Facebook, contentfilters en de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring bleken geen goede combinatie (bron afbeelding: https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:United_States_Declaration_of_Independence.jpg)

Facebook blokeert onafhankelijkheidsverklaring

Afgelopen week – de week van de 4de juli in de VS en de dagen dat de Amerikanen nog weer een beetje meer pattriotistisch worden – ging het even helemaal mis bij Facebook. De Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring werd namelijk gemarkeerd als ‘hate speech’.

Als er iets is wat bij een Amerikaan niet moet doen, is in discussie gaan met hem over de kwaliteiten van zijn/haar vaderland. In vrijwel elke burger uit dat land klopt een pattriotisch hart. En dus kreeg Facebook het in de dagen voorafgaand aan 4 juli – onafhankelijkheidsdag aldaar – even moeilijk. Ze verklaarden namelijk de Amerikaanse onafhankelijksverklaring – geplaatst op een gebruikerspagina – als discriminerend. Na herbestudering van dit vonnis keerde de social media-gigant als vanzelfsprekend rap op z’n schreden terug. Toch geeft het wel een beetje aan met wat voor enorme uitdagingen het bedrijf te maken heeft om iedereen tevreden te houden. Algoritmen voorzien van een flinke dosis kunstmatige intelligentie filteren automatisch ongewenste content weg. Punt is alleen dat dit soort software slecht is en blijft in context.  Zeker – zoals in dit geval – als die context niet compleet aanwezig is (er werden delen van de onafhankelijkheidsverklaring geplaatst).

Truttig

Gezien het gigantische aantal gebruikers van Facebook is het echter nagenoeg ommogelijk om alle geplaatste berichten door mensen na te laten lopen. Zeker, er zijn menselijke controleurs, maar die vangen maar een deel van de ellende op. Want geloof ons: er wordt heel wat smerigheid geplaatst op het platform. Of beter: er worden daartoe pogingen gewaagd. Maar soms kan Facebook ook gewoon ronduit truttig zijn. Zoals in 2016 toen iemand een foto van het welbekende ‘Napalm meisje’ Phan Thị Kim Phúc. Eigenlijk betekende de foto van het van pijn schreeuwende meisje een keerpunt in de Vietnamoorlog en wordt als zodanig als iconisch beschouwd. Niet verwonderlijk dus dat deze foto nogal eens opduikt op social media, gewoon omdat het een indrukwekkend statement is. Ook nog anno 2018. Facebook vond het plaatje minder geslaagd, want er stond een naakte minderjarige op. Kinderporno etc. dus. Het vervelende was, dat Facebook in eerste instantie het verwijderen ook nog eens bleef goedpraten. Uiteindelijk werd toch ingebonden en een excuus gemaakt. De foto mocht weer getoond worden.

Heilige boontjes

Ergens is Facebook sowieso soms roomser dan de paus. Naakt mag niet, zelfs een tepel wordt als aanstootgevend gezien. Anderzijds wordt minder moeilijk gedaan over gewelddadige zaken. En vaak is het onduidelijk wanneer bepaalde content wel en wanneer niet mag. Een en ander is weer afhankelijk van de context. En daar zijn softwareprogramma’s dan weer niet goed in qua begrijpen. Verwijderen van content levert dan ook nogal eens wat irritatie op. Sinds afgelopen april kunnen gebruikers gelukkig eenvoudig bezwaar aantekenen tegen volgens hen onterecht verwijderde berichten. In dat geval kijkt een Echt Mens nog eens naar de post. En hopelijk snapt die het dan wel. Of de conclusie is ook dan dat het echt niet kan natuurlijk.

Fake news

Fake news ofwel nepnieuws is een ander probleem waar Facebook z’n hoofd de laatste maanden te vaak aan heeft gestoten. Met allerlei politieke verwikkelingen tot gevolgd. En ook politiek getinte berichten zelf zijn moeilijke gevallen. Want wanneer is het propaganda, wanneer is het partij-PR en wanneer wanneer nepnieuws? Tegelijkertijd is misschien een nog veel belangrijker vraag waarom mensen tegenwoordig alles maar voor zoete koek slikken. Want ja, als Mien-van Jan-je  weet wel de zus van de nicht van Pien het zegt moet het wel kloppen toch. Onzin. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, of als je ergens een onderbuikgevoel bij krijgt is het meestal gewoon foute boel. Punt. Filter of geen filter, we hebben toch zelf ook nog wel een beetje verstand? En last but not least: moet Facebook als grootste wereldwijd social media platform eigenlijk wel in handen van één commercieel bedrijf blijven…?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.