Office 2019 verschijnt waarschijnlijk 1 oktober

Zoals het er nu naar uitziet verschijnt Office 2019 op 1 oktober. Tegelijk wordt de prijs van het pakket met 10% verhoogd.

Office 2019 gaat 10% meer kosten ten opzichte van z’n voorganger, Office 2016. Dat is althans wat je op kunt maken uit deze pagina. Wikipedia maakt uit deze zelfde pagina op dat de nieuwe versie op 1 oktober wordt gelanceerd. Overigens komt Office voor zowel Windows als macOS beschikbaar. In dat laatste geval lijkt er voor Office 365-gebruikers overigens nauwelijks te ontsnappen aan de upgrade, zo lezen in een artikel van Cult of Mac. Maar alleen als je de meest recente versie van macOS hebt geïnstalleerd. Het is te hopen dat Microsoft de update niet op dezelfde dag uitrolt als de upgrade naar macOS Mojave, want anders wordt het wel een hele lange update-dag.

Geen schokkende vernieuwingen

Heel veel schokkende vernieuwingen zijn overigens niet te verwachten. Zeker als je office 365 gebruikt, heb je eigenlijk stapsgewijs alle nieuwtjes al binnengekregen de afgelopen jaren. Gebruik je nog een echt ‘losse’ versie van Office 2016 (of zelfs ouder), dan zal je wat meer vernieuwingen merken. Denk aan geavanceerde opties op het vlak van presentaties, betere analysemogelijkheden van data, beter gebruik van ‘inkt’ (tekenen met een pennetje dus), beter e-mailbeheer en real-time samenwerken in Excel. Ook het Lint zal uiteindelijk gaan verdwijnen, maar dat lijkt een meer gradueel proces. De vraag is of dat alles samen een aankoop van het ‘losse’ – dus abonnementsloze – Office 2019 rechtvaardigt. Het oude Office 2016 wordt vast nog wel een tijdje ondersteund, dus heel veel haast maken lijkt niet echt nodig.

Alternatieven

Hoewel voor bedrijven Microsoft Office nog altijd de gouden standaard is, is dat allang niet meer het geval voor thuisgebruik. Daarvoor zijn namelijk meer dan genoeg gratis alternatieven te vinden. Feitelijk kan je stellen dat Office voor thuis – ondanks de prettiger geprijsde varianten voor niet-commercieel gebruik – behoorlijk wat te veel van het goede is. Zelfs het gratis Open Office of Libre Office is wel erg veel voor die doelgroep (maar wel prima geschikt voor de budgetbewuste ZZP’er of een klein bedrijfje). Gebruik je een Mac, check dan zeker eens de daarop meegeleverde gratis Office-suite van Apple. Wil je alleen af en toe brieven schrijven, dan is het kosteloze AbiWord een alleraardigste tekstverwerker. Maar werk je als ZZP’er of freelancer voor bedrijven die specifieke Office-trucs vereisen (denk aan sjablonen of vervelende actieve content) dan zit je vooralsnog vast aan het enige ‘echte’ Office.

Meer wetHet Complete Boek Office 2016 van Peter Kassenaar, Wim de Groot, Wilfred de Feiter en Ronald Smit en over Office? Lees dan Het Complete Boek Office 2016 van Peter Kassenaar, Wim de Groot, Wilfred de Feiter en Ronald Smit eens.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.