Beginnen met studiofotografie

Beginnen met studiofotografie

Beginnen met studiofotografie is tegenwoordig betaalbaarder en gemakkelijker dan ooit. Voor een paar honderd euro koop je al een flitsset en met een egale achtergrond, kun je daarmee thuis al professionele portretten maken. In Het beste van Scott Kelby over digitale fotografie helpt de beroemde goeroe je op weg met studiofotografie. Het boek staat bomvol met dit soort tips op elk fotografisch gebied.

Met slechts één licht (flitser) kun je al enorm veel bereiken. Sommige professionals werken zelfs uit principe maar met één licht, “want er is ook maar één zon,” zeggen ze. Bij de meeste flitssets zitten twee lichten, daarom vertellen we je hier hoe je die het beste kunt gebruiken.

Beginnen met studiofotografie
Positie van het hoofdlicht. Richt het licht omlaag op het model, in een hoek van 45 graden. Experimenteer daarna met het verschuiven van het licht langs een denkbeeldige cirkel. Hoe meer je het naar links verplaatst, hoe meer schaduw je krijgt.

Het eerste licht

Je begint met het plaatsen van je belangrijkste licht. Dat hoort op een standaard te staan en in een hoek omlaag te zijn gericht (vergelijkbaar met de zon die op ons schijnt, dat geeft een natuurlijk aanzicht), dat maakt het licht flatteuzer. Houd er ook rekening mee dat het licht steeds zachter wordt naarmate het dichter bij het onderwerp staat. Experimenteer daarmee tot je een resultaat hebt dat je bevalt, want er is geen absoluut juiste plek voor het licht. Met schaduwen krijgt het gezicht diepte en allure (zachte schaduwen zijn bijvoorbeeld flatteus). Mijn hoofdlicht plaats ik meestal in een hoek van 45 graden ten opzichte van het onderwerp. Stel dat je onderwerp op een klok staat en de camera recht ervoor staat op 6:00 uur., dan zou je het licht op ongeveer 8:30 zetten. Daardoor valt er een mooie zachte schaduw op de zijkant van het gezicht dat het verst van het licht is verwijderd (de wang aan de andere kant van de flitser dus).

Meer schaduw?

Wil je meer schaduw aan de zijkant van het gezicht toevoegen, dan verplaats je het licht naar 8:00 uur. Nog meer schaduw? Zet het licht dan op 8:30 uur. Wil je de volledige zijkant van het gezicht in de scahdus zetten (dat wordt vaak gebruikt bij dramatische portretten van mannen), zet het licht dan vlak bij het onderwerp, op 9:00 uur. Goed, maar wat doe je als je juist minder schaduw aan de andere kant van het gezicht wilt hebben, bijvoorbeeld alleen maar een suggestie van schaduw? Dan zet je het licht dichter bij de positie van de camera, dus op ongeveer 7:00 uur. Zet jet het licht recht voo het onderwerp, dan wordt het hele gezicht zonder schaduw regelmatig verlicht. Dit type ‘vlakke verlichting’ ziet er er meestal goed uit bij mensen met een mooie huid. Maar wat is nu eigenlijk de beste positie? Dat is de positie die jij zelf het mooist vindt: het hang volledig van jouw eigen voorkeur af. Ik gebruik in de meeste gevallen een positie tussen 7:30 en 8:00 uur voor mijn hoofdlicht.

Om meer diepte in het gezicht te krijgen, meer ‘plasticiteit’ wordt dat ook wel genoemd, kun je een tweede licht toevoegen.

Het tweede licht

Om meer diepte in het gezicht te krijgen, meer ‘plasticiteit’ wordt dat ook wel genoemd, kun je een tweede licht toevoegen. Je kunt voor dat doel ook een reflectiescherm rechts van het model zetten, dan heb je aan één licht genoeg. Gebruik je een tweede licht, dan stel je dat iets zwakker af. Je kunt beginnen met het richten van dat licht (die flitser) op het haar; het zogenaamde ‘haarlicht’. Dit schept afstand tussen het onderwerp en de achtergrond waardoor een portret er professioneler gaat uitzien. Vaak zetten we een ‘stripbank’ op diffusor op dit licht, zodat het gericht blijft op het haar en de schouders, in plaats van het hele gezicht. Mijn haarlicht is 30 x 90 cm. Meestal pas ik ook het vermogen van de flitser aan zodat die ongeveer een stop feller is dan de voorste flitser en deze niet overstemt. Je kunt controleren of het haarlicht goed staat door je hoofdflitser uit te schakelen zodat alleen het haarlicht aan is. Het onderwerp hoort dan volledig als silhouet te worden getoond, zonder licht op neus, wangen, of andere gedeeltes van het gezicht. Zie je daar wel licht, dan moet je het haarlicht aanpassen door het naar achteren of naar de zijkant te verplaatsen zodat je alleen maar licht op hoofd en schouders ziet en niet meer op het gezicht.

Testopnamen

Door testopnamen met steeds maar één ingeschakelde flitser te maken, zie je precies wat je doet. Doe je ze allemaal tegelijk aan en ziet de verlichting er niet goed uit, dan weet je niet waardoor het komt. Begin dus met één flitser (de achterste) en voeg daar de tweede aan toe. Ziet de verlichting er na het toevoegen van een flitser verkeerd uit, schakel dan het overige licht uit, pas de flitser aan en schakel de overige lichten weer aan.

 

Als de belichting er na toevoegen van een flitser niet goed uitziet, schakel dan de eerste uit en stel de tweede op zichzelf goed in. Daarna schakel je de eerste weer aan.

Waar je het licht plaatst is dus afhankelijk van je voorkeuren voor de hoeveelheid schaduw en licht. Met schaduwen krijgt het krijgt het gezicht van je onderwerp diepte en allure (zachtere schaduwen zijn vaak erg flatteus), dus plaats ik mijn hoofdlicht meestal in een hoek van 45 graden ten opzichte van het onderwerp.

Als je experimenteert met je eigen positie en standpunt, zul je versteld staan over hoe de verlichting volkomen anders uit gaat zien.

Verander je eigen positie

Als je de flitsers eenmaal op hun plaats hebt gezet en je hebt een foto gemaakt, probeer dan het volgende eens. Verplaats je lampen niet, verplaats het onderwerp niet. Ga alleen zelf eens op een andere positie staan. Als je recht tegenover je onderwerp stond, ga dan eens naar de ene of de andere kant en maak de opname opnieuw. Je zult verbaasd zijn over hoe de verlichting volkomen anders uit gaat zien. Je krijgt dan met de lichtopstelling verschillende resultaten en jij moet beslissen welke je het mooiste vindt. Door op deze manier te experimenteren met de positie van je licht en van jezelf, kom je al gauw uit bij het resultaat dat je bevalt. Door dat steeds bij te stellen, leer je het in de hand te houden en wordt je fotografie snel beter.

‘Beginnen met studiofotografie’ is een tip uit het boek Het beste van Scott Kelby over digitale fotografie – De geheimen van professionele foto’s stap voor stap onthuld. Het is een verzameling van de grootste hits van Scott Kelby en staat boordevol met dit soort tips die je in alle vormen van fotografie kunt gebruiken. Door te lezen wat op jouw interesse van toepassing is, geef je jouw fotografie een enorme impuls. Hier kun je het boek bestellen. Een bespreking van het nieuwe boek van Kelby kun je HIER lezen.

Meer over Scott Kelby lezen? Hier vind je alles wat we op dit blog van hem hebben geplaatst.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.