatig aanpassen, maar meestal voldoet één van de standaard rastertypen uit de keuzelijst achter Grid type.
• Cube: hiermee maakt u een raster met drie assen door een kubus te draaien. U kunt hetzelfde raster ook onder Advanced maken, maar het kubusmodel werkt wat intuïtiever. U kunt de assen veranderen door de kubus te draaien.
ISOMETRISCHE TEKENINGEN
Een isometrische tekening is een tekening met drie assen: hoogte, breedte en diepte. Isometrie lijkt wel wat op 3D. Het verschil is dat een 3D-tekening perspectief heeft: lijnen komen in de verte samen in een verdwijnpunt. Een isometrische tekening heeft dat niet: groottes en afstanden zijn in de voorgrond even groot als in de achtergrond. Isometrie wordt gebruikt in onder meer technische tekeningen, ontwerpen, infographics en computergames.

Het vereist rekenwerk om een element op de juiste manier in een isometrisch vlak te plaatsen. Affinity Designer neemt dit van u over. U kunt gewoon tweedimensionale elementen maken en deze vervolgens op de juiste manier plaatsen met het studiopaneel Isometric. Probeer dit zo uit:
1 Maak een nieuw, leeg document.
2 Open de Grid and axis manager via het menu View.
3 Schakel boven in dit venster de optie Show grid in.
4 Maak een isometrisch raster. Dit kunt u doen door onder Advanced, achter Grid type, te kiezen voor Isometric, 2:1 isometric, Dimetric, Oblique, Trimetric left of Trimetric right. U kunt ook een isometrisch raster maken door onder Cube de kubus te draaien.
5 Sluit de Grid and axis manager en open het studiopaneel Isometric via het menu View, Studio, Isometric.
6 Misschien ziet u in het paneel de melding ‘The active grid does not allow plane selection’. Deze verschijnt als in de Grid en axis manager de instelling Create plane set uitstond. Klik in dat geval in het studiopaneel op de knop Enable planes.
7 In het bovenste deel van het paneel Isometric kunt u nu kiezen tussen Front, Side en Top. Klik op Front.
8 Plaats een rechthoek in uw document en geef deze een donkere kleur.
9 Selecteer de rechthoek en klik in het paneel Isometric op Fit to plane. De rechthoek wordt gedraaid.
10 Kopieer de rechthoek en maak de kleur van de kopie wat lichter.
11 Selecteer nu Side in het bovenste deel van het paneel Isometric. Merk op dat het raster wordt aangepast.
12 Selecteer de tweede rechthoek en klik weer op Fit to plane. De rechthoek wordt in de isometrische ruimte gedraaid.
13 Sleep de tweede rechthoek naar links tot de randen van de rechthoeken elkaar nog net raken en het lijkt alsof ze haaks op elkaar staan in de ruimte.
14 Kies nu Top in het bovenste deel van het paneel Isometric en klik op Edit in plane in het onderste deel.
15 Maak een nieuwe rechthoek boven de vorige twee rechthoeken. U werkt nu in het bovenvlak van de isometrische ruimte. Pas de rechthoek precies op de twee andere vlakken, zodat u een gesloten, staande balk krijgt. Maak de rechthoek ook lichter dan de andere twee.
U ziet hoe gemakkelijk het is om met behulp van het paneel Isometric een isometrische 3D-suggestie te maken. Uiteraard kunt u de werkwijze gebruiken om meer ingewikkelde gebouwen, objecten en ontwerpen te tekenen. De andere opties in het paneel dienen om objecten op verschillende manieren in de ruimte te draaien en te spiegelen.
Zo werkt Affinity Designer
In mijn boek Zo werkt Affinity Designer wordt in de vele mogelijkheden van de uitgebreide software gedoken. Wilt u bijvoorbeeld kraakheldere illustraties maken? Logo’s die u net zo scherp op postzegel- als op vrachtwagenformaat kunt gebruiken? Technische tekeningen, schema’s, plattegronden en diagrammen met rekenkundige nauwkeurigheid? Wilt u uw tekeningen bovendien met precisie kunnen bijwerken, combineren met fotografie en zonder kwaliteitsverlies kunnen verwerken? Leer dan hoe Affinity Designer werkt. Affinity Designer is snel, gemakkelijk in gebruik, heeft vele aantrekkelijke extra’s en is goedkoop beschikbaar als eenmalige aanschaf, zonder abonnement.
In dit boek neemt de auteur u mee op ontdekkingsreis door Affinity Designer. U maakt kennis met de gebruikersomgeving en de gereedschappen, leert te werken met vector- en rasterafbeeldingen en u ontdekt de kracht van lagen. Tot de behandelde onderwerpen behoren verder:
- Paden en lijnen tekenen
- Vormen maken en bewerken
- Werken met kleur en kleurmodellen
- Objecten schikken, stapelen en verdelen
- Werken met artistieke en kadertekst
- Afbeeldingen importeren en bewerken
- Lagen aanpassen
- Afbeeldingen geautomatiseerd exporteren
Mark van Heck is sinds zijn jeugd altijd geïnteresseerd geweest in het leren, proberen en gebruiken van nieuwe creatieve technologie. Hij vervulde verschillende functies in ICT en onderwijs. Sinds 2007 is Mark onafhankelijke professional op beide gebieden. Hij bouwt websites, digitale leeromgevingen, interactieve leermiddelen, interactieve boeken en apps. Daarnaast geeft hij trainingen en schrijft hij inhoud voor digitale en traditionele lesmethodes, lespakketten en ander leermateriaal over ICT en andere onderwerpen. De boeken van Mark vind je hier
Ik heb het boek Affinity Designer voor macos & windows van Mark van Heck. Is dit leerboek ook geschikt voor de Ipad pro?
De iPad-versie van Affinity Designer bevat grotendeels dezelfde functies als de dekstop. Maar de indeling van de schermen e.d. is anders. Als je het boek toch al hebt, zou je het zeker kunnen gebruiken om het programma onder de knie te krijgen. De stappen in het boek zouden ook op de iPad mogelijk moet zijn. Het is alleen even zoeken waar wat precies zit: het boek is echt voor desktop gemaakt en alle schermafbeeldingen sluiten daar ook bij aan.
Overigens kun je de desktop- en ipadversies goed door elkaar gebruiken. Als je bestanden opslaat in iCloud (Mac) of Dropbox (Mac of Windows), kun je gewoon op je iPad tekenen, op je computer bijwerken, weer verder gaan op de iPad, enz. Je kunt de cloud-bestanden dus direct openen en bewerken in beide programma’s, zonder dat je ze hoeft te versturen of iets dergelijks.