Hoe een lezersvraag een boek beter kan maken…

Wim de Groot is de auteur van Het Complete Boek: Excel voor professionals, het boek van de maand juni. Vandaag schrijft hij een gastblogpost op ComputerCreatief over hoe een vraag van een lezer hem hielp het boek nog beter te maken… (H.F.)

Een brief en bloemen

Tijdens het werken aan de Derde editie van Excel voor Professionals kreeg ik een brief uit Hoogeveen. Nu is het sturen van brieven al zeldzaam geworden sinds we veel met e-mail doen. En helemaal tussen computergebruikers gaat alles per e-mail. Alles? Nee dus: meneer had een vraag over Excel en stuurde deze per brief. Want hij wilde zijn vraag met een plaatje verduidelijken en dat had hij in zijn brief afgedrukt.

Zijn vraag ging over ‘Een mailing opzetten’ uit hoofdstuk 23 van de Tweede editie. Hij wilde aan een groep mensen dezelfde brief sturen, die toch voor iedereen persoonlijk aandoet. Zoals beschreven, had meneer een lijst in Excel met de NAW-gegevens en geboortedata. En hij had een brief opgezet in Word, met op bepaalde plaatsen een veld voor de gegevens die uit Excel moesten komen. Dat werkte allemaal prima, alleen werden de geboortedata niet goed weergegeven: maand en dag werden omgedraaid. In het boek stond:

Schakeloptie

Een datum als 3-9-2013 in uw Excel-werkblad zal er in het samengevoegde document standaard uitzien als 9/3/2013. Wilt u dat in een zin zien als ‘3 september 2013’, dan geeft u de datums de juiste opmaak met een schakeloptie voor opmaak. Druk in het veld Datum in die zin op Alt+F9; u ziet het veld dan als:

{ MERGEFIELD “Datum” }
Voeg de volgende schakeloptie voor opmaak aan de veldcode toe:
{ MERGEFIELD “Datum” \@ “d MMMM yyyy” }

Dat bleek iets te kort door de bocht. Wat meneer ook probeerde, het lukte bij hem niet. Hij had zijn e-mailadres in zijn brief vermeld, dus ik stuurde hem een bericht terug met een iets uitgebreidere uitleg. Dat hij de veldcode zichtbaar kon maken door te drukken op de sneltoets Alt+F9, en dat hij daarbinnen die schakeloptie moest typen.

Lezersvragen

Hij was om te beginnen erg verrast met een reactie, want hij “had nooit verwacht dat een auteur zich bezig zou houden met de domme vraag van een individuele lezer, en dan ook al zo snel zou antwoorden”. Nu staat Van Duren Media erom bekend dat lezers hun vragen kunnen opsturen, en dat die door de auteur persoonlijk worden beantwoord, dus voor mij was dit vanzelfsprekend.

Meneer ging aan de slag met mijn suggesties. Een paar dagen later een e-mail (nu wel) met: Het lukt nog niet! Ik probeerde het opnieuw uit te leggen en bood aan dat hij het Word-bestand mocht mailen, dan zou ik ernaar kijken. Hij stuurde als bijlage zijn model-brief met deze velden erin. Wat bleek: hij had een spatie getypt tussen de \ en de @ en daardoor werkte deze opmaakcode niet.

Zo komt het dat ik deze uitleg in de Derde editie heb aangevuld met de opmerking:

U mag links en rechts van \@ een spatie typen voor de duidelijkheid, maar plaats geen spatie tussen \ en @, want dan werkt deze opmaakcode niet.

Twee dagen later stond er een bloemenbezorger voor de deur: een prachtig boeket uit Hoogeveen, afkomstig van de dankbare vraagsteller. Nu was ik verrast. En meneer krijgt van mij een gratis exemplaar van de Derde editie, omdat hij heeft bijgedragen aan de verbetering van dit boek.

Wim de Groot

VoorHet Complete Boek: Excel voor professionals geldt op dit moment een actieprijs: in plaats van €59,95 betaalt u bij bestelling €44,95 (de actie loopt t/m 23 juni 2016). Het boek wordt verwacht op 27 juni 2016.
Voorproefjes uit het boek kun je HIER, HIER en HIER vinden. Een interview met Wim de Groot vind je HIER.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.