Aan het werk met Scott Kelby's zevenpuntensysteem voor Lightroom

Aan het werk met Scott Kelby’s zevenpuntensysteem voor Lightroom

Aan het werk met Scott Kelby's zevenpuntensysteem voor LightroomNu ik Scott Kelby’s zevenpuntensysteem voor Lightroom helemaal heb doorgenomen wil ik het ook eens gaan toepassen op mijn eigen foto’s. Het geleerde in praktijk brengen. Hoewel mijn eigen werkwijze anders is – ik gebruik vaak als eerste de automatische ontwikkelinstellingen en ga vervolgens daarmee aan de slag – ga ik bij deze foto zelf aan het werk met Scott Kelby’s zevenpuntensysteem oor Lightroom. Zeven punten, te beginnen met een RAW-profiel toekennen.

Stap 1

De onbewerkte, onderbelichte foto.


De foto die ik wil bewerken is wat onderbelicht en daarbij ook nog geschoten op een wat bewolkte dag; een dag als zovelen deze zomer. Ik maakte hem vorige week op de Oude Schoorlse zeedijk, met uitzicht op de Harger- en Pettemerpolder. Om de foto op te krikken naar een frisse, interessante foto is nogal wat werk nodig. Kelby begint altijd met het RAW-profiel. Standaard komt Adobe met Adobe Kleur, een van de saaiere Adobe-profielen. Ik kies voor Adobe Landschap, niet dat de aanpassingen nu al spectaculair zijn, maar zoals ik zei: de foto heeft best wat werk nodig.

Stap 2

Kelby wil bij zijn zevenpuntensysteem dan de kleur goed krijgen. Omdat de foto veel te donker is om de kleur te kunnen beoordelen doe ik eerst stap drie: Het toonbereik uitbreiden. Kelby begint dan met het instellen van de Witte tinten en de Zwarte Tinten. Houd de Shift-toets ingedrukt en dubbelklik in het deelvenster Standaard op de woorden Witte tinten en Zwarte tinten. De Witte tinten staan nu op +58, de Zwarte op +19. De foto wordt wat lichter, maar de onderbelichte foto kan nog best wel wat lichter. Ik schuif de Belichting naar +1,05 en pas de Witte tinten en Zwarte tinten aan door er weer op te dubbelklikken terug naar +28 en +12.

Advertentie

Stap 3

RAW-profiel toegepast > Adobe landschap. De Witte tinten, de Zwarte tinten en de Belichting aangepast.

De vlakke foto mag best wat meer contrast hebben. Kelby is daar meestal nogal gul mee. Ik daarom ook: ik verhoog het contrast naar +50. Nu wordt de foto weer wat te donker. Ik schuif de belichting naar +1,25 en verlaag de Witte tinten naar +14.

Stap 4

Een truc die Kelby vaak toe past om de witte luchten wat te verbeteren is het verschuiven van de Hooglichten naar links, vaak helemaal naar links. Ik schuif hem helemaal naar -100. Er komt in ieder geval een beetje tekening in de wolken. Het is nog niet veel, maar het is wat beter. Nog even schuiven aan de schuifregelaar van Schaduwen. De schaduwpartijen mogen wel iets lichter. Ik schuif hem naar +18.

Stap 5

Aan het werk met Scott Kelby's zevenpuntensysteem voor Lightroom: witbalans
Witbalans aangepast en Hooglichten helemaal naar links gezet.

Bij het zevenpuntensysteem van Kelby is punt 2 dus De kleur goed krijgen. De stap na het toekennen van het juiste RAW-profiel. Maar omdat de foto nog zo donker was, was de kleurtoon nog niet goed te beoordelen, nu kan dat wel. Allereerst de Witbalans. Het was een bewolkte dag, dus ik probeer bij de Witbalans eerst Bewolkt. Dat wordt me ietwat te warm. Daglicht weer iets te koud. Ik besluit de Temperatuur naar 6000 te schuiven. Een keurig compromis tussen bewolkt en Daglicht.

Stap 7

Aan het werk met Scott Kelby's zevenpuntensysteem voor Lightroom: gegradueerd filter toepassen.
Een Gegradueerd filter met Nevel verwijderen op +34.

De lucht is nog niet echt mooi. Ik bedoel: er zit nog te weinig tekening in. Ik gebruik een truc (niet van Kelby, geen idee waarvan ik hem ken) met Nevel Verwijderen. Met het gereedschap Gegradueerd filter en Nevel verwijderen ga ik wat tekening in de lucht aanbrengen. Zet de instellingen van het Gegradueerd filter op nul door het woord Effect te dubbelklikken. Ik zet de waarde voor Nevel verwijderen op 34 en sleep het filter vanaf de dijk een stukje naar beneden. Dat ziet er beter uit.

Stap 8

Ik zie nu dat de horizon niet helemaal recht is. Ik gebruik het gereedschap Uitsnijdbedekking om de horizon recht te zetten.

Stap 9

Horizon rechtgezet, Textuur verhoogd en de Verzadiging aangepast.

Kelby is ook nogal gul met de instelling van Textuur. Hij aarzelt niet om waarden als +40 te gebruiken. Dat doe ik ook maar met deze foto om de details wat te benadrukken. Nu we toch in het onderdeel Presentie zitten schuif ik de Verzadiging van de foto naar +20. Misschien kunnen de paarse bloemetjes nog wat meer verzadiging gebruiken. Ik ga naar het deelvenster HSL/Kleur en sleep naar boven met het gereedschap Doelaanpassing op de paarse bloemetjes. Rood, Oranje en Magenta worden verhoogd.

Stap 10

Het deelvenster Lenscorrecties.

Een van de 7 punten van Kelby is Lensproblemen oplossen. Die worden bij deze lens van mijn Fujifilm-camera automatisch opgelost. In het deelvenster Lenscorrecties zie ik staan: Ingebouwd lensprofiel toegepast.  Niet meer aan doen verder.

Stap 10

Verscherping toepassen.

De afronding bij Kelby bestaat meestal uit nog wat verscherping. Soms zet hij een heel minimaal vignet om de foto heen (Bij Effecten > Prioriteit hooglichten > -12), maar dat vind ik hier niet erg geslaagd. De verscherping probeer ik wel. Ik zet de verscherping op +60 en probeer de verscherping in de lucht te onderdrukken. Kelby beschrijft dat als volgt: De foto is al behoorlijk scherp door het toevoegen van zo veel contrast en textuur, wees hier dus niet te gretig. Als je dat wilt, kun je het verscherpen van de lucht vermijden door de schuifregelaar Masker te gebruiken en de Option (pc: Alt) ingedrukt te houden terwijl je hem naar rechts sleept totdat de lucht zwart wordt (wat aangeeft dat de lucht niet langer wordt verscherpt).

Hiermee is de foto wat mij betreft klaar. Natuurlijk kun je er mee blijven doorgaan totdat je een ons weegt. De waarheid van deze foto bestaat niet. Uiteindelijk blijft het je eigen interpretatie. Dit is de waarheid als je werkt met Scott Kelby’s zevenpuntensysteem voor Lightroom.

Een bespreking op dit blog van het boek Scott Kelby’s zevenpuntensysteem voor Lightroom kun je HIER vinden. Het boek is te bestellen bij Van Duuren Media.

De onbewerkte foto.
Het resultaat van alle bewerkingen volgens Scott Kelby’s zevenpuntensysteem voor Lightroom.

Goed om te zien dat het artikel je tot het einde toe heeft kunnen interesseren. De meeste artikelen op dit blog worden geschreven door de auteurs van uitgeverij Van Duuren MediaBen je geïnteresseerd in verdere verdieping of meer praktische toepassingen? Klik op onderstaande banner voor het meest actuele overzicht.

2 gedachten over “Aan het werk met Scott Kelby’s zevenpuntensysteem voor Lightroom”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.